Dwukierunkowe tramwaje z Bonn przyjadą do Poznania

MPK Poznań zakupiło tramwaje NGT6D produkcji Duewag/Siemens. To pojazdy używane, ale niskopodłogowe i dwukierunkowe. Pierwszy z nich wyjedzie na poznańskie tory za kilka miesięcy.

Wnętrze tramwaju z Bonn - grafika artykułu
Dwukierunkowe tramwaje z Bonn przyjadą do Poznania fot. MPK

Częściowo niska podłoga i dwie kabiny motorniczego to najważniejsze zalety wagonów NGT6D. Dzięki nim transport publiczny w Poznaniu będzie bardziej dostępny dla osób z niepełnosprawnościami (obecnie niską podłogę ma ponad 78 proc. tramwajów MPK Poznań). Przewoźnik będzie miał też większe możliwości w zakresie zarządzania taborem: dwukierunkowe tramwaje mogą być bowiem wykorzystywane na wszystkich liniach komunikacyjnych, także wahadłowych i na trasach, które nie są zakończone pętlami.

MPK Poznań dysponuje 33 dwukierunkowymi tramwajami. Z uwagi na wysoką cenę nowych pojazdów, ograniczone możliwości pozyskania dofinansowania ze źródeł zewnętrznych oraz konieczność wymiany wyeksploatowanego taboru wysokopodłogowego przedsiębiorstwo zaczęło rozważać - oprócz zakupu nowych - także możliwość pozyskania wagonów używanych. Dlatego od dłuższego czasu na bieżąco śledziło sytuację na rynku nie tylko polskim, ale również europejskim. Uwagę przykuwało Bonn. Miało to związek z sygnałami, że tamtejszy przewoźnik, po pozyskaniu nowych tramwajów, będzie chciał sprzedać wagonyNGT6D (nazywane również R1.1), które najbardziej odpowiadałyby potrzebom poznańskiego MPK.

- Mając na uwadze pozytywne doświadczenia innych polskich przewoźników, którzy wcześniej zdecydowali się na zakup używanych wagonów tego lub podobnego typu i  z powodzeniem je eksploatują, trzymaliśmy rękę na pulsie, aby zweryfikować, czy przewoźnik z Bonn faktycznie zdecyduje się na sprzedaż, a jeśli tak, kiedy mogłoby to nastąpić oraz za jaką kwotę  - wyjaśnia Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań. - To był dobry kierunek. Pod koniec ubiegłego roku otrzymaliśmy ofertę sprzedaży tramwajów wraz z częściami zamiennymi do nich. Mając na uwadze szczególnie korzystne okoliczności, skorzystaliśmy z tej okazji i dzięki temu uzyskaliśmy tramwaje w cenie znacząco niższej od cen rynkowych nowych.

Wagony NGT6D to niespełna 29-metrowe, trzyczłonowe tramwaje z 1994 roku. Są to pojazdy dwukierunkowe o konstrukcji w ok. 70 proc. niskopodłogowej (z jednym stopniem przejścia do podwyższonej części podłogi na końcach przestrzeni pasażerskiej) oraz z energoelektronicznym napędem i silnikami prądu przemiennego.

Umowa z niemieckim przewoźnikiem została podpisana w grudniu 2024 r. Planowany jest zakup 24 tramwajów, jednakże umowa daje poznańskiej spółce prawo rezygnacji z wagonów, które będą uszkodzone (np. w wyniku wypadków) i co do których nie zostanie osiągnięte porozumienie w sprawie ceny.

Niebawem do Poznania trafi pierwszy z wagonów NGT6D. Z jego szczegółową konstrukcją i obsługą najpierw zapoznają się służby techniczne. Zanim tramwaje z Bonn wyjadą na torowiska, muszą zostać przystosowane do obsługi linii na terenie miasta. Zostaną również m.in. doposażone w systemy informacji pasażerskiej oraz sterowania zwrotnicami i sygnalizacją świetlną (SIP-PEKA-ITS). We wnętrzu planowane jest przygotowanie miejsc dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego. Tramwaje będą musiały też przejść rozszerzone badanie techniczne, na podstawie którego będą mogły zostać dopuszczone do ruchu w Poznaniu.

Zgodnie z zawartą umową, tramwaje z Bonn będą dostarczane do stolicy Wielkopolski sukcesywnie w partiach w 2025 roku. Proces przystosowania każdego z nich do poznańskich realiów szacowany jest na kilka miesięcy.

MPK Poznań posiada niemal 230 tramwajów. 33 dwukierunkowe są wykorzystywane m.in. do obsługi trasy na Naramowice oraz na tzw. liniach wahadłowych uruchamianych w trakcie remontów. Oprócz używanych wagonów NGT6D przewoźnik zamówił również 30 nowych, niskopodłogowych i dwukierunkowych Moderusów Gamma. Wraz z dostawami kasowane będą najstarsze, najbardziej wyeksploatowane i wysokopodłogowe tramwaje, czyli 105Na.

MPK