Żółte przyciski na przejazdach rowerowych
Jadąc rowerem po mieście wielokrotnie musimy przechodzić przez przejście dla pieszych. Zgodnie z Kodeksem Drogowym rowerzyście jako osobie kierującej pojazdem, nie wolno jechać po przejściu dla pieszych. Przed przejściem należy zsiąść z roweru i przeprowadzić go przez zebrę. Za przejechanie na rowerze przez przejście dla pieszych grozi mandat. Na szczęście powstaje coraz więcej dróg rowerowych a wraz z nimi przejazdy rowerowe.
Automatyczne wykrywanie roweru
Według przepisów rowery na skrzyżowaniach powinny być wykrywaneautomatycznie. Służą do tego czujniki, kamery lub pętle indukcyjne. Część z nich skierowana jest na miejsce tuż przed światłami, a w ważnych lokalizacjach wykrywają rowery nawet przed dojechaniem do skrzyżowania. Po co w takim razie zamontowane są żółte przyciski przy przejazdach rowerowych? Są one dodatkowym zabezpieczeniem, gdyby rower nie został wykryty automatycznie. Jeśli dojeżdżamy do takiego przycisku i podświetla się na nim napis "Czekaj" - znaczy, że zostaliśmy wykryci i wszystko jest w porządku.
Zdarza się czasem, że rower nasz nie zostanie zarejestrowany. Można wówczas taką sytuację zgłosić np. korzystając z aplikacji SmartCity Poznań.
Światła dla rowerów
Rowerzysta powinien być wykrywany przez detekcję już z oddali, a na przejazdach dzielonych, przed poprzednim. Ważnym jest także odpowiednie zaprogramowanie cyklu światła dla rowerzystów. Zalecanym jest, by rowerzyści mieli na przejeździe zawsze zielone światło, gdy istnieje taka możliwość. Co więcej, rowerzyści powinni otrzymywać zielone światło z wyprzedzeniem, by móc ruszyć i wjechać na skrzyżowanie przed innymi użytkownikami ruchu.
AL