Plac Wolności
KMP 4/2014

Plac Wolności jest atutem Poznania i kłopotem zarazem. Imponująca przestrzeń, ale tak pusta, że wręcz niezauważalna. Długo ścierały się różne koncepcje jego zagospodarowania, problem rozwiązał się sam, kiedy w zachodniej części placu wybudowano teatr. Od tej chwili plac pełnił rolę forum, wokół którego stanęły budynki służące kulturze i gmachy reprezentacyjne. Na początku XIX wieku na placu pobudowano okazałe domu handlowe i banki. Dzięki działającym w nich instytucjom i eleganckim kawiarniom okolice placu stały się centrum życia towarzyskiego. Po wojnie pusty plac usiłowano zagospodarować, rozpisując kolejne konkursy urbanistyczne, ale wszystkie pomysły ery propagandy sukcesu umarły śmiercią naturalną, a plac został, wielki i pusty, ożywając jedynie okazjonalnie jako lodowisko, sala koncertowa, kiermasz, stadion, salon wystawowy.

Załączniki


Wielka Wojna
KMP 3/2014

I wojna światowa nie tkwi w świadomości poznaniaków tak mocno, jak II wojna. Głównie dlatego, że konflikt zbrojny rozgrywał się z dala od granic miasta. Ale gdy bliżej przyjrzeć się dziejom poznańskich rodzin, szybko okaże się, że nie ma w mieście takiej, której przodkowie nie doświadczyliby tragicznych losów pierwszego wielkiego konfliktu zbrojnego w Europie.

Wojna miała trwać krótko, bo zaledwie kilka miesięcy, trwała cztery długie lat i spustoszyła kontynent. W walkach zginęły tysiące mieszkańców Poznania, dla wielu z nich bitwa  pod Verdun stała się symbolem tej wojny i najbardziej rozpoznawalnym hasłem.

O przyczynach, bitwach, żołnierzach i ofiarach wielkiej wojny jest ten tom Kroniki Miasta Poznania.

Załączniki


Wielka zmiana
KMP 2/2014

25 lat temu dokonała się w Polsce zmiana ustroju politycznego i ekonomicznego. Drugi numer "Kroniki Miasta Poznania" w 2014 roku (2/2014) pokazuje najważniejsze zjawiska, procesy i postacie tej zmiany w Poznaniu w rocznicę wyborów 1989 roku. Koncentrujemy się na narodzinach nowego ustroju, a nie na upadku starego i na rekonstrukcji najważniejszych wydarzeń, które zadecydowały o obliczu politycznego Poznania na wiele lat, a w dużym stopniu mają na nie wpływ także dziś. Przygotowując ten tom, chcieliśmy zatrzymać proces społecznego zapominania, przeprowadzając, nagrywając, przepisując i archiwizując wywiady z kilkudziesięcioma bohaterami tamtych wydarzeń. Nie wszystkie udało się opublikować, ale te godziny rozmów posłużyły opublikowaniu tekstów, które ocalą od zapomnienia czasy przełomu.

Załączniki


Warta
KMP 1/2014

Rzeka w mieście jest fenomenem. Właściwie wszystko od niej zależy. To, jak miasto się rozwija, jak funkcjonuje, jak żyje. W przeszłości broniła, dawała pracę, pożywienie, ułatwiała transport i umożliwiała wypoczynek, ale stanowiła barierę komunikacyjną, a kiedy wylewała, niosła śmierć i zniszczenie. Dzisiaj bardziej dzieli niż łączy, częściej bywa przeszkodą niż atrakcją, ale nieodmiennie fascynuje. Poznań i Warta przeszli razem wiele, losy miasta i rzeki są związane na zawsze, tylko rodzaj i intensywność tych związków ulega ciągłym zmianom. O relacjach Poznania i Warty, o rzece w mieście i mieście nad rzeką, o jej niespokojnym nurcie opowiada najnowszy tom "Kroniki Miasta Poznania" (1/2014).

Załączniki


Koleje
KMP 4/2013

Bez kolei i kolejarzy nie byłby możliwy skok cywilizacyjny Wielkopolski w 2. połowie XIX wieku. Jak rozwijał się poznański węzeł kolejowy i kim byli ludzie, którzy tworzyli historię poznańskiego kolejnictwa dowiesz się z najnowszego numeru Kroniki Miasta Poznania.

Załączniki


Kiekrz, Strzeszyn, Podolany
KMP 3/2013

Jest taki fragment Poznania, gdzie obok siebie funkcjonują organizmy tak różne, że nawet trudno sobie wyobrazić, że coś może je łączyć. Trzy dzielnice lub raczej osiedla, o których opowiada trzeci tegoroczny tom "Kroniki Miasta Poznania" (3/2013), dzieli praktycznie wszystko. Najogólniej Kiekrz to ośrodek wodno-żeglarski, Strzeszyn - osiedla domów szeregowych, Strzeszynek - plaża i kąpielisko, Podolany - dzielnica magazynów. Karkołomne zadanie scalenia ich w jednym tomie kwartalnika ułatwiła topografia i... natura. Wszystkie one leżą w północno-zachodniej części Poznania i wszystkie, nawet naznaczone magazynowym piętnem Podolany, wyróżniają się pięknym położeniem wśród lasów, pól i jezior. Dawne wsie i osady dyskretnie i niepostrzeżenie połączyło nacierające ze wschodu miasto, nie pozostawiając im wyboru. Pozostali za to ludzie, których rodziny mieszkają tu od pokoleń. Ich wyborem jest pamięć o przodkach, dawnych mieszkańcach tych terenów, którą dzielą się z każdym, którego to ciekawi i pasjonuje. Z ich pomocą powstał ten tom.

Załączniki


Motoryzacja

KMP 2/2013

Motoryzacyjny Poznań to fabryka samochodów w Antoninku, tor Poznań, rajdy, znane w świecie nazwiska, Muzeum Motoryzacji,  Automobilklub z bogata historią i słynna giełda samochodowa przy Bema, przez długie lata swoista instytucja. Takiego tomu jeszcze nie było - poznański odjazd na łamach kwartalnika to pierwsza próba pokazania tego zjawiska.


1863
KMP 1/2013

Powstania styczniowego w Poznaniu nie było, walki toczyły się w zaborze rosyjskim. Ale była konspiracja, Pozna n był ważnym punktem przerzutu ludzi i broni, stąd ciągnęli na wschód ochotnicy, tu ich wyposażano i szkolono. A potem przez kolejne dziesięciolecia pamiętano o tym tragicznym, naznaczonym klęską zrywie, oddając cześć poległym i solidaryzując się z ideą narodowowyzwoleńczej walki. O tym traktuje pierwszy tegoroczny tom KMP, w którego tytule figuruje wyłącznie tej jeden ważny rok.

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Wybierz poniżej kolejną, żeby czytać dalej