Tramwaje pojadą ciszej - szlifowano szyny

Specjalne pojazdy do szlifowania szyn wyjeżdżały w grudniu na poznańskie torowiska. W niektóre noce w jednym czasie pracowały nawet cztery zespoły. Wszystko po to, aby przejazdy tramwajów były bardziej komfortowe, zarówno dla pasażerów, jak i okolicznych mieszkańców. Dzięki szlifowaniu bowiem będzie ciszej. 

Specjalny pojazd szlifuje szyny w nocy - grafika artykułu
Specjalne pojazdy do szlifowania szyn wyjeżdżały w grudniu na poznańskie torowiska

Szlifowanie jest elementem konserwacji szyn i rozjazdów. Prowadzone regularnie pozwala na utrzymanie odpowiedniego stanu technicznego torowisk - likwiduje wszelkie rysy, a także zużycie faliste szyn, czyli nierówności powierzchni pojawiające się w stałych odstępach (powstaje ono podczas codziennej eksploatacji, powoduje hałas i przyspiesza degradację torów oraz tramwajów).

Po zabiegu główka szyny jest wyrównana, co dla okolicznych mieszkańców oznacza zmniejszenie hałasu, który powstaje na styku koła tramwajowego z torowiskiem oraz wskutek drgań tramwaju. Dla pasażerów wzrośnie poziom komfortu podróżowania, a dla MPK Poznań - oznacza to dłuższą żywotność szyny oraz taboru.

W Poznaniu - aby nie utrudniać codziennego ruchu tramwajów - takie prace prowadzone są nocami. W grudniu realizowane były na torowiskach:

  • Żegrze (na odcinku od ronda Żegrze do przystanku os. Lecha),
  • Pułaskiego i Winogrady (od węzła rozjazdowego Aleja Wielkopolska do ul. Przełajowej),
  • Starołęcka (od ronda Starołęka do pętli Starołęka PKM),
  • Kórnicka (od ul. Jana Pawła II do ul. Piotrowo oraz od mostu Rocha do ul. Podgórnej),
  • Królowej Jadwigi (od mostu Królowej Jadwigi do ul. Półwiejskiej),
  • Hetmańska (od ul. Traugutta do węzła rozjazdowego Głogowska/Hetmańska oraz od ul. Traugutta do ronda Starołęka),
  • Grunwaldzka (od węzła rozjazdowego Bałtyk do ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego oraz na przejeździe na skrzyżowaniu z ul. Grochowską),
  • węzeł rozjazdowy MTP (wszystkie relacje węzła),
  • trasa PST (tzw. dolny odcinek - od węzła rozjazdowego MTP do rozjazdu na trasie PST),
  • Roosevelta (od ul. Zacisze do węzła Most Teatralny oraz od węzła rozjazdowego Bałtyk do węzła Most Dworcowy),
  • Fredry (dwa przejazdy drogowe na skrzyżowaniach z ul. Kościuszki oraz z al. Niepodległości),
  • plac Wolności, ul. Święty Marcin i 27 Grudnia,
  • Unii Lubelskiej,
  • Piaśnicka (od Orlego Gniazda do przystanku os. Lecha),
  • trasa Franowo (od przystanku od. Lecha do pętli tramwajowej Franowo, wraz z torowiskiem w tunelu).

Dodatkowo, również w ramach prac utrzymaniowych, szyny szlifowano na terenie zajezdni tramwajowej Franowo (tor jazdy próbnej).

Łącznie w grudniu zabiegowi szlifowania poddano 38 kilometrów torów.

MPK