Poznań dba o estetykę przestrzeni publicznych

- O jakości przestrzeni publicznych w dużym stopniu świadczą znajdujące się w niej reklamy. Dlatego działania zmierzające do uporządkowania tej kwestii są jednym z naszych priorytetów. Efekty przynoszą kontrole Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego i Zarządu Dróg Miejskich. Reklamy są usuwane także przy okazji prowadzenia miejskich inwestycji. Od 2018 roku obowiązuje Uchwała o Parku Kulturowym, która pozwoliła poprawić wygląd Starego Miasta, najcenniejszego historycznie obszaru - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Mamy świadomość, że reklamy są ważnym elementem gospodarki. Nie chcemy zabierać przedsiębiorcom tej formy promocji produktów czy usług. Należy jednak pamiętać, że reklamy muszą być wywieszane zgodnie z obowiązującym prawem.
W stolicy Wielkopolski jednym z podmiotów sprawdzających legalność reklam jest Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania. Od roku 2018 do połowy 2021 inspektorzy PINB skontrolowali 422 nośniki. Jak się okazało, 399 z nich było zamontowanych nielegalnie. Chodzi głównie o reklamy na urządzeniach wolnostojących, ale zdarzały się także tablice na ogrodzeniach i budynkach, banery oraz tablica LED. W efekcie dokonano 107 rozbiórek. W sprawach dotyczących pozostałych, samowolnie wybudowanych lub zamontowanych reklam trwają postępowania zmierzające do ich usunięcia z przestrzeni publicznej.
Kontrole reklam zlokalizowanych w pasie drogowym przeprowadza Zarząd Dróg Miejskich. Od roku 2018 do połowy 2021 doprowadzono do usunięcia 444 nielegalnych nośników. Były to reklamy wielkoformatowe, banery, szyldy, a nawet oklejony samochód.
Reklamy były usuwane także podczas realizacji budowy trasy tramwajowej na Naramowice czy ronda Rataje.
Park Kulturowy
Skutecznym narzędziem w ograniczeniu samowoli reklamowej na Starym Rynku i w jego okolicy jest Uchwała o Parku Kulturowym. Dokument określa reguły wyglądu ogródków gastronomicznych i szyldów. Wyznacza miejsca, w których można handlować i precyzuje zasady remontów i renowacji budynków. Reguluje też zasady montażu urządzeń technicznych, np. anten satelitarnych, klimatyzatorów, zakazuje agresywnych i świecących reklam i szyldów. Teren objęty ochroną liczy prawie 40 ha, jego granica przebiega ulicami: Solną, Wolnica, Małe Garbary, Garbary, pl/ Bernardyńskim, Podgórną i Al. Marcinkowskiego.
Po ponad 3 latach obowiązywania uchwały ok. 700 podmiotów znajdujących się w obszarze Parku Kulturowego uporządkowało swoje reklamy i witryny. Tych, które tego jeszcze nie zrobiły, pozostało ok. 30. Dla większości z nich wszczęto postępowanie administracyjne bądź skierowano sprawę do sądu. Najczęściej występującym problemem jest skomplikowana sytuacja prawna nieruchomości, jak zmiana właściciela czy konflikty między współwłaścicielami.
Warto wspomnieć również o przyznawanych od 2019 roku Certyfikatach Dobrych Praktyk. Firmy otrzymują je za wzorcowe działania reklamowe zgodne z zasadami Uchwały o Parku Kulturowym, wysoką dbałość o estetykę elewacji, aranżację witryny i otoczenia lokalu. Pod koniec 2020 roku wyróżniono kolejnych dwadzieścia lokali - restauracji, kawiarni, sklepów, zakładów rzemieślniczych oraz muzeum oraz jedną galerię.
Instalacja reklam jest także ograniczona dla budynków wpisanych indywidualnie do rejestru zabytków oraz znajdujących się w strefie ochrony konserwatorskiej, która obejmuje tereny centrum miasta i historycznych dzielnic: Łazarza, Wildy, Sołacza, Jeżyc, Śródki, Grunwaldu. W tym przypadku na umieszczanie reklamy należy uzyskać pozwolenie Miejskiego Konserwatora Zabytków.
Uchwała krajobrazowa
Kontynuowane są prace nad poznańską uchwałą krajobrazową, która określi zasady sytuowania nośników reklamowych, małej architektury i ogrodzeń. Według projektowanych przepisów Poznań ma zostać podzielony na cztery obszary. Dla każdego z nich przewidziano inne regulacje prawne oraz okresy dostosowawcze. Więcej na ten temat można znaleźć na stronie poznan.pl.
Na początku roku do dokumentu można było zgłaszać uwagi. Zostały one rozpatrzone, a część z nich uwzględniono w aktualnych zapisach. W październiku projekt uchwały został ponownie wyłożony do publicznego wglądu. Ze względu na pandemię COVID-19 jest on udostępniony na stronach internetowych www.poznan.pl/krajobrazowa oraz bip.poznan.pl. Do 28 listopada do dokumentu można zgłaszać uwagi.
Pracom nad uchwałą towarzyszyło powstanie Szyldownika. To poradnik skierowany do małych i średnich przedsiębiorców, którzy chcą oznakować miejsce prowadzonej działalności w sposób funkcjonalny i estetyczny, zgodny z zasadami kompozycji i oczekiwaniami Miejskiego Konserwatora Zabytków oraz Pełnomocnika Prezydenta ds. estetyki miasta (Plastyka Miejskiego).
JZ
Zobacz również

1000-lecie złotych koron - tak poznaniacy uczczą koronację dwóch królów Polski

Rockowizna z pełnym składem

600. edycja Parkrun Poznań w Dzień Kobiet
