Którędy rowerem z Łazarza do centrum?

Radny Marek Sternalski złożył interpelację w sprawie zaprojektowania i realizacji przejazdu rowerowego, który połączy Dolny Łazarz, Górczyn i Świerczewo z centrum Poznania.

widok z lotu ptaka na ulicę z chodnikime i ścieżką rowerową, bo obu stronach rosnące gęsto drzewa - grafika artykułu
Fot. Miasto Poznań

Radny zwraca uwagę, że Wraz z powstaniem kolejnych, nowych ścieżek rowerowych zwiększa się liczba osób, korzystających z roweru jako podstawowego środka transportu. "Jeśli chcemy być konsekwentni w działaniu to wyzwaniem tej kadencji powinno być dokończenie Rowerowej Trasy Łazarskiej, która połączy Dolny Łazarz, Górczyn i Świerczewo z centrum Poznania. Jest to dla miasta zadanie pilne mając na uwadze realizowany teraz projekt budowy ścieki rowerowej wzdłuż ul. Dmowskiego" - argumentuje Marek Sternalski. Dodaje, że przy oddaniu tego odcinka będzie można bezpiecznie dojechać rowerem od pętli Górczyn, przez Rynek Łazarski do połączenia ul. Małeckiego z ul. Gąsiorowskich. Obecnie zarówno na ul. Gąsiorowskich jak i dalej od ul. Głogowskiej do Ronda Kaponiera nie ma możliwości bezpiecznego i legalnego poruszania się rowerem po ścieżce wydzielonej od ruchu samochodowego.

Radny spotkał się w tej sprawie z przedstawicielami Stowarzyszenia Rowerowy Poznań, którzy przedstawili pomysły na rozwiązanie poruszonego w interpelacji problemu. Marek Sternalski wnioskuje o podjęcie wyzwania jakim jest stworzenie w obecnej kadencji Rady Miasta, bezpiecznej infrastruktury rowerowej łączącej Łazarz, Górczyn i Świerczewo z Centrum Miasta. Prosi także o pilne zorganizowanie spotkania z przedstawicielami Stowarzyszenia Rowerowy Poznań i radnymi, podczas którego można by wspólnie porozmawiać o propozycjach strony społecznej.

Urząd Miasta w odpowiedzi przypomina, że w Programie Rowerowym Miasta Poznania 2017-2022 z perspektywą do roku 2025 określono 6 radialnych tras głównych, 2 obwodnice oraz 3 trasy łącznikowe. Jedną z głównych tras, obsługujących Łazarz, os. Hetmańskie, Górczyn oraz Świerczewo jest Radial R4Z. Przebieg trasy o długości ok. 7 km zaplanowany został ul. Powstańców Wielkopolskich, Mostem Dworcowym, ul. Głogowską, ul. Rakoniewicką i ul. Leszczyńską. Ze względu na zabudowę i utrudnienia terenowe na ul. Głogowskiej, Program przewiduje także prowadzenie Radiala korytarzami alternatywnymi, co zastosowano w przypadku trasy R4Z.

Zarząd Dróg Miejskich realizuje rowerową obsługę terenu Łazarza i Górczyna za pomocą 2 alternatywnych przebiegów. Jednym z nich jest ul. Ułańska i ul. Jarochowskiego, gdzie ruch samochodowy został zdecydowanie uspokojony. Pod koniec 2022 r. wybudowana została sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Jarochowskiego i ul. Hetmańskiej, co umożliwiło rowerzystom przejazd pomiędzy do tej pory odciętymi od siebie odcinkami trasy.

Po wschodniej stronie Łazarza trasa prowadzona jest ul. Dmowskiego i ul. Małeckiego. Ulica Małeckiego została objęta strefą uspokojonego ruchu, wybudowano przejazd przez ul. Hetmańską, a obecnie trwają prace budowlane przy ul. Dmowskiego. Na odcinku od ul. Hetmańskiej do ul. Klaudyny Potockiej prowadzone są prace wykończeniowe i wymiana nawierzchni jezdni, a na odcinku od ul. Jakuba Krauthofera do ul. Miedzianej trwa budowa wydzielonej drogi dla rowerów, która ma zostać zakończona w kwietniu 2025 r.

Powiązanie powstającego układu do istniejących dróg rowerowych w centrum stanowi poważne wyzwanie, ze względu na sąsiedztwo dwóch dworców kolejowych (Zachodni i Poznań Główny), Most Dworcowy oraz grunty w korytarzu trasy, które nie są własnością Miasta. Ze względu na poprawę funkcjonalności sieci dróg rowerowych, ZDM planuje wykonanie brakującego odcinka trasy, która będzie przebiegać przedłużeniem ul. Małeckiego i ul. Głogowską po stronie zachodniej wzdłuż Międzynarodowych Targów Poznańskich, dowiązując się do trasy Grunwaldzkiej i ronda Kaponiera. Szczegółowe rozwiązania techniczne będą wynikiem analizy projektowej i uzgodnień. Rozpoczęcie prac projektowych nastąpi do końca 2024 r. Natomiast prace związane z dokończeniem tzw. Trasy Łazarskiej zostaną zrealizowane po 2027 roku.

oprac. red.