Komisja ponownie poparła projekt uchwały
Uchylona uchwała zakładała wybudowanie na terenie użytku ekologicznego "Traszki Ratajskie" brakującego odcinka drogi rowerowej (wraz z chodnikiem) od ul. Inflanckiej do przy przystanku os. Lecha. Inwestycja miała być realizowana wzdłuż południowej granicy użytku ekologicznego "Traszki Ratajskie", przy torach tramwajowych.
W rozstrzygnięciu nadzorczym z dnia 13 listopada 2024 r. wojewoda wielkopolska orzekła nieważność uchwały ze względu na istotne naruszenie prawa. W analizie ocenianej uchwały wskazuje się, że Rada nie zbadała możliwości zastosowania innego rozwiązania alternatywnego aniżeli zniesienie nałożonych uprzednio zakazów. W ocenie organu nadzoru, w tej sprawie nie tylko nie wiadomym jest jakich działek ma dotyczyć planowana inwestycja (budowa chodnika i wydzielona droga dla rowerów), ale także nie sposób ustalić, czy ma być ona prowadzona na obszarze użytku ekologicznego czy w jego sąsiedztwie. Dołączona do badanej uchwały mapa z zaznaczonym przebiegiem proponowanej inwestycji w żaden sposób nie pozwala na ustalenie jaki będzie rzeczywisty przebieg tej inwestycji. Ponadto zdaniem organu nadzoru zakres planowanych prac nie jest jednoznaczny. Uzgodnienie, o którym mowa w ocenianej uchwale, nie obejmuje planowanej budowy drogi dla pieszych. Z kolei brak drogi dla pieszych uniemożliwia budowę chodnika, który nie może istnieć samodzielnie, nie może też stanowić elementu drogi dla rowerów.
Wniesiony ponownie projekt uchwały zawiera m.in. z załączniku nowe mapy obejmujące teren planowanej inwestycji, a w uzasadnieniu wskazuje się, że na potrzeby realizacji zadania została wykonana wielokryterialna analiza wariantów przebiegu drogi dla rowerów wraz z drogą dla pieszych. Wszystkie możliwe do realizacji rozwiązania ingerują w teren użytku. Analiza wykazała, że wariant wskazany w uchwale minimalizuje straty dla środowiska w stosunku do pozostałych wariantów. W uzasadnieniu podkreśla się również, że inwestycja w możliwie najmniejszym stopniu ingeruje w użytek ekologiczny i nie dzieli go na części, co pozwala na zapewnienie bezpieczeństwa gatunków zwierząt chronionych na tym terenie. Taką też argumentację przedstawiali na posiedzeniu Komisji przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich.
Inną koncepcję przebiegu drogi rowerowej przedstawił Komisji dr Mikołaj Kaczmarski, herpetolog z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Proponuje on poprowadzenie ruchu rowerowego al. Radziejewskiego, co jego zdaniem najbardziej uchroni siedliska i drogi migracyjne traszek, a także spełni wymóg rozdzielenia ruchu pieszego od rowerowego. Zdaniem Mikołaja Kaczmarskiego w proponowanej uchwale zabrakło komponentu przyrodniczego, budowa drogi rowerowej wzdłuż torów tramwajowych będzie oddziaływała na użytek ekologiczny. Podkreślał, że na tym terenie znajduje się najlepiej zbadana w kraju populacja traszek. Wspomniał również o petycji złożonej do Rady Miasta.
Petycje wniosły organizacje: Koalicja ZaZieleń Poznań oraz Prawo do Przyrody. W Autorzy petycji domagają się wprowadzenie zakazu ruchu rowerowego oraz hulajnóg w obszarze parku objętego ochroną prawną jako użytek ekologiczny "Traszki Ratajskie". Proponują jednocześnie organizację ruchu rowerowego (i hulajnóg) w istniejącej alei ks. Radziejewskiego, z dopuszczeniem jazdy rowerem krótkim odcinkiem na obszarze użytku ekologicznego przy jego zachodniej granicy, od przejazdu tramwajowego za przystankiem tramwajowym i dalej drogą parkową biegnącą w kierunku os. Tysiąclecia, do al. ks. Radziejewskiego. Składający petycję chcą także, aby Rada Miasta zrezygnowała z kolejnych prób przyjęcia uchwały uzgadniającej cel publiczny w postaci budowy nowej (kolejnej) drogi pieszorowerowej, lub podobnej, w użytku ekologicznym "Traszki Ratajskie".
Obecny na posiedzeniu Komisji jeden z autorów petycji - Robert Kalak, reprezentujący organizacje, które wniosły petycję i przewodniczący Komisji Dialogu Obywatelskiego przy Wydziale Klimatu i Środowiska - poparł koncepcję Mikołaja Kaczmarka. Dodał, że trasa przez al. Radziejewskiego jest jedynie nieznacznie dłuższa niż proponowana trasa przy torach, a poza niewielkim przewyższeniem na jednym odcinku jest płaska, co także jest korzystne dla rowerzystów.
Radny Wojciech Chudy wskazał na występujące w tym temacie trzy aspekty: ochrona środowiska, komunikacja i bezpieczeństwo pieszych, a proponowane w uchwale rozwiązanie, jego zdaniem jest najbardziej optymalnie łączy te aspekty. Z kolei obecni na posiedzeniu mieszkańcy Chartowa, w tym os. Tysiąclecia, a także radni osiedlowi wypowiadali się przeciwko poprowadzeniu drogi rowerowej wzdłuż torów tramwajowych, podzielając opinie przyrodników.
Robert Kalak proponował, aby Komisja odstąpiła od opiniowania projektu i przeprowadziła wizję lokalną na terenie użytku ekologicznego. Komisja nie uwzględniła tego postulatu i zaopiniowała projekt pozytywnie (w obecności trzech radnych dwoma głosami za i jednym przeciwnym).
oprac. red.