Po 10 - ciu latach od wdrożenia w różnych organizacjach standardu Investors in People, w ponad 2000 brytyjskich organizacjach przeprowadzono niezależne badania wpływu standardu IIP na funkcjonowanie i osiąganie celów. Organizacje te wymieniły ponad 40 różnego rodzaju korzyści, jakie zauważyły po wdrożeniu standardu. Wśród nich m.in.:
- poprawa wydajności,
- spadek fluktuacji personelu,
- poprawa wizerunku firmy,
- wzrost satysfakcji klientów,
- wzrost efektywności działań rozwojowych i szkoleń,
- poprawa komunikacji wewnętrznej i zaangażowania pracowników.
Oba standardy - inwestowania w ludzi oraz jakości usług - służą realizacji tych samych celów (zał.nr 1), ujętych w Misji i Polityce Jakości Miasta Poznania, które każdy z pracowników naszego Urzędu zna i się z nimi utożsamia. Wprowadzanie norm ISO 9001:2000 oraz ISO 14001:2005 jest pierwszym krokiem w kierunku zarządzania przez jakość (Total Quality Management - TQM) w jednostkach samorządowych. System zarządzania spełniający wymagania norm ISO 9001 i ISO 14001 porządkuje podstawowe obszary działania urzędu i jednostek organizacyjnych, stwarza podstawy do coraz pełniejszego wprowadzania kultury firmy bazującej na umiejętności pracy zespołowej. Dla wprowadzania norm ISO oraz koncepcji TQM najważniejsi są ludzie, stąd też wdrożenie w Urzędzie Miasta Poznania standardu IIP.
W listopadzie 2004 r. w Anglii odbyło się specjalistyczne szkolenie pracowników Urzędu, podczas którego uczestnicy zapoznali się z funkcjonowaniem standardu Investors in People w firmach oraz przekonali się, w jakim stopniu wdrażanie standardu prowadzi do rozwoju pracowników i poprawy funkcjonowania organizacji. Natomiast w 2005 r. w Urzędzie Miasta Poznania odbył się audyt sprawdzający funkcjonowanie standardu Investors in People. W audycie wzięło udział 70 pracowników UMP. Audytor, Rhys Madoc, odbył rozmowy również z przedstawicielami Wydziału Ochrony Środowiska. Audytor stwierdził, że Urząd Miasta Poznania spełnia wymagania standardu IIP (zał.nr 2 zawiera logo tej normy).
Od lipca br. obowiązują już nowe zasady standardu IIP. Opiera się on teraz na 3 zasadach przekładających się na 10 wskaźników, które nalezy poprzeć konkretnymi dowodami. UMP uzyskując certyfikat potwierdził istnienie dowodów spełniających zasady standardu. Jednocześnie każda organizacja powinna w ciągu 3 lat wykazać doskonalenie systemu inwestowania w rozwój zawodowy swoich pracowników. Podejmowane działania doskonalące (w praktyce dostarczające dowodów na coraz lepsze funkcjonowanie standardu) będą odnoszone do zmodyfikowanych zasad i wskaźników.
Zasada 1 polega na rozwijaniu strategii w celu poprawienia wyników organizacji. IIP rozwija skuteczne strategie, aby poprawić działanie organizacji dzięki swoim ludziom. Powyższa zasada obejmuje wskaźniki, które mówią o tym, że organizacja posiada:
- jasno sprecyzowane cele opisane w strategii,
- cele te są znane ogółowi pracowników i realizowane są na wszystkich poziomach organizacji, adekwatnie do zajmowanego stanowiska czy roli.
W myśl IIP cele organizacji przekładają się na kierunki rozwoju zawodowego pracowników. Wszelkie działania szkoleniowo-rozwojowe wynikają nie tylko z bieżacych potrzeb (np. zmiany przepisów), ale i przyszłych potrzeb sformułowanych w celach strategicznych.
Zobacz również

Konkurs H2O Challenge - stwórz grę w tematyce ochrony wody

Konsultacje społeczne projektu Strategii Rozwoju Ponadlokalnego Metropolii Poznań 2035

Wsparcie na gromadzenie deszczówki
