Gdzie polecieć z Poznania w 2025 roku?

Rok 2024 był najlepszym w historii Portu Lotniczego Ławica im. Henryka Wieniawskiego. Przez 12 miesięcy przewinęło się przez niego 3 607 819 pasażerów. To ponad 800 tysięcy więcej niż w 2023 r. Pierwsze dwa miesiące tego roku pokazują, że zeszłoroczny rekord może zostać pobity. Styczeń i luty były bowiem najlepsze w całej historii lotniska - porównując te miesiące z poprzednimi latami. W każdym z nich odprawiono ponad 200 tysięcy pasażerów. Dynamika wzrostu, porównując do tego samego okresu w zeszłym roku, wynosi prawie 30 procent.
Jedna nowość, kilka powrotów po zimie
W aktualnym rozkładzie jest jeden nowy kierunek ogłoszony jesienią zeszłego roku przez Ryanair. 31 marca o godz. 17:40 odleci z Ławicy pierwszy samolot do Walencji. Loty do tego jednego z najbardziej słonecznych miejsc w Hiszpanii będą odbywały się w piątki i poniedziałki. Piątkowe wyloty z Poznania zaplanowano o godz. 6:00, a powroty z Walencji w poniedziałki o 21:15. Dzięki temu będzie tam można spędzić prawie cztery pełne dni.
Inną pozytywną informacją jest podwojenie liczby lotów do Amsterdamu przez linie KLM. Od 31 marca samoloty do stolicy Holandii będą latać 14 razy w tygodniu. Wyloty z Poznania odbywać się będą codziennie o 6:30 i 14:15, natomiast z Amsterdamu o 12:10 i 20:15 i po południu. Dołożenie lotów ułatwi przesiadki na inne samoloty na lotnisku Schiphol w Amsterdamie, w tym szczególnie te międzykontynentalne.
Częściej od końca marca będzie można też polecieć do Kopenhagi liniami SAS. Dwa loty dziennie w każdym z kierunków wykonywane będą od poniedziałku do piątku. W soboty będą tylko wyloty z Poznania, natomiast w niedzielę - jeden z Ławicy i dwa powrotne z Kopenhagi. Oprócz linii SAS do stolicy Danii trzy razy w tygodniu będzie można również polecieć Ryanairem.
W rozkładzie pojawiły się też dwa kierunki wstrzymane w związku z napiętą sytuacją polityczną. Od 30 marca raz w tygodniu będzie można polecieć do Ammanu w Jordanii. Dzień później, 31 marca mają wrócić rejsy do Tel Awiwu - dwa razy w tygodniu w poniedziałki i środy.
Ubytkiem, w porównaniu do poprzedniego sezonu, jest likwidacja połączeń z Billund. Linie Ryanair usunęły wszystkie połączenia z lotniskiem blisko Legolandu z całej swojej siatki.
Lista destynacji liniami regularnymi z Ławicy:
- Albania: Tirana,
- Belgia: Bruksela,
- Bułgaria: Burgas (od czerwca)
- Chorwacja: Dubrownik, Pula (od czerwca), Zadar,
- Cypr: Pafos,
- Czechy: Praga,
- Dania: Kopenhaga,
- Francja: Paryż-Beauvais,
- Grecja: Korfu, Saloniki, Chania,
- Gruzja: Kutaisi,
- Hiszpania: Alicante, Barcelona-Girona, Malaga, Palma, Walencja (nowość),
- Holandia: Amsterdam,
- Izrael: Tel Aviv,
- Irlandia: Dublin, Cork,
- Jordania: Amman,
- Malta: Malta,
- Niemcy: Frankfurt, Monachium,
- Norwegia: Oslo Torp,
- Portugalia: Lizbona,
- Polska: Warszawa,
- Szwecja: Sztokholm,
- Włochy: Bari, Mediolan-Bergamo, Rzym-Fiumicino, Rzym-Ciampino, Palermo, Cagliari, Wenecja-Treviso,
- Wielka Brytania: Birmingham, Bristol, Edynburg, Liverpool, Londyn-Luton, Londyn-Stansted, Leeds/Bradford, Manchester,
- ZEA: Dubaj.
Loty sezonowe
Nie podano jeszcze pełnej siatki połączeń lotów czarterowych. Dowożą one turystów do wakacyjnych kurortów głównie na zlecenie biur podróży. Większość miejsc docelowych jest na Bałkanach i w rejonie Morza Śródziemnego. Wyjątkiem i zarazem najdalszą destynacją jest hit ostatnich lat - Zanzibar. W całym zeszłym roku liniami czarterowymi poleciało ponad 1,1 mln pasażerów, z czego ponad 900 tysięcy od maja do października.
Ławica się zmienia
Na poznańskim lotnisku trwa przebudowa. Jeszcze przed rozpoczęciem wysokiego sezonu w przyszłym roku zajdą tam zmiany, które wpłyną na komfort i szybkość obsługi pasażerów.
Częścią lotniska, która przejdzie największą przemianę, będzie Centralna Strefa Kontroli Bezpieczeństwa (CSKB). To miejsce, gdzie po ewentualnym oddaniu większych walizek przechodzi się z bagażem podręcznym. Trzeba wówczas do pojemników wyjąć wszystkie płynne kosmetyki, elektronikę i metalowe rzeczy. Dla pasażerów jest to często stresujące i uciążliwe. Po wprowadzeniu zmian wszystkich wymienionych wyżej rzeczy nie będzie trzeba wyciągać z bagażu. Nie będzie również konieczności zdejmowania obuwia.
Centralna Strefa Kontroli Bezpieczeństwa będzie powiększona w miejscu, gdzie teraz jest hala odlotów i odwrócona o 90 stopni. Głównym wejściem do części odlotów będzie to na wysokości strefy Check-in. Linie do obsługi bagażu podręcznego zostaną wydłużone z 12 do 20 metrów. Jednocześnie 5 pasażerów będzie mogło wykładać bagaż do sprawdzenia. Dotychczas jeden pasażer wykładał rzeczy do nawet trzech pojemników. Po wprowadzeniu zmian wystarczy jeden. Szybkość prześwietlania znajdujących się na nich rzeczy zwiększy się nawet 2,5 razy. Wcześniej było to 150 tacek na godzinę.
Pierwsze urządzenia już stoją i po instalacji oraz testach mają zacząć pracę w kwietniu. W maju ma już działać wszystkie sześć taśm.
RB
Zobacz również

Weekend w Poznaniu

Akcja "Przywrócić uśmiech" łączy seniorów i maluchy

Marsz Na Tak przeszedł ulicami Poznania
