Rozpoczęła się przebudowa ronda Rataje

W poniedziałek, 17 sierpnia, rozpoczęły się zasadnicze prace związane z przebudową ronda Rataje. Tramwaje nie kursują na odcinku wzdłuż ul. Jana Pawła II pomiędzy ul. Kórnicką a rondem. Dzień wcześniej, w nocy z 15 na 16 sierpnia, zmieniła się organizacja ruchu dla samochodów w tym rejonie. 

Na zdjęciu znajduje się jezdnia, po której jadą samochody oraz chodnik. W tle widać Dworzec Rataje - grafika artykułu
Rozpoczęła się przebudowa ronda Rataje

Na każdym etapie realizacji inwestycji możliwy będzie zjazd i wjazd na rondo w każdym kierunku. Będzie się to wiązało z wielokrotnymi zmianami w organizacji ruchu.

W pierwszej kolejności zostały wyłączone pasy ruchu (od strony torowiska) w ul. Jana Pawła II. Na tym etapie roboty skupią się na zamkniętym od ul. Kórnickiej torowisku w ul. Jana Pawła II, a na rondzie Rataje do dyspozycji kierowców będą minimum dwa pasy ruchu.

Pierwszy etap dotyczy wyłącznie wlotu Jana Pawła II który został zawężony do 2 pasów, także zjeżdżając z ronda Rataje w ul. Jana Pawła II nie można korzystać z lewego skrajnego pasa przylegającego do torowiska tramwajowego.

W kolejnym etapie ul. Jana Pawła II będzie jednopasowa, jednak już wtedy pojawią się znaczące zmiany w całym obszarze.  

- Od kilkunastu miesięcy trwały prace przygotowawcze polegające na wymianie nawierzchni na ul. Chartowo i Żegrze. To dało nam możliwość przerzucenie na czas prac na rondzie Rataje objazdu na inne ulice. W tych kolejnych etapach nie będzie już możliwości przejazdu przez rondo pojazdów ciężarowych, a objazd w stronę r. Starołęka będzie odbywał się od strony ronda Śródka ulicami Baraniaka - Chartowo - Żegrze - Hetmańską, natomiast w stronę autostrady Baraniaka - Dymka - Szwajcarską - Szwedzką - Krzywoustego. Analogicznie w przeciwnym kierunku - wyjaśnia Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu.

Tak poprowadzony objazd spowoduje konieczność zmian na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II z Baraniaka, gdzie wytyczony zostanie dodatkowy pas do skrętu w lewo, aby obsłużyć znacząco większy ruchu na powyższych relacjach.

Na dalszych etapach przebudowy zmieni się też organizacja ruchu od mostu Królowej Jadwigi. W obie strony wytyczone zostaną buspasy. Autobusy będą poruszały się po torowisku, oddzielnym pasem w stosunku do samochodów. Po obu stronach wytyczone też zostaną drogi rowerowe. Specjalny pas dla autobusów wytyczony zostanie również na ul. Piłsudskiego. Będą to rozwiązania tymczasowe, na czas prowadzonych prac na rondzie.

W późniejszych etapach czasowo zamknięte będą ulice: Kórnicka, św. Rocha. Szerzej będziemy informować o tych zmianach wraz z postępem prac i zgłoszeniami kolejnych czasowych organizacji ruchu.

Harmonogram zakłada zakończenie robót w ul. Jana Pawła II w pierwszym kwartale 2021 r. W tym samym roku prace skupią się na ul. Zamenhoffa i Krzywoustego - wtedy także zmieni się organizacja ruchu tak, by możliwy był częściowy przejazd tramwajów. Zakończenie wszystkich robót budowlanych wraz z odbiorami technicznymi i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie planowane jest na marzec 2022 r. 

Zmiany komunikacji publicznej

W połowie lipca, po zakończeniu przebudowy nawierzchni dworca, wróciła na niego część autobusów - linie dzienne nr: 152, 162, 166, 181, 184 i 196 oraz nocne nr 244 i 247. Linie podmiejskie nr: 431, 432, 435, 501, 502, 560 i 561 oraz miejska nr 155, swój początkowy/końcowy przystanek mają na Franowie, gdzie pasażerowie mogą się wygodnie przesiąść na linie tramwajowe. Autobusy linii nr 165 wciąż będą kończyć bieg na przystanku Kórnicka. Nieczynny jest przystanek przed wjazdem na rondo Rataje na ul. Jana Pawła II.

- Przebudowa ronda Rataje nie dotyczy tylko jego tarczy. Zakres przestrzenny tej inwestycji obejmuje potężną część sieci transportu publicznego - na północy od przystanku "Kórnicka" po przystanek "Wioślarska" patrząc na południe. Z kolei na zachód aż do mostu Królowej Jadwigi przy przystanku "Serafitek". Na całym tym terenie zostanie wymieniona infrastruktura torowo-sieciowa umożliwiająca poruszanie się wspólne tramwajów i autobusów - podkreśla Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. 

