Belki konstrukcyjne na placu budowy nowych wiaduktów
- Przyczółki wiaduktów są już gotowe, co pozwala właśnie rozpocząć montaż stalowej konstrukcji nośnej. Najdłuższe i najcięższe są belki potrzebne do budowy wiaduktu w ciągu ul. Lutyckiej. Liczą 40 metrów i ważą 21 ton. Z kolei na wiadukt w ciągu ul. Golęcińskiej potrzebne są nieco mniejsze, o długości 36 metrów i ważące blisko 15 ton. Montaż belek bezpośrednio nad linią kolejową prowadzony musi być w nocy, kiedy istnieje możliwość wyłączenia zasilania w trakcji - mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Powstają też nasypy, którymi docelowo będzie można wjeżdżać na wiadukty. Aktualnie realizowany jest nasyp przy ul. Golęcińskiej, co było możliwe dzięki wyłączeniu z ruchu odcinka tej ulicy w listopadzie. Od tego czasu funkcjonuje tam tymczasowa droga dla pojazdów komunikacji miejskiej, co pozwoliło zachować dotychczasowe trasy linii autobusowych. Nasypy powstają także w rejonie ul. Lutyckiej. Jeden z nich - najazd na docelowy ślad ul. Lutyckiej od strony ronda Obornickiego - jest już asfaltowany.
Wraz z nowymi wiaduktami przebudowywany jest okoliczny układ drogowy. Na ul. Szczawnickiej trwają obecnie prace brukarskie. Z kolei odcinek ul. Podolańskiej między wiaduktami zyskał nową jezdnię. Piesi po obu stronach będą mieli do dyspozycji chodniki, a rowerzyści nową drogę po zachodniej stronie. Roboty obejmują też przystanki autobusowe. U zbiegu ul. Podolańskiej, Golęcińskiej i Wojska Polskiego powstało nowe rondo, przy którym budowane są też chodniki i droga rowerowa.
W zakres inwestycji wchodzi też budowa ronda w rejonie ul. Koszalińskiej i Literackiej, gdzie w tym tygodniu układana jest nowa nawierzchnia. W dalszym ciągu obowiązuje tam zmieniona organizacja ruchu.
Powstające wiadukty nad torami mają usprawnić komunikację w północno-zachodniej części Poznania, w tym przejazd drogą krajową nr 92. Dzięki nim jazda ulicami Lutycką i Golęcińską nie będzie się już wiązała z oczekiwaniem na otwarcie przejazdów kolejowych na linii łączącej Poznań z Piłą. Pojawia się również infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Inwestycja realizowana jest przy współpracy ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. Zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2025 r.
PIM