Podpisano umowę na zaprojektowanie drugiego etapu tramwaju na Naramowice

- Budowa drugiego etapu trasy tramwajowej na Naramowice jest niezwykle istotna dla północnej części miasta. Już jej pierwszy odcinek od Wilczaka do ul. Błażeja pokazał, że mieszkańcy potrzebowali tej inwestycji. Od prawie trzech lat kilkanaście tysięcy osób korzysta codziennie z tej trasy - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Dzięki budowie kolejnego odcinka od Wilczaka do skrzyżowania ulic: Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego dojazd z Naramowic do Centrum i z powrotem będzie jeszcze szybszy i wygodniejszy. Jednocześnie odciążony zostanie węzeł przy moście Teatralnym.
- Podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej oznacza, że rozpoczynamy bardzo ważny czas przygotowań do realizacji tej inwestycji, w trakcie których opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania dotyczące torowiska tramwajowego i przystanków, ale też towarzyszącej infrastruktury, jak jezdnie, chodniki i drogi rowerowe, a także oczywiście zagospodarowania zielenią. Skompletowane zostaną również niezbędne decyzje administracyjne zezwalające na realizację zadania. Dobra dokumentacja projektowa pierwszego etapu inwestycji pozwoliła na sprawną budowę trasy do ul. Błażeja, dlatego to takie ważne również teraz - mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Projektanci przeanalizują też kilka istotnych kwestii podnoszonych m.in. przez mieszkańców, w celu opracowania jak najbardziej optymalnych rozwiązań. Choć projektowanie to głównie praca nad dokumentacją, to przygotowania do inwestycji będzie można zobaczyć także w terenie. Sporządzona zostanie inwentaryzacja zieleni, dlatego na pewnym etapie na drzewach pojawią się oznaczenia, które jednak nie będą przesądzały o dalszym losie danej rośliny. Celem takich prac jest weryfikacja drzew i zbadanie ich aktualnego stanu. Następnie zadaniem projektantów będzie opracowanie rozwiązań, które zapewnią możliwie największą ochronę istniejącego drzewostanu. Na wstępnym etapie przeanalizują oni możliwość zmiany przekroju ul. Szelągowskiej z uwzględnieniem planowanego układu drogowego, by jak największa liczba drzew została zachowana. Sprawdzą też możliwości optymalizacji układu komunikacyjnego m.in. w zakresie skrzyżowania "Małe Garbary". Obowiązkiem projektantów będzie też świadczenie wsparcia technicznego na etapie wyboru wykonawcy robót budowlanych, a także sprawowanie nadzoru autorskiego.
Kontynuacja trasy na Naramowice
Nowa trasa tramwajowa będzie kontynuacją tej, której budowę zakończono w 2022 roku. Ma mieć długość ponad 3 km i biec od pętli Wilczak przez ulice Szelągowską i Garbary do węzła Małe Garbary. W ramach inwestycji przewidziana jest również zmiana przebiegu torowiska w ciągu ul. Małe Garbary i Wolnica - do placu Wielkopolskiego. Podczas prac zostanie przebudowany istniejący układ drogowy, m.in. skrzyżowania, ciągi piesze i rowerowe. W rejonie przystanku kolejowego Poznań Garbary powstanie węzeł przesiadkowy z uwzględnieniem zadaszonego przejścia z przystanków tramwajowych na perony kolejowe. Spore zmiany czekają skrzyżowanie ulic Estkowskiego, Małe Garbary i Garbary wraz z fragmentami ulic Solnej (do pl. Wielkopolskiego) i Estkowskiego (do ul. Szyperskiej). Konieczna będzie zmiana geometrii tego węzła umożliwiająca włączenie do istniejącego układu nowej trasy tramwajowej z północy, jak i na potrzeby przyszłych, możliwych inwestycji. Torowisko na ul. Małe Garbary i Wolnica zostanie przesunięte bliżej pasa zieleni rozdzielającego jezdnie (przy założeniu zachowania rosnących tam drzew).
Wraz z torowiskami, siecią trakcyjną i układem drogowym prace projektantów obejmą również ok. 7 km sieci kanalizacyjnej, ponad 3 km sieci wodociągowej i gazowej, ponad kilometr - ciepłowniczej, ok. 10 km sieci elektroenergetycznych oraz ok. 5 km sieci telekomunikacyjnej, a także projekt ostatecznego zagospodarowania terenu.
Zakładany czas sporządzenia pełnej dokumentacji z pozwoleniami to niespełna trzy lata.
PIM
Zobacz również

Artyści z kolejnych wytwórni na Next Fest

Jak dojechać na stadion miejski w dniu meczu?

Zmiany w organizacji ruchu w rejonie skrzyżowania ul. Radosnej i Nowina