W trakcie prowadzonych prac nieuniknione są utrudnienia. W pierwszym etapie dla tramwajów zamknięty został odcinek torowiska pomiędzy ul. Kórnicką a rondem Rataje. Od 17 sierpnia zmienionymi trasami kursują linie numer: 2, 6, 7, 10, 18 i nocna nr 201, natomiast linia nr 13 została zawieszona.

Linia nr 2 - zmiana trasy mająca zapewnić dogodny, bezpośredni dojazd z Ogrodów, Jeżyc oraz Dębca i Wildy do Dworca Głównego PKP

OGRODY -... - Święty Marcin - Towarowa - Matyi - Królowej Jadwigi - Górna Wilda - 28 Czerwca 1956 - DĘBIEC

Linia nr 6 - zmiana trasy, tramwaj od węzła Kórnicka/Jana Pawła II pojedzie stałą trasą "13" przez centrum na Junikowo

MIŁOSTOWO - Warszawska - Jana Pawła II - Kórnicka - Mostowa - Lewandowskiej - Podgórna - Marcinkowskiego - pl. Wolności (Święty Marcin) - Gwarna - Święty Marcin - Roosevelta - Bukowska - Grunwaldzka - JUNIKOWO

Linia nr 7 - zmiana trasy, tramwaj z ronda Rataje skręci w kierunku centrum i pojedzie na Junikowo stałą trasą linii nr 6

OGRODY -... - Zamenhofa - Krzywoustego - Królowej Jadwigi - Matyi - Roosevelta - Grunwaldzka - JUNIKOWO

Linia nr 10 - tramwaj od węzła Kórnicka/Jana Pawła II pojedzie trasą Kórnicką na Franowo

DĘBIEC -... - Most Dworcowy - Rondo Kaponiera - Most Teatralny - Fredry - pl. Ratajskiego - pl. Wielkopolski - Małe Garbary - Rondo Śródka - Jana Pawła II - trasa Kórnicka - FRANOWO

Linia nr 13 - zawieszona

Linia nr 18 - zmiana trasy w celu wzmocnienia transportu w centrum

OGRODY - Dąbrowskiego - Fredry - Gwarna - Święty Marcin - Marcinkowskiego - Podgórna - Strzelecka - Krzywoustego - Zamenhofa - STAROŁĘKA

Linia nr 201 - zawieszenie linii przez cztery noce (od nocy z 16 na 17 sierpnia)

Powstały tymczasowe przystanki "Kórnicka" - na ul. Kórnickiej za skrzyżowaniem z ul. Jana Pawła II w kierunku centrum.

Dodatkowo przez cztery sierpniowe noce (16/17, 17/18, 18/19, 19/20) począwszy od nocy z 16 na 17 sierpnia (niedziela/poniedziałek) zamknięty dla ruchu tramwajowego będzie węzeł Kórnicka, co wpłynie na kursowanie tramwajów linii nr 201 w noce 18/19 i 19/20 (w pozostałe dwie noce funkcjonuje autobusowa linia nr 231). Tramwaj nr 201 będzie miał zmienioną trasę w obu kierunkach, linia nie będzie linią okólną.

FRANOWO - Szwajcarska - Szwedzka - Piaśnicka - Chartowo - Żegrze - Hetmańska - Zamenhofa - Krzywoustego - Królowej Jadwigi - Strzelecka - Podgórna -... - OS. SOBIESKIEGO

Trasą Kórnicką jeździć będą tramwaje nr 5, 10, 16 i 17. Na Franowo można dojechać trzema  liniami  - 10, 16 oraz jadącą Górnym Tarasem Rataj "jedynką". Do Starołęki kursują tramwaje nr: 12, 17 i 18, a do pętli Stomil - nr 5.

W kolejnych etapach mających wpływ na funkcjonowanie komunikacji tramwajowej najpierw zamknięty będzie przejazd przez całe rondo (w relacjach od strony ronda Śródki do ronda Starołęka i na odwrót), a na końcu dojazd od strony mostu Królowej Jadwigi i wówczas uruchomiony zostanie  przejazd tramwajów przez rondo Rataje od ronda Starołęka do ronda Śródka, wzdłuż ulic Zamenhofa i Jana Pawła II. 

Szczegółowe informacje na temat zmian w komunikacji publicznej można znaleźć na stronie ZTM (ztm.poznan.pl) i MPK (mpk.poznan.pl). Aktualności dotyczące przebudowy ronda dostępne będą z kolei na stronie nowe-rataje.pl.