Wybory do trzech rad osiedli

Radny Adam Szabelski zadaje pytania w sprawie ponownych wyborów do trzech rad osiedli.

ręka wrzuca kartę do przezroczystej urny wyborczej, w tle flagi z herbem Poznania - grafika artykułu
Fot. Miasto Poznań

Przypomnijmy, że w przeprowadzonych w 2024 roku wyborach do rad jednostek pomocniczych Miasta Poznania, w dwóch przypadkach zabrakło chętnych - do Rady Osiedla Naramowice i Rady Osiedla Żegrze. Natomiast po rozpoczęciu nowej kadencji, na skutek rezygnacji części nowo wybranych radnych, rozwiązała się też Rada Osiedla Nowe Winogrady Południe. Ponowne wybory do tych trzech rad osiedli odbędą się w 2025 roku.

W związku z tym radny Adam Szabelski pyta o harmonogram powtórnych wyborów, kampanię informacyjną dla mieszkańców chętnych do ubiegania się o mandat w Radzie Osiedl, a także o wysokość przeznaczonych na ten cel środków. Prosi też o informację jakie działania zostaną podjęte, w przypadku gdy znowu nie uda się wybrać i ukonstytuować tych organów.

Urząd Miasta przypomina, że wybory do trzech rad osiedli zostały zarządzone na 13 kwietnia 2025 r. Głosowanie odbędzie się w siedzibach obwodowych komisji wyborczych od godz. 7-21. Zgłoszenia kandydatów na radnych przyjmowane będą w Wydziale Wspierania Jednostek Pomocniczych Miasta przy ul. Libelta 16/20 (pokój nr 319) w następujących terminach: 17-21 oraz 24-26 lutego br. w godz. 8-15 oraz 27 i 28 lutego br. w godz. 8-19.

W Biuletynie Informacji Publicznej zostały już zamieszczone informacje dotyczące wyborów, w tym także obwieszczenia i postanowienia Komisarza wyborczego (m.in. podział osiedli na okręgi i obwody głosowania, liczba wybieranych radnych, tryb zgłaszania kandydatów na radnych oraz kandydatów do obwodowych komisji wyborczych). Kolejne dokumenty będą publikowane w BIP na bieżąco, zgodnie z terminami wynikającymi z kalendarza wyborczego.

Planowane są działania informacyjne i promocyjne zachęcające zarówno do kandydowania, jak i do udziału w wyborach: komunikaty głosowe w pojazdach transportu publicznego; informacje na stronach internetowych oraz mediach społecznościowych Miasta; reklamy na obszarach osiedli, na których odbędą się wybory; dystrybucja obwieszczeń wyborczych do szkół (w tym siedzib lokali wyborczych), spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, podmiotów publicznych i prywatnych (które wyraziły na to zgodę) oraz wśród miejskich jednostek organizacyjnych na terenach osiedli; wystąpienie do zarządów wskazanych osiedli o rozpowszechnienie informacji o wyborach, w tym o terminach przyjmowania zgłoszeń kandydatów; publikacja w BIP informacji i dokumentów dotyczących wyborów; artykuły prasowe. Na razie nie określono dokładnej wysokości środków przeznaczonych na powyższe działania, jednak niektóre z nich w miarę możliwości będą prowadzone bezkosztowo.

W przypadku gdy wybory do rad nie zostaną ponownie przeprowadzone, decyzję o ich przyszłości podejmie Rada Miasta Poznania. Rada Miasta podejmuje decyzję o zniesieniu Osiedla lub przeprowadzeniu ponownych wyborów w następnym roku kalendarzowym.

oprac. red.