Covidowo, ale sportowo
Utrudnienia w okresie pandemii: zamknięcie boisk, basenów, siłowni itp. mocno ograniczyły uprawianie sportu przez dzieci i młodzież. Nauczyciel w dobie nauki zdalnej ma ograniczone możliwości na zaktywizowanie uczniów. Jest duża obawa, że dzieci po lekcjach spędzonych przed ekranem, popołudniu spędzają wolny czas w ten sam sposób (serfując w Internecie, przeglądając portale społecznościowe, grając w gry komputerowe, oglądając filmy). Taki sposób spędzania wolnego czasu może sprzyjać depresji i nadwadze oraz nie działa rozwijająco.
Ogród Jordanowski nr 2 to placówka oświatowa wychowania pozaszkolnego z dużym zapleczem sportowo-rekreacyjnym, dlatego w okresie nasilenia zakażeń Covid-19 wprowadzono ograniczenia możliwości korzystania z boisk. Dla bezpieczeństwa zmniejszono także ilość dzieci przebywających w świetlicy, lecz nadal miejsce to wspiera aktywny rozwój fizyczny i artystyczny wychowanków. Powstał projekt: "Covidowo, ale sportowo", który miał na celu zaktywizować dzieci w działaniach twórczych poprzez dokumentację swojej pozaszkolnej aktywności fizycznej. Zaproponowaliśmy uczniom poznańskich i powiatowych szkół podstawowych konkurs fotograficzny. Polegał na wykonaniu kolażu zdjęć z autorskim hasłem promującym aktywny sposób spędzania wolnego czasu. Konkurs cieszył się sporym zainteresowaniem, otrzymaliśmy 91 prac z 13 poznańskich szkół podstawowych, a także z Dąbrowy, Dopiewa, Komornik i Puszczykowa.
Okazało się, że w dobie ograniczeń związanych z pandemią uczniowie: biegają, uprawiają nordic walking, korzystają z placów zabaw i siłowni zewnętrznych, stosują gimnastykę rozciągającą w domu - gotując i czytając, wykorzystują sprzyjająca pogodę na zabawy zimowe, a nawet morsują. Oprócz aktywności fizycznej, która została sfotografowana, uczestnicy wykazali się działaniami artystycznymi. Montowali swoje kolaże w ciekawy i zabawny sposób, dopisywali oryginalne hasła np.: "Covidowa zawierucha nie złamie sportowego ducha", "Ćwiczeń więcej, mniej siedzenia będzie lepiej niż u lenia", "Covid nie straszny nam jest, bo trenujemy i jesteśmy THE BEST". Uczniowie do realizacji zadania wykorzystywali telefony komórkowe, znane aplikacje czy programy komputerowe. W ten sposób media elektroniczne posłużyły do pokazania własnej interpretacji świata. Przede wszystkim jednak zostały użyte jako nośnik twórczy, a nie odtwórczy.