Przetarg na przebudowę mostu Chrobrego

Jedna z ważniejszych przepraw przez Wartę w Poznaniu wymaga przebudowy ze względu na zły stan techniczny. Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg, którego celem jest wyłonienie wykonawcy robót budowlanych.

Poglądowa wizualizacja przebudowanego mostu Chrobrego - grafika artykułu
Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg, którego celem jest wyłonienie wykonawcy przebudowy mostu Chrobrego fot. poglądowa wizualizacja

- Most Bolesława Chrobrego zostanie całkowicie rozebrany i wybudowany na nowo. Prace potrwają około trzy lata i zostaną podzielone na etapy, by wynikające z nich utrudnienia były możliwie najmniej dotkliwe. Rozpoczęcie robót przewidziane jest na jesień tego roku. Zakładamy, że do tego czasu będzie już przejezdny nowy wiadukt w ul. Golęcińskiej oraz wymieniona zostanie nawierzchnia na południowej nitce ul. Warszawskiej. Jesienią chcemy również udostępnić wiadukt w ciągu ul. Lutyckiej oraz zakończyć prace prowadzone obecnie na ul. Hetmańskiej nad ul. Wagrowską. Bardzo istotna jest dostępność otwartych już, a sąsiadujących z mostem Chrobrego, mostów Berdychowskich - mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Najpierw wyłączona z ruchu i rozebrana zostanie nitka północna mostu, która jest w gorszym stanie niż południowa. W czasie prac rozbiórkowych i budowy tej części mostu na nowo, przejazd w obu kierunkach poprowadzony zostanie południową nitką. W drugim etapie sytuacja się odwróci. Ruch odbywał się będzie przebudowaną nitką północną i wykonawca zajmie się wtedy częścią południową. Równolegle będą prowadzone pozostałe prace zaplanowane w ramach tej inwestycji. Po przebudowie do dyspozycji kierowców w dalszym ciągu będą po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.

Zmieni się nie tylko most

Czekający na przebudowę most Chrobrego jest popularną przeprawą przez Wartę, łączy Stare Miasto z m.in. Ostrowem Tumskim i Śródką. Zbudowano go w połowie lat 60. XX wieku, a w roku 1989 wykonano kapitalny remont. Decyzja o konieczności przebudowy zapadła na podstawie przeprowadzonej ekspertyzy, która weryfikowała stan techniczny mostu. Wykazała, że m.in. nieszczelna jest izolacja pod chodnikami, nie ma prawidłowego odwodnienia, widoczne są uszkodzenia spowodowane przez korozję i nieszczelności w dylatacji. Występujące przecieki oraz uszkodzenia korozyjne mogły wpłynąć na obniżenie nośności obiektu. O konieczności prac świadczy także najnowsza opinia techniczna z grudnia 2024 r. przygotowana przez specjalistów z Politechniki Poznańskiej.

Po przebudowie mostu zwiększy się bezpieczeństwo uczestników ruchu. Wybudowana na nowo konstrukcja będzie im służyć przez kolejne lata. Zmienią się także dojazdy do mostu, gdyż inwestycja obejmuje również rozbudowę odcinków ul. Estkowskiego i Wyszyńskiego. Prace prowadzone będą także na skrzyżowaniach z ulicami Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. W zakres inwestycji wchodzi również budowa zjazdów, chodników, dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych.

Nowości dla pasażerów, pieszych i rowerzystów

Dzięki inwestycji wprowadzone zostaną zmiany istotne dla pasażerów komunikacji miejskiej. Przy Katedrze wybudowany będzie wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy, co ułatwi przesiadki. W tym miejscu autobusy będą mogły jechać po torowisku. Przystanek zostanie wyposażony w tablice informacji pasażerskiej, biletomat, nowe wiaty i ławki, będzie również dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, poprzez m.in. system oznaczeń fakturowych nawierzchni.

Piesi nie będą już musieli schodzić do przejścia podziemnego przy skrzyżowaniu ul. Wyszyńskiego z ul. Ostrów Tumski i ul. Wieżową. W zakres inwestycji wchodzi likwidacja istniejących zejść z przystanków tramwajowych pod ul. Wyszyńskiego. W ich miejsce zaprojektowano tradycyjne, naziemne przejście dla pieszych wraz z przejazdem dla rowerzystów. Jednocześnie zostanie zachowana możliwość komunikacji pod jezdnią ul. Wyszyńskiego w relacji ul. Wieżowa - ul. Panny Marii.

Na moście, po obu stronach, zaprojektowano drogi rowerowe i chodniki. Zostaną one dowiązane do istniejącej już infrastruktury na ul. Estkowskiego. Dodatkowo w obrębie skrzyżowania ulic Estkowskiego i Chwaliszewo staną liczniki rowerowe. Budowa ciągu pieszo-rowerowego przewidziana jest też na ul. Wyszyńskiego. W ramach inwestycji powstanie pięć miejsc odpoczynku z ławkami, koszami na śmieci i stojakami rowerowymi.

W zakresie obowiązków wykonawcy wyłonionego w postępowaniu przetargowym będą także prace dotyczące: odwodnienia drogowego, oświetlenia ulicznego, sygnalizacji świetlnej i zieleni. Zgodnie ze wskazaniem spółki Aquanet, przebudowana zostanie również sieć wodociągowa. 

PIM