Podsumowanie konsultacji społecznych dotyczących koncepcji budowy drogi rowerowej pomiędzy rondem Śródka a ul. Kulasa

Przebieg drogi rowerowej, połączenie jej z istniejącą i planowaną infrastrukturą czy też etapowanie prac to jedne z najczęściej powtarzających się tematów, które podjęli uczestnicy konsultacji społecznych budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Solnej, Estkowskiego i Wyszyńskiego.

Droga rowerowa projektowana od ul. Kulasa do ronda Śródka zaliczana jest do głównych tras rowerowych w Poznaniu. Stanowi ona fragment rowerowej obwodnicy ścisłego centrum, przewidzianej w Programie Rowerowym Miasta Poznania. Dzięki niej powstanie połączenie rowerowe dla osób dojeżdżających rowerem do śródmieścia, a także chcących wygodnie i bezpiecznie dotrzeć do Wartostrady i popularnych terenów rekreacyjnych.

Od 9 do 23 września br. trwały konsultacje społeczne Zarządu Dróg Miejskich koncepcji budowy wspomnianej wyżej drogi. W tym czasie odbyły się dwa spotkania z mieszkańcami: 9 września w Szkole Podstawowej nr 40 przy ul. Garbary 42 i 10 września w Państwowej Szkole Muzycznej nr 2 przy ul. Bydgoskiej 4. Przez cały czas trwania opiniowania dostępny był również adres poczty elektronicznej, na który zainteresowane osoby mogły przesyłać uwagi, pytania i propozycje zmian.

W ramach konsultacji społecznych do Zarządu Dróg Miejskich wpłynęło łącznia 95 wiadomości email, a także stanowiska Stowarzyszenia Rowerowy Poznań, Rad Osiedli Stare Miasto i Ostrów Tumski - Śródka - Zawady - Komandoria oraz Szkoły Muzycznej I i II Stopnia. Wśród uwag mieszkańców najczęściej powtarzały się poniższe zagadnienia.

1. Lokalizacja drogi rowerowej. Uczestnicy konsultacji wskazywali na umiejscowienie jej po północnej stronie ulic Solnej, Estkowskiego i Wyszyńskiego. Postulowano zaprojektowanie drogi rowerowej po południowej stronie tych ulic. Po przeanalizowaniu propozycji mieszkańców zdecydowano o utrzymaniu założonej lokalizacji. Przemawiają za tym:

a. Ciągłość przebiegu drogi rowerowej. Na "staromiejskim" odcinku projektowanej drogi brakuje miejsca, aby zaprojektować drogę po południowej stronie. Dlatego też umieszczono ją po północnej stronie ul. Solnej i zdecydowano o zachowaniu takiego przebiegu również od strony Śródki. Dzięki temu powstanie spójna droga o ciągłym przebiegu i ograniczonej liczbie kolizji.

b. Liczba celów podróży. Zaproponowana lokalizacja drogi rowerowej pozwala obsłużyć większą liczbę celów podróży zarówno na terenie Starego Miasta, jak i Śródki. Po południowej stronie ul. Wyszyńskiego, Estkowskiego i Solnej jest ich znacznie mniej.

2. Przeprawy przez Wartę i Cybinę. Z opracowania poddanego konsultacjom społecznym wyłączone zostały mosty Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Oba obiekty zostaną objęte odrębnymi opracowaniami projektowymi, przewidującymi ich przebudowę.

3. Połączenie drogi rowerowej z istniejącą i planowaną infrastrukturą rowerową. Mieszkańcy podnosili, że w zaprezentowanej koncepcji nie zaprojektowano połączeń z innymi, sąsiadującymi drogami rowerowymi.

Koncepcja przewiduje połączenie z istniejącą i projektowaną infrastrukturą rowerową, w tym m. in. ul. Młyńską, Placem Wielkopolskim, ul. Stawną czy też Wartostradą. Zakres przedmiotowej inwestycji obejmuje jednak wyłącznie budowę drogi rowerowej o zaprezentowanym przebiegu. Sąsiadujące z nim inwestycje realizowane będą w ramach odrębnych zadań. Dotyczy to również często przywoływanej przez mieszkańców przebudowy ronda Śródka.

4. Likwidacja istniejących zatok autobusowych na ul. Wyszyńskiego. Po przeanalizowaniu tego postulatu zdecydowano o zachowaniu zatok autobusowych na ul. Wyszyńskiego z uwagi na zachowanie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

5. Etapowanie inwestycji. Koncepcja przewiduje możliwość realizacji inwestycji etapami.

Poniżej możecie Państwo zapoznać się ze stanowiskami Rady Osiedla Stare Miasto oraz Stowarzyszenia Rowerowy Poznań oraz odpowiedziami na nie.

Serdecznie dziękujemy za Państwa zaangażowanie i  udział w konsultacjach społecznych.

Załączniki

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Wybierz poniżej kolejną, żeby czytać dalej