Droga rowerowa na terenie użytku ekologicznego

Radny Wojciech Chudy wielokrotnie postulował wybudowanie brakującego odcinka trasy rowerowej od ul. Inflanckiej od os. Lecha. Teraz do Biura Rady Miasta trafił projekt uchwały w sprawie uzgodnienia realizacji inwestycji celu publicznego - wykonania prac budowlanych na terenie użytku ekologicznego "Traszki Ratajskie".

fragment mapy geodezyjnej z zaznaczonym planowanym przebiegiem drogi rowerowej przez użytek ekologiczny "Traszki Ratajskie" - grafika artykułu
Planowany przebieg trasy rowerowej, źródło: załącznik do projektu uchwały

Radny podkreśla, że odkąd została oddana do użytku nowa droga pieszo-rowerowa do Kórnickiej, do niego i do Rady Osiedla Chartowo wpływają wnioski mieszkańców, aby uregulować ruch jednośladów na wysokości parku przy os. Tysiąclecia, a w szczególności przy przystanku tramwajowym "os. Tysiąclecia". Wojciech Chudy ma nadzieję, że rozwiąże to kilka problemów, takich jak: bezpieczeństwa pieszych w parku; trasa rowerowa na całym odcinku od Chartowa do centrum; zwiększenia bezpieczeństwa płazów. Ostatni aspekt wiąże się z funkcjonującym na tym terenie użytku ekologicznym "Traszki Ratajskie". Z uwagi na fakt, że droga rowerowa będzie częściowa przebiegać przez użytek ekologiczny, zgodę na inwestycje musi wydać Rada Miasta.

Stosowny projekt uchwały trafił już do Biura Rady Miasta. Planowana inwestycja obejmuje budowę chodnika oraz drogi dla rowerów, która połączy istniejące kończącą się przy ul. Inflanckiej drogę dla rowerów z drogą dla rowerów zlokalizowaną przy przystanku os. Lecha. Budowa trasy ściśle wiąże się z realizacją Programu Rowerowego Miasta Poznania na lata 2017-2022 z perspektywą do roku 2025, przyjętego uchwałą Rady Miasta. Zakłada on między innymi realizację rowerowego połączenia centrum miasta z osiedlami Chartowo, Rataje czy Franowo.

Obszar objęty inwestycją uwzględnia przebieg wzdłuż południowej granicy użytku ekologicznego "Traszki Ratajskie", ustanowionego również uchwałą Rady Miasta. Przebieg trasy w możliwie największym stopniu omija użytek ekologiczny i nie dzieli go na dwie części, co ma pozwolić na zapewnienie bezpieczeństwa gatunków zwierząt chronionych na tym terenie. Dodatkowo zaplanowano zabezpieczenie trasy za pomocą wygrodzeń i stoprynien dla płazów. Prace uwzględniać będą ponadto odpowiedni nadzór herpetologiczny.

oprac. red.