Warsztaty "Przygoda z zapylaczami" - podsumowanie
![Warsztaty "Przygoda z zapylaczami" - grafika artykułu](/mim/wortals/pictures/obrazek,pic1,9980,218497,387501,show2.jpg&_sst=1723525057395)
Każdy warsztat został podzielony na 3 części. W części pierwszej uczniowie rozpoznawali po opisie różne gatunki zapylaczy i dopasowywali opis wyglądu zapylacza do zdjęcia. Zapoznali się z budową owadów oraz ich różnorodnością.
Druga część warsztatów była kontynuacją wnikliwych obserwacji.Uczniowie tworzyli mapy myśli obrazujące zależności w przyrodzie wokół zapylania. Szukali w żywych kwiatach pyłku i nektaru oraz włosków oraz nazywali różne elementy budowy kwiatów.
Następnie każdy uczestnik warsztatów otrzymał kolorowanki. W pierwszym kroku ich zadaniem było przeczytanie tekstu oraz zapamiętanie nazwy owada i rośliny z kolorowanki. Następnie otrzymywali kolorowe zdjęcia i musieli zapoznać się z charakterystycznymi cechami gatunków. Dopiero na końcu mogli wstać i wybierać z różnych materiałów plastycznych te potrzebne do wykonania rośliny i owada. Trudność polegała na tym, aby za pomocą materiałów oddać różne cechy - szorstkość, gładkość, błysk, gęste owłosienie, pomarszczone płatki, kolce itp.
Ostatnia część zajęć zaczynała się od rozmowy na temat obecności na kolorowankach roślin - po co one są, dlaczego owady na nich siedzą. Uczestnicy warsztatów układali historie i badali różne możliwe scenariusze w przyrodzie związane z wpływem zmiany klimatu na zapylacze i na lokalną bioróżnorodność. W formie burzy mózgów szukali działań jakie należy podjąć na rzecz zapylaczy. Uczniowie brali też udział w zabawie - musieli zdecydować, czy jakieś określenie jest prawdą czy fałszem, i jeśli odpowiedzieli dobrze otrzymywali obrazek rośliny przyjaznej zapylaczom. Uczestnicy rozpoznawali rośliny z otrzymanych obrazków i układali taśmę pokarmową, zwrócony został również problem roślin inwazyjnych. Warsztaty zakończyły się zadaniem polegającym na dodaniu do mapy myśli haseł z informacjami co zawdzięczamy zapylaczom oraz narysowaniem w jaki sposób możemy im pomagać.
W warsztatach udział wzięło 805 uczniów.
Warsztaty odbyły się w ramach realizacji przedsięwzięcia pn. "Organizacja warsztatów upowszechniających wiedzę ekologiczną i przyrodniczą dla dzieci i młodzieży na terenie m. Poznania" dofinansowanego z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu. Celem działania jest popularyzacja wiedzy w zakresie znaczenia bioróżnorodności dla życia na świecie, roli pszczół i innych owadów zapylających dla całego ekosystemu przyrody i środowiska oraz zmian klimatu i jego wpływu na zapylacze.
Zobacz również
![Wystawy edukacyjne, warsztaty dla dzieci i dorosłych, spotkania z pszczelarzem, gry i zabawy - takie atrakcje czekają na poznaniaków i poznanianki w sierpniu w ramach Wielkiego Dnia Pszczół/ fot. Centrum Inicjatyw Rodzinnych Zdjęcie przedstawia dzieci tworzące pszczołę z papieru. Na zdjęciu widać tylko ich ręce i materiały plastyczne.](/mim/wortals/pictures/zdjecie-przedstawia-dzieci-tworzace-pszczole-z-papieru-na-zdjeci,pic1,9980,0,413042,show2.jpg?_sst=1723525057395)
Zbliża się Wielki Dzień Pszczół
![Warsztaty dla rodzin z dziećmi Warsztaty dla rodzin z dziećmi](/mim/wortals/pictures/warsztaty-dla-rodzin-z-dziecmi,pic1,9980,0,412225,show2.jpg?_sst=1723525057395)
Wielki Dzień Pszczół 2024 - zaproszenie na bezpłatne warsztaty dla dzieci
![Warsztaty dla seniorów Osoby w wieku senioralnym uczestniczą w warsztatach tworząc projekt zielonego zakątka dla zapylaczy.](/mim/wortals/pictures/osoby-w-wieku-senioralnym-uczestnicza-w-warsztatach-tworzac-proj,pic1,9980,0,411996,show2.jpg?_sst=1723525057395)
Wielki Dzień Pszczół 2024 - warsztat dla seniorów
![Infografika Infografika przedstawia pszczołę wśród kwiatów napis Wielki Dzień Pszczół 2024](/mim/wortals/pictures/infografika-przedstawia-pszczole-wsrod-kwiatow-napis-wielki-dzie,pic1,9980,0,409852,show2.jpg?_sst=1723525057395)