Układ transportowy w północnej części Poznania

Opiniowanie zostało przeprowadzone w formie tzw. geodyskusji. Na stronie internetowej konsultacji zamieszczony został interaktywny plan sytuacyjny, który podzielono na 6 obszarów. Kliknięcie na wybrany obszar otwierało okno ze szczegółowym opisem proponowanych rozwiązań. Można było tam dodać komentarz lub odpowiedzieć na wcześniej zamieszczone wpisy mieszkańców.
Prezentacja koncepcji została podzielona na sześć odcinków:
1. Nowa Szymanowskiego, Nowa Obornicka i łącznik z ul. Sucholeską (objęty odrębnym opracowaniem)
2. ul. Obornicka na północ od ul. Kurpińskiego
3. Nowa Obornicka
4. ul. Obornicka od ronda Obornickiego do ul. Kurpińskiego
5. Nowa Kurpińskiego
6. ul. Kurpińskiego (obecny przebieg)
Łącznie w ramach konsultacji społecznych przesłano 621 komentarzy, z których wyodrębniono ponad 530 uwag i propozycji zmian do zaprezentowanych rozwiązań. Część komentarzy nie zawierała opinii lub modyfikacji koncepcji, odnosiła się do wcześniej zamieszczonych wypowiedzi lub nie była związana z tematem konsultacji.
O koncepcji
Obecnie osią transportową Podolan i Piątkowa jest ul. Obornicka. Koncentruje się na niej ruch pojazdów jadących do oraz z centrum miasta. Jest to najważniejsza droga łącząca Poznań z Suchym Lasem i innymi miastami położonymi na północ od stolicy Wielkopolski. To również istotna trasa położona w ciągu drogi wojewódzkiej nr 433. Jednojezdniowa geometria oraz brak alternatywnych dróg, mogących przejąć choćby część ruchu z ul. Obornickiej sprawiają, że jest to jedna z najbardziej przeciążonych poznańskich ulic.
Koncepcja, będąca przedmiotem zakończonych konsultacji społecznych, proponuje szereg rozwiązań, które poprawią warunki ruchu w rejonie ul. Obornickiej. Obejmuje ona budowę nowych i rozbudowę istniejących dróg zgodnie z obowiązującymi dokumentami planistycznymi. Mowa tu między innymi o Nowej Szymanowskiego, Nowej Obornickiej i Nowej Kurpińskiego. Koncepcja uwzględnia również remont istniejącej ul. Obornickiej i zmianę jej funkcji - z zatłoczonej drogi do ulicy lokalnej dla mieszkańców i firm.
Projektowany układ drogowy został przeanalizowany i podzielony na etapy w taki sposób, aby realizacja już pojedynczych odcinków przyniosła poprawę warunków ruchu. Z tego powodu w ocenie ZDM w pierwszej kolejności należy podejść do realizacji Nowej Szymanowskiego wraz z budową skrzyżowania z ul. Obornicką, Mateckiego i przebudową ul. Obornickiej na odcinku od wiaduktu im. G. Narutowicza do wspomnianego wyżej skrzyżowania (ronda). Kolejnymi etapami miałyby być budowa Nowej Obornickiej, przebudowa ul. Obornickiej pomiędzy rondem Obornickim, a ul. Kurpińskiego i remont istniejącej ul. Obornickiej.
Wszystkie uwagi, pytania i propozycje zmian przesłane przez mieszkańców w ramach konsultacji społecznych zostaną przeanalizowane przez projektantów i merytoryczny wydział ZDM. Odpowiedzi na nie zostaną opublikowane na stronie internetowej. Postulaty, które zostaną ocenione jako zgodne z przyjętymi założeniami i możliwe do wdrożenia, zostaną uwzględnione na kolejnym etapie prac.
Koncepcja będąca przedmiotem niniejszych konsultacji jest wstępnym etapem projektowania. Podjęcie dalszych działań, zmierzających do opracowania szczegółowej dokumentacji projektowej będzie uzależnione od zabezpieczenia środków finansowych na ten cel w budżecie Miasta Poznania i Wieloletniej Prognozie Finansowej.
Szczegóły i podsumowanie konsultacji można znaleźć na stronie ZDM.
ZDM
Zobacz również

1000-lecie złotych koron - tak poznaniacy uczczą koronację dwóch królów Polski

Rockowizna z pełnym składem

600. edycja Parkrun Poznań w Dzień Kobiet
