Co dzieje się z usuwanymi pojazdami
Radna zwraca się z prośbą i informację w zakresie liczby pojazdów usuniętych z ulic w latach 2020-2024. Chce też dowiedzieć się jaka część tych pojazdów pozostała nieodebrana przez ich właścicieli oraz co Miasto robi z takimi samochodami. Justyna Kuberka powołuje się też na doniesienia medialne, z których wynika, że w innych miastach organizowane są aukcje takich pojazdów. Dlatego pyta w interpelacji czy Poznań również zamierza takie aukcje prowadzić.
Miasto Poznań informuje, że w latach 2020-2024 wydano 9492 dyspozycje usunięcia pojazdów. Z 1528 pojazdów nieodebranych przez właścicieli, 1189 zostało usuniętych na podstawie art. 50a ustawy Prawo o ruchu drogowym i przejętych na własność Miasta. W 339 sprawach konieczne było lub będzie skierowanie wniosku do sądu o orzeczenie przepadku na rzecz Powiatu (zgodnie z art.130a ustawy). Około 50% z tych spraw jest w toku.
Na podstawie zawartej umowy, pojazdy, które zostają przejęte przez Miasto Poznań (zarówno jako powiat, jak i gminę), przekazywane są odpłatnie do demontażu. W 2024 roku dochód z tego tytułu (na koniec listopada) wyniósł pond 96 tys. zł. Jest to pierwszy rok obowiązywania umowy, w związku z czym w kolejnych latach należy spodziewać się większego dochodu.
Pojazd wystawiony do sprzedaży na aukcji musiałby mieć tzw. "potencjał sprzedażowy", tj. jego wartość po odliczeniu wszelkich koniecznych do poniesienia kosztów (związanych z transportem, przechowywaniem na placu, ochroną, opinią i wyceną rzeczoznawcy, obsługą aukcji) powinna przynieść dochód. Należy wskazać, że przejmowane przez Miasto pojazdy w większości przypadków nie mają kluczyków ani dokumentów. Ponadto często są stare, zniszczone, powypadkowe, o wątpliwym stanie technicznym, przez co nie spełniają kryterium "potencjału sprzedażowego". W związku z tym nieodebrane pojazdy są przekazywane do demontażu, co nie obciąża budżetu Miasta, przynosi dochód oraz jest korzystne dla środowiska.
oprac. red.