Standard Investors in People (IIP)- nowe zasady

System Zarządzania Jakością w Urzędzie Miasta Poznania wdrażany jest sukcesywnie od roku 2002. Wysoka jakość usług świadczonych klientom wiąże się z jakością zarządzania potencjałem osobowym organizacji. W trosce o wysoką jakość zarządzania zasobami ludzkimi wdrażany jest również standard Inwestor w Ludzi (Investors in People - IIP). Urząd Miasta Poznania jest pierwszym urzędem administracji publicznej, który zainteresował się tym standardem, wspierającym rozwój zawodowy pracowników. Standard Investors in People stosują zarówno korporacje międzynarodowe, szkoły, szpitale, małe firmy, urzędy jak też organizacje non profit. Urząd Miasta Poznania wkrótce ma szansę do nich dołączyć.
Rozwój standardu IIP rozpoczął się ponad 20 lat temu w Wielkiej Brytanii i trwa do chwili obecnej. Standard IIP, od czasu powstania, co trzy lata przechodzi ponowną weryfikację- jest to swoiste potwierdzenie, czy standard jest przystępny i odpowiedni dla każdego typu organizacji. Pomysł związany z programem szybko przeniósł się do innych krajów. Obecnie w 30 krajach działają ośrodki propagujące zasady programu. Ich siedziby zlokalizowane są w Europie - m.in. w Niemczech, Francji, Holandii, Irlandii, Portugalii, Ameryce Południowej i Północnej, Afryce, Środkowym Wschodzie oraz Australii.

L - grafika artykułu
Lato

Po 10 - ciu latach od wdrożenia w różnych organizacjach standardu Investors in People, w ponad 2000 brytyjskich organizacjach przeprowadzono niezależne badania wpływu standardu IIP na funkcjonowanie i osiąganie celów. Organizacje te wymieniły ponad 40 różnego rodzaju korzyści, jakie zauważyły po wdrożeniu standardu. Wśród nich m.in.:
- poprawa wydajności,
- spadek fluktuacji personelu,
- poprawa wizerunku firmy,
- wzrost satysfakcji klientów,
- wzrost efektywności działań rozwojowych i szkoleń,
- poprawa komunikacji wewnętrznej i zaangażowania pracowników.
Oba standardy - inwestowania w ludzi oraz jakości usług - służą realizacji tych samych celów (zał.nr 1), ujętych w Misji i Polityce Jakości Miasta Poznania, które każdy z pracowników naszego Urzędu zna i się z nimi utożsamia. Wprowadzanie norm ISO 9001:2000 oraz ISO 14001:2005 jest pierwszym krokiem w kierunku zarządzania przez jakość (Total Quality Management - TQM) w jednostkach samorządowych. System zarządzania spełniający wymagania norm ISO 9001 i ISO 14001 porządkuje podstawowe obszary działania urzędu i jednostek organizacyjnych, stwarza podstawy do coraz pełniejszego wprowadzania kultury firmy bazującej na umiejętności pracy zespołowej. Dla wprowadzania norm ISO oraz koncepcji TQM najważniejsi są ludzie, stąd też wdrożenie w Urzędzie Miasta Poznania standardu IIP.
W listopadzie 2004 r. w Anglii odbyło się specjalistyczne szkolenie pracowników Urzędu, podczas którego uczestnicy zapoznali się z funkcjonowaniem standardu Investors in People w firmach oraz przekonali się, w jakim stopniu wdrażanie standardu prowadzi do rozwoju pracowników i poprawy funkcjonowania organizacji. Natomiast w 2005 r. w Urzędzie Miasta Poznania odbył się audyt sprawdzający funkcjonowanie standardu Investors in People. W audycie wzięło udział 70 pracowników UMP. Audytor, Rhys Madoc, odbył rozmowy również z przedstawicielami Wydziału Ochrony Środowiska. Audytor stwierdził, że Urząd Miasta Poznania spełnia wymagania standardu IIP (zał.nr 2 zawiera logo tej normy).
Od lipca br. obowiązują już nowe zasady standardu IIP. Opiera się on teraz na 3 zasadach przekładających się na 10 wskaźników, które nalezy poprzeć konkretnymi dowodami. UMP uzyskując certyfikat potwierdził istnienie dowodów spełniających zasady standardu. Jednocześnie każda organizacja powinna w ciągu 3 lat wykazać doskonalenie systemu inwestowania w rozwój zawodowy swoich pracowników. Podejmowane działania doskonalące (w praktyce dostarczające dowodów na coraz lepsze funkcjonowanie standardu) będą odnoszone do zmodyfikowanych zasad i wskaźników.

Zasada 1 polega na rozwijaniu strategii w celu poprawienia wyników organizacji. IIP rozwija skuteczne strategie, aby poprawić działanie organizacji dzięki swoim ludziom. Powyższa zasada obejmuje wskaźniki, które mówią o tym, że organizacja posiada:

  • jasno sprecyzowane cele opisane w strategii,
  • cele te są znane ogółowi pracowników i realizowane są na wszystkich poziomach organizacji, adekwatnie do zajmowanego stanowiska czy roli.

W myśl IIP cele organizacji przekładają się na kierunki rozwoju zawodowego pracowników. Wszelkie działania szkoleniowo-rozwojowe wynikają nie tylko z bieżacych potrzeb (np. zmiany przepisów), ale i przyszłych potrzeb sformułowanych w celach strategicznych.

Załączniki