Covidowo, ale sportowo

Mija blisko rok odkąd z powodu pandemii Covid - 19 w szkołach obowiązuje (z przerwami) nauka zdalna lub hybrydowa. Budzi to wśród niektórych uczniów zniechęcenie oraz frustrację. Nauczyciele  przedmiotów, wykorzystując zasoby internetowe i platformy edukacyjne (w tym platformy e-learningowe), przeprowadzają coraz ciekawsze i atrakcyjniejsze lekcje online. Uczeń, będąc odbiorcą takich zajęć, ma za książkę - ekran, za zeszyt - klawiaturę komputera, a często te funkcje spełnia także telefon komórkowy. Ta metoda nie może być jednak wykorzystywana na lekcjach wychowania fizycznego. Pojawiają się problemy, gdyż trudno zachęcić uczniów do aktywności fizycznej przed ekranem.

zdjęcie przedstawia kolaż na którym chłopak odśnierza chodnik przed domem - grafika artykułu
Wiktor-Dzilne-POSM1-Poznań

Utrudnienia w okresie pandemii: zamknięcie boisk, basenów, siłowni itp. mocno ograniczyły uprawianie sportu przez dzieci i młodzież. Nauczyciel w dobie nauki zdalnej ma ograniczone możliwości na zaktywizowanie uczniów. Jest duża obawa, że dzieci po lekcjach spędzonych przed ekranem, popołudniu spędzają wolny czas w ten sam sposób (serfując w Internecie, przeglądając portale społecznościowe, grając w gry komputerowe, oglądając filmy). Taki sposób spędzania wolnego czasu może sprzyjać depresji i nadwadze oraz nie działa rozwijająco.

Ogród Jordanowski nr 2 to placówka oświatowa wychowania pozaszkolnego z dużym zapleczem sportowo-rekreacyjnym, dlatego w okresie nasilenia zakażeń Covid-19 wprowadzono ograniczenia możliwości korzystania z boisk. Dla bezpieczeństwa zmniejszono także ilość dzieci przebywających w świetlicy, lecz nadal miejsce to wspiera aktywny rozwój fizyczny i artystyczny wychowanków. Powstał projekt: "Covidowo, ale sportowo", który miał na celu zaktywizować dzieci w działaniach twórczych  poprzez dokumentację swojej pozaszkolnej aktywności fizycznej. Zaproponowaliśmy uczniom poznańskich i powiatowych szkół podstawowych konkurs fotograficzny. Polegał na wykonaniu kolażu zdjęć z autorskim hasłem promującym aktywny sposób spędzania wolnego czasu. Konkurs cieszył się sporym zainteresowaniem, otrzymaliśmy 91 prac z 13 poznańskich szkół podstawowych, a także z Dąbrowy, Dopiewa, Komornik i Puszczykowa.

Okazało się, że w dobie ograniczeń związanych z pandemią uczniowie: biegają, uprawiają nordic walking, korzystają z placów zabaw i siłowni zewnętrznych, stosują gimnastykę rozciągającą w domu - gotując i czytając, wykorzystują sprzyjająca pogodę na zabawy zimowe, a nawet morsują. Oprócz aktywności fizycznej, która została sfotografowana, uczestnicy wykazali się działaniami artystycznymi. Montowali swoje kolaże w ciekawy i zabawny sposób, dopisywali oryginalne hasła np.: "Covidowa zawierucha nie złamie sportowego ducha",  "Ćwiczeń więcej, mniej siedzenia będzie lepiej niż u lenia", "Covid nie straszny nam jest, bo trenujemy i jesteśmy THE BEST". Uczniowie do realizacji zadania wykorzystywali telefony komórkowe, znane aplikacje czy programy komputerowe. W ten sposób media elektroniczne posłużyły do pokazania własnej interpretacji świata. Przede wszystkim jednak zostały użyte jako nośnik twórczy, a nie odtwórczy.

WIĘCEJ NA STRONIE OGRODU JORDANOWSKIEGO NR 2