Oblicza Tolerancji - finał II Poznańskiego Międzyszkolnego Konkursu Oratorskiego im. prof. Tadeusza Zgółki

24 marca br. w zabytkowej Auli Lubrańskiego, mieszczącej się w Collegium Minus Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, odbył się finał II Poznańskiego Międzyszkolnego Konkursu Oratorskiego im. prof. Tadeusza Zgółki. Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem "Oblicza Tolerancji" i zgromadziła utalentowanych młodych mówców z poznańskich szkół, którzy zaprezentowali swoje umiejętności retoryczne, podejmując refleksję nad współczesnym znaczeniem tolerancji w społeczeństwie.

Grafika przestawia plakat na temat konkursu oratorskiego pod nazwą: Oblicza Tolerancji - grafika artykułu
Oblicza Tolerancji - plakat konkursu oratorskiego

Konkurs, organizowany przez Fundację im. prof. Tadeusza Zgółki, ma na celu rozwijanie umiejętności krasomówczych wśród młodzieży oraz promowanie wartości takich jak szacunek, otwartość i dialog. Wydarzenie odbywa się pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Poznania oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Tolerancja w słowie i działaniu

Uczestnicy konkursu stanęli przed wymagającym zadaniem - w swoich wystąpieniach musieli nie tylko wykazać się poprawnością językową i umiejętnościami oratorskimi, ale także przedstawić własną interpretację tematu tolerancji. Ich przemówienia dotykały wielu aspektów - od historycznych kontekstów po aktualne wyzwania związane z akceptacją różnorodności.

Wśród finalistów wyróżnili się młodzi mówcy, którzy w niezwykle dojrzały sposób poruszyli tematy równości, integracji społecznej oraz znaczenia empatii w codziennym życiu. Jury, w skład którego weszli eksperci z zakresu językoznawstwa, retoryki i kultury słowa, podkreślało wysoki poziom tegorocznych wystąpień oraz zaangażowanie uczestników w propagowanie idei otwartości.

Zwycięzcą tegorocznej edycji konkursu został Dawid Ziemecki, uczeń klasy III Zespołu Szkół Mechanicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Poznaniu. Drugie miejsce zajęła Noemi Jezierska, uczennica klasy II III LO im. św. Jana Kantego w Poznaniu, a na trzecim miejscu uplasował się Daniel Pajor, uczeń klasy III I LO im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.

Tegoroczna edycja konkursu pokazała, że młodzi ludzie doskonale rozumieją znaczenie tolerancji i są gotowi aktywnie działać na rzecz budowania bardziej otwartego i zrozumiałego świata. Konkurs stał się przestrzenią do wymiany myśli i poglądów oraz okazją do rozwijania umiejętności, które mogą przyczynić się do pozytywnych zmian w społeczeństwie.