Specjalny samochód skanował reklamy w Poznaniu

Trwają ostatnie prace nad poznańską uchwałą krajobrazową. Będzie ona jednym z podstawowych narzędzi porządkowania przestrzeni publicznej - m.in. z reklam, które okażą się niezgodne z jej zapisami. Jednak zanim radni przyjmą dokument podczas sesji, należy przeprowadzić audyt nośników reklamowych w Poznaniu. Sprawdzić, ile reklam jest na terenie miasta i gdzie one się znajdują. Taka wiedza jest niezbędna do późniejszej egzekucji przepisów uchwały.
- Jest to nie lada wyzwanie, dlatego Wydział Urbanistyki i Architektury podjął próbę przeprowadzenia pilotażowego skanowania nośników reklamowych w przestrzeni ulicy Grunwaldzkiej. Otrzymany materiał pozwoli ocenić możliwości techniczne oraz finansowe urzędu pod kątem inwentaryzacji tablic i urządzeń reklamowych w całym mieście - mówi Tobiasz Wichnowski, zastępca dyrektora Wydziału Urbanistyki i Architektury UMP.
W czwartek po południu samochód wyposażony w niezbędne narzędzia (skanery, kamery, czujniki), przejechał ulicą Bukowską - od Roosevelta w kierunku Grunwaldzkiej, następnie Grunwaldzką do ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego. W tym czasie skanował reklamy, będące w polu "widzenia" urządzeń.
Uchwała krajobrazowa to dokument, który określi zasady stawiania nośników reklamowych, małej architektury i ogrodzeń. W ubiegłym roku projekt był dwukrotnie wykładany do publicznego wglądu - z jego zapisami można się było zapoznać na miejskich stronach internetowych i zgłosić uwagi.
Projekt uchwały krajobrazowej trafił już do Biura Rady Miasta. W środę, 2 marca dokumentem zajmie się Komisja Polityki Przestrzennej i Rewitalizacji. Jeżeli projekt zostanie pozytywnie zaopiniowany, to najprawdopodobniej radni będą głosować nad poznańską uchwałą krajobrazową podczas najbliższej sesji 8 marca.
Co zawiera aktualny projekt uchwały?
Poznań ma zostać podzielony na cztery obszary. Pierwszy z nich - staromiejski - obejmuje Stary Rynek i okolice oraz Chwaliszewo i Śródkę. Drugi to obszar centrum i historycznych dzielnic, odpowiadający nieco poszerzonej strefie ochrony konserwatorskiej. Kolejny - zurbanizowany - obejmuje osiedla mieszkaniowe oraz założenia usługowe i przemysłowe. Czwarty to obszar przyrodniczy wpisujący się w klinowo-pierścieniowy system zieleni.
Największe nośniki reklamowe - billboardy - w maksymalnym rozmiarze (18 m²) dopuszczone zostały tylko w obszarze zurbanizowanym i na skrajach obszaru obejmującego centrum i historyczne dzielnice - przy drogach głównych i głównych ruchu przyspieszonego. Słupy ogłoszeniowo-reklamowe oraz tzw. citylighty będą dopuszczone we wszystkich obszarach, ale w staromiejskim z ograniczeniami.
Niemal całkowicie zakazane zostały za to wielkoformatowe banery. Mogą się pojawić tylko na rusztowaniach w czasie prowadzonego remontu elewacji. Dopuszczalne nadal będą murale reklamowe na ścianach szczytowych budynków - z ograniczeniem ich wielkości w zależności od strefy.
Katalog możliwości, jakie uchwała zapewnia przedsiębiorcom, którzy chcą wywiesić szyld, jest bardzo szeroki. Są w nim m.in. szyldy semaforowe, szyldy tradycyjnie umieszczane nad oknami, tablice zbiorcze i pylony. Największa forma szyldu - pylon o maksymalnej wysokości do 25 m (czyli aż o 10 m niższy, niż stosowane obecnie) może pojawić się tylko przy budynkach o powierzchni zabudowy powyżej 15 tys. m² i tylko w ramach obszaru zurbanizowanego.
Dokument reguluje również zasady dotyczące budowania ogrodzeń: powinny być ażurowe, nie można stawiać ich np. z betonowych prefabrykatów. Ponadto określa warunki lokalizowania obiektów małej architektury: nie mogą przekraczać wysokości 5 m.
Uchwała określa także terminy dostosowania do obowiązujących w mieście zakazów, zasad i warunków określonych w uchwale. W przypadku nośników reklamowych są one różne dla poszczególnych części miasta. Dla obszaru staromiejskiego oraz terenów położonych w granicach pasa drogowego w obrębie całego miasta - 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały, centrum i historycznych dzielnic - 2 lata, zurbanizowanego i przyrodniczego - 5 lat z wyłączeniem obiektów lub obszarów indywidualnie wpisanych do rejestru zabytków, dla których ustalono termin 2 lat na dostosowanie.
Dla ogrodzeń pełnych wykonanych z prefabrykowanych betonowych przęseł lub blachy okres adaptacji do zapisów uchwały wynosi 5 lat od wejścia w życie. Pozostałe rodzaje ogrodzeń nie wymagają dostosowania, podobnie jak obiekty małej architektury.
JZ
Zobacz również

Znamy zwycięzców konkursu "Architectus civitatis nostrae"

Odsłonięto pomnik Wypędzonych Wielkopolan

Kamienica przy ul. Kościelnej 23 laureatem nagrody Quadro
