Koniec prac na wiadukcie PST Szymanowskiego

Odnowiony wiadukt na ul. Szymanowskiego nad trasą poznańskiego szybkiego tramwaju w pełni służy już mieszkańcom. Zgodnie z harmonogramem, we wrześniu zakończyły się wszystkie prace. Obecnie inwestycja przechodzi procedury odbiorowe.

Widok z lotu na wiadukt nad PST Szymanowskiego - grafika artykułu
Koniec prac na wiadukcie PST Szymanowskiego na Piątkowie fot. PIM

- Obie wyremontowane nitki wiaduktu są w pełni przejezdne od czerwca. W ostatnich tygodniach prowadzono jedynie drobne prace wykończeniowe. Cieszymy się, że nowatorska nawierzchnia na pasach dla autobusów dobrze spisała się latem. Zaobserwowaliśmy, że połączenie wysokich temperatur i ciężaru pojazdów komunikacji miejskiej nie wpłynęło negatywnie na jakość jezdni - mówi Justyna Litka, prezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

FILM

Nawierzchnia typu Densiphalt na pasach dla autobusów przy obu przystankach na wiadukcie, to innowacyjne i eksperymentalne rozwiązanie, które zostało zastosowane w Poznaniu po raz pierwszy. Technologia łączy najlepsze właściwości betonu i asfaltu (tzn. nawierzchnia jest bardziej wytrzymała niż asfalt i bardziej elastyczna niż beton). To rozwiązanie stosowane w miejscach szczególnie narażonych na obciążenia i zmiany temperatury, jak np. nawierzchnie lotnisk lub parkingów. Buspasy na wiadukcie nad PST Szymanowskiego są bardziej odporne na ciężar autobusów podczas letnich upałów.

Przed remontem wiadukt nad PST Szymanowskiego był w złym stanie technicznym. Nawierzchnia miała liczne spękania i zniekształcenia, krawężniki były zdeformowane, balustrady skorodowane, a schody - popękane. W ramach inwestycji wymieniono m.in. płyty jezdne wiaduktu, nawierzchnię i zamontowano nowe balustrady. Stare schody zostały rozebrane, a w ich miejscu stanęły nowe. Tego lata na wiadukcie pojawiło się również oznakowanie uwzględniające ruch rowerowy, który poprowadzony został pasami dla autobusów.

W ramach inwestycji zmienił się także spód wiaduktu, czyli część nad przystankiem tramwajowym i torowiskiem. Prace poprawiły estetykę i bezpieczeństwo pasażerów Pestki. Belki konstrukcyjne zostały odnowione, co zapobiega odpadaniu elementów betonowej otuliny nad przystankiem i zwiększa trwałość konstrukcji.

Dodatkowo w ramach zadania wskazanego przez Zarząd Transportu Miejskiego wyremontowane zostały murki oporowe i pochylnie prowadzące na przystanek tramwajowy od strony osiedla Zygmunta Starego. Zamontowano także nowoczesne oświetlenie LED, które doświetliło przystanek i poprawiło komfort podróżnych. 

RB, PIM