Uchwała Krajobrazowa weszła w życie

Zapisy Uchwały Nr LXXXVII/1671/VII/2023 Rady Miasta Poznania z dnia 11 lipca 2023r. w sprawie zasad warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń na terenie Poznania 5 sierpnia 2023r. weszły w życie. Właściciele nośników reklamowych mają 12 miesięcy na dostosowanie się do nowych przepisów. Po upływie tego okresu do zadań specjalistów zespołu Wydziału Urbanistyki i Architektury będzie m. in. nakładanie kar finansowych na podmioty instalujące nośniki niezgodne z tzw. Uchwałą krajobrazową. Wojewodę wielkopolskiego obowiązuje termin do 17 sierpnia rozstrzygnięcia nadzorczego.

Podział Poznania na cztery strefy: a) obszar staromiejski - kolor czerwony, b) obszar centrum i historycznych dzielnic - kolor żółty, c) obszar zurbanizowany - kolor różowy, d) obszar przyrodniczy - kolor zielony, e) tereny zamknięte -szraf - grafika artykułu
Mapa Poznania z podziałem na obszary Uchwały Krajobrazowej

W uchwale Poznań został podzielony na cztery obszary:

  • Obszar staromiejski, obejmuje Stary Rynek i okolice oraz Chwaliszewo i Śródkę.
  • Obszar centrum i historycznych dzielnic, obejmuje centrum miasta, Łazarz, Jeżyce, Wildę, Grunwald, a także część Starych Winograd, Sołacza, Łęg Dębińskich i osiedla Główna.
  • Obszar zurbanizowany, obejmuje osiedla mieszkaniowe oraz założenia usługowe i przemysłowe.
  • Obszar przyrodniczy, będący częścią klinowo-pierścieniowego systemu zieleni.

Mapa Poznania z podziałem na obszary znajduje się pod adresem: Poznan.pl - Plan Poznania - Projekt uchwały krajobrazowej (www.poznan.pl)

Podział obiektów według uchwały krajobrazowej:

Największe nośniki reklamowe - billboardy - w maksymalnym rozmiarze (18 m²) dopuszczone zostały tylko w obszarze zurbanizowanym i na skrajach obszaru obejmującego centrum i historyczne dzielnice - wzdłuż głównych dróg przyspieszonego ruchu. Tego typu reklamy stanowią nadmierną dominantę przestrzenną i zaburzają kompozycje widokowe osiedli, szczególnie jeżeli są stłoczone na niewielkim obszarze, dlatego priorytetem uchwały jest ich ograniczenie.

W dokumencie ograniczono również sytuowanie reklam wielkoformatowych na budynkach. Można je instalować jedynie na elewacjach obiektów w obszarze zurbanizowanym, tam gdzie regulacje dotyczące reklam są mniej restrykcyjne.

Tablice i urządzenia reklamowe w formie słupów reklamowych, citylightów oraz pylonów reklamowych dopuszczono we wszystkich obszarach, ale z ograniczeniami. 

Uporządkowano również kwestię szyldów. Chodzi przede wszystkim o wprowadzone ograniczenia co do ich liczby oraz wielkości. Preferowanym miejscem usytuowania tego typu nośników są elewacje budynków. Wyjątkowo przewidziano możliwość wykonania szyldów m.in. na dachu czy ogrodzeniu nieruchomości, a także wolno stojących. Co do ich formy uchwała zapewnia przedsiębiorcom szeroki wachlarz możliwości. Są w nim m.in. szyldy semaforowe, tradycyjnie (umieszczane nad oknami), tablice zbiorcze i pylony. Największa forma szyldu - pylon o maksymalnej wysokości do 25 m (czyli aż o 10 m niższy, niż stosowane obecnie) może pojawić się tylko przy budynkach o powierzchni zabudowy powyżej 15 tys. m² i tylko w ramach obszaru zurbanizowanego.

Dokument reguluje również zasady dotyczące sytuowania ogrodzeń: powinny być ażurowe, nie można stawiać ich z betonowych elementów prefabrykowanych. Ponadto określa on warunki lokalizowania obiektów małej architektury: nie mogą przekraczać wysokości 5 m.