Poprawia się bezpieczeństwo ruchu drogowego w mieście

- Poprawa bezpieczeństwa ruchu w mieście to proces, który wymaga współpracy wielu instytucji, w tym władz miejskich, służb odpowiedzialnych za ruch drogowy i społeczeństwa jako całości. Działania te powinny być stale monitorowane i dostosowywane do zmieniających się potrzeb i wyzwań związanych z ruchem w mieście - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Dane z ostatnich pięciu lat pokazują, że zarówno współpraca, jak i działania przynoszą efekt i znacząco spada liczba wypadków, kolizji, w tym szczególnie z udziałem pieszych.
Jednostki miejskie i policja monitorują efekty podjętych działań, analizując statystyki zdarzeń drogowych. Wynika z nich, że w latach 2018-2022 w Poznaniu znacząco poprawiły się statystyki wypadkowości. W ciągu ostatnich pięciu lat (od 2018 roku) systematycznie spada liczba wypadków i kolizji, szczególnie z udziałem pieszych oraz z ich winy. W 2018 roku odnotowano ich 862, cztery lata później już tylko 551, natomiast do połowy września tego roku 384. Porównując lata 2018 - 2022 to spadek o 36 procent. Jeszcze większy spadek, bo aż o 50 procent, jest w przypadku wypadków z udziałem pieszych. W stosunku do 2018 w 2022 tego typu zdarzenia zmalały z 240 do 121. Do połowy września tego roku z udziałem pieszych zdarzyły się 93 wypadki - jednak żaden z nich nie zakończył się śmiercią.
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem pieszych i rowerzystów, to zadanie Miasta realizowane we współpracy z innymi jednostkami i służbami, organami samorządu i mieszkańcami. Działania w tym zakresie podejmowane są m.in. w oparciu o statystyki wypadkowości na drogach, identyfikację miejsc szczególnie niebezpiecznych, wizje lokalne, obserwacje monitoringu oraz sygnały mieszkańców.
Ważną sferą działań jest współpraca Miasta z Komendą Miejską Policji. Dzięki niej można łatwiej zidentyfikować, w jakich rejonach Poznania występuje największe zagrożenie w ruchu drogowym - policja może tam wysłać dodatkowe patrole. Policjanci i strażnicy odwiedzają też miejsca, które wcześniej wspólnie zostały wytypowane podczas posiedzeń Komisji Bezpieczeństwa Ruchu - np. okolice szkół czy drogi o dużym natężeniu ruchu. Kwestie bezpieczeństwa analizowane są także podczas prac Zespołu do spraw usprawnień przy MPK. We współpracy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego (GITD) na ul. Hetmańskiej, Głogowskiej i Dąbrowskiego zainstalowano kontrolujące prędkość radary.
- Na wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym wpływa wiele czynników. To między innymi: poprawa infrastruktury, ograniczenia prędkości, fotoradary, a także nieuchronność i wysokość kar. Wspólnie z Miastem i jego jednostkami systematycznie badamy i monitorujemy ruch drogowy w Poznaniu. Fotoradary na trzech ulicach, gdzie ruch jest szczególnie duży - Hetmańska, Dąbrowskiego i Głogowska - działają odstraszająco, ale skutecznie. W tym roku w żadnym z tych miejsc nie doszło do śmiertelnych wypadków - zaznacza asp. Anna Bręk, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu.
Poprawa infrastruktury wpływa na bezpieczeństwo
Miasto systematycznie od wielu lat buduje i modernizuje chodniki, przejścia dla pieszych, drogi rowerowe i inne elementy infrastrukturalne poprawiające bezpieczeństwo na drogach. Dotyczy to zwłaszcza okolic szkół i innych miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych.
W 2020 roku wprowadzono duże zmiany na ul. Głogowskiej. Najpierw ograniczono prędkość na łazarskim odcinku tej ulicy do 40km/h, a później zwężono do jednego pasa dla samochodów w każdą stronę. Dzięki tym działaniom ulica Głogowska stała się bardziej bezpieczna i od tego czasu nie doszło tam do żadnego poważniejszego wypadku z udziałem pieszych.
Rozszerzane są strefy uspokojonego ruchu, porządkowane jest parkowanie, w niebezpiecznych miejscach projektuje się wyniesione skrzyżowania, progi spowalniające i azyle. Pod kątem m.in. ruchu pieszego projektowane są nowe sygnalizacje świetlne oraz doświetlane przejścia. W ramach projektu "Bezpieczna droga do szkoły" przeprowadzono audyty prawie 70 placówek i wdrożono zmiany w otoczeniu 25 z nich, korygując oznakowanie i przejścia dla pieszych. Od początku 2023 r. roku Miejski Inżynier Ruchu zatwierdził ponad 360 zmian stałej organizacji ruchu, które przyczyniają się m.in. do poprawy bezpieczeństwa na drogach.
W ostatnich miesiącach zakończono m.in. takie działania poprawiające bezpieczeństwo ruchu, jak:
- przebudowa skrzyżowania ul. Hetmańskiej - Jarochowskiego;
- wprowadzenie jednego kierunku ruchu na odcinku ul. Jarochowskiego od Hetmańskiej do Winklera;
- budowa wyniesionego skrzyżowania ul. Świt - Swoboda i wprowadzenie jednego kierunku ruchu;
- wprowadzenie strefy płatnego parkowania w rejonie Politechniki Poznańskiej;
- uporządkowanie parkowania i poprawa bezpieczeństwa na ul. Taczanowskiego;
- montaż wyspowych progów zwalniających na ul. Łozowej.
Obecnie realizowane są m.in.:
- budowa ronda u zbiegu ulic Ługańskiej, Michałowo i Szczepankowo
- budowa wyniesionego skrzyżowania ul. Brzask i Międzychodzkiej;
- wdrażanie rozwiązań uspokajające ruch na ul. Piotrowo i Berdychowo;
- przebudowa ul. Słowackiego przy Szkole Podstawowej nr 36.
W ramach dużych przebudów realizowanych w mieście, także wprowadzane są rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Wkrótce będzie można w pełni skorzystać z rozwiązań na skrzyżowaniu Św. Marcin - al. Niepodległości i innych realizowanych w ramach Programu Centrum, drogi rowerowej w ciągu Estkowskiego - Małe Garbary - Solna, czy infrastruktury, która powstaje przy przebudowie trasy tramwajowej na odcinku od ul. Kórnickiej do os. Lecha i budowie zintegrowanego węzła transportowego Grunwaldzka.
Bezpieczeństwo poprawią także planowane zmiany na:
- ul. Starołęckiej (przy szkole);
- ul. Harcerskiej (nowa strefa zamieszkania);
- rondzie Cichowiczów;
- skrzyżowaniu ul. Biskupińskiej, Krajeneckiej i Wańkowicza (w pobliżu przedszkola nr 121).
Prowadzone są również prace nad poprawą bezpieczeństwa poprzez projekty obszarowych zmian organizacji ruchu m.in. na Abisynii, Pogodnie i Ogrodach, optymalizacja parkowania w rejonie stadionu miejskiego i na Golęcinie, czy minimalizacja utrudnień w ruchu związanych z imprezami sportowymi i uroczystościami rocznicowymi.
Patrząc na statystyki poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez zmiany w infrastrukturze daje efekty. Ostatecznie wszystko zależy jednak od człowieka, bowiem nawet najlepsza infrastruktura nie gwarantuje niczego jeśli to człowiek popełni błąd.
WRD KMP, MIR
Zobacz również

Wiosenne uliczne porządki

Projekt Chełmoński - rusza wyjątkowa wystawa

Szkoła na Umultowie ma już swojego patrona
