Seniorze, nie daj się oszukać
W pierwszych dniach stycznia dwoje mieszkańców poznańskiego Grunwaldu straciło łącznie blisko 40 tys. złotych. W obu przypadkach sposób działania przestępców był podobny.
W pierwszym przypadku oszust podał się za policjanta prowadzącego postępowanie. Starszy poznaniak uwierzył mu - wypłacił z konta ok. 30 tys. zł i przekazał przestępcy. Cały czas był przy tym przekonany, że bierze udział w policyjnej akcji. Podobnie było z 85-letnią kobietą, która oszczędności życia spakowała w plastikową torbę i wyrzuciła przez balkon - prosto w ręce przestępców podających się za mundurowych.
- Nie bądźmy łatwowierni i nie dajmy się oszukać - apelują policjanci z Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu. - W przypadku, kiedy już podnosimy słuchawkę telefonu, a po drugiej stronie słyszymy głos, który wypytuje nas o szczegóły dotyczące naszego prywatnego życia i posiadania wartościowych rzeczy, w tym zgromadzonych pieniędzy, jest to sygnał, że rozmawiamy z potencjalnym oszustem. Nasuwa się pytanie, co zrobić w takiej sytuacji? Odpowiedź jest prosta. Rozłączyć się!
Mundurowi podkreślają, że oszuści potrafią doskonale manipulować emocjami innych. Mogą podawać się za policjanta, hydraulika, pracownika gazowni, czy sprzedawcę oferującego odkażanie mieszkań z powodu COVID-19. Dlatego w przypadku każdego niespodziewanego telefonu ważne jest, by przede wszystkim zachować spokój. Zawsze można się rozłączyć po to, aby sprawdzić, czy rozmówca po drugiej stronie słuchawki mówi prawdę. Jeśli podaje się za pracownika spółdzielni mieszkaniowej, warto zadzwonić do siedziby spółdzielni, jeśli za policjanta - na komisariat, itd. Dobrze jest też zadzwonić do kogoś bliskiego, który podpowie, co zrobić.
Ograniczone zaufanie należy mieć również do osób, które pukają do drzwi domów. Policjanci radzą, by nie otwierać drzwi nieznajomym. Warto również pamiętać, że wszelkiego rodzaju prace remontowe wykonywane w budynkach mieszkalnych są zgłaszane w administracji lub spółdzielni z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym.
Policjanci z Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu we współpracy z Centrum Inicjatyw Senioralnych prowadzą porady telefoniczne, podczas których wyjaśniają, jak bronić się przed oszustwem. Dyżury odbywają się w każdy wtorek, w godz. 12:00-14:00 pod numerem tel. 887 666 508. Można też umówić się na stacjonarne spotkanie z policjantem w siedzibie Centrum Inicjatyw Senioralnych (ul. Mielżyńskiego 24) w tych samych godzinach - wcześniej należy zarezerwować termin wizyty, dzwoniąc na numer 887 666 508 (również we wtorki, w godz. 12.00-14.00).
Podczas dyżurów mundurowi informują o zagrożeniach, z jakimi mogą się spotkać na co dzień seniorzy. Podpowiadają, gdzie w razie konieczności uzyskać pomoc oraz jak zachować się w sytuacji budzącej podejrzenia.
AW