Dobre praktyki w świątecznej przestrzeni miejskiej
![Budynek udekorowany na Święta Bożego Narodzenia. Przed budynkiem stoją trzy choinki ozdobione czerwonymi bombkami. Na elewacji budynku znajdują się trzy łukowate okna, z których każde jest przyozdobione girlandami i czerwonymi ozdobami. Środkowe okno pełni również funkcję drzwi, na których wisi świąteczny wieniec. - grafika artykułu](/mim/wortals/pictures/obrazek,pic1,9940,243232,427866,show2.jpg&_sst=1739447336765)
Od 5 sierpnia 2023 roku na terenie całego Poznania obowiązuje uchwała krajobrazowa. Dokument ten reguluje zasady i warunki sytuowania tablic oraz urządzeń reklamowych. Został stworzony, aby poprawić estetykę miasta. Wprowadzone przepisy pomagają uporządkować przestrzeń i ograniczyć nadmiar reklam.
Wieszanie banerów reklamowych, również świątecznych, jest niezgodne z uchwałą krajobrazową. Zakaz ten ma na celu ograniczenie stosowania nietrwałych i nieestetycznych reklam z materiałów takich, jak: tkaniny, tekstylia czy folie z tworzyw sztucznych, które często zaburzają ład w przestrzeni miejskiej.
- Dobre praktyki reklamowe w mieście to nie tylko kwestia estetyki, ale również odpowiedzialności społecznej i ekologicznej oraz przestrzegania prawa. Dbałość o te aspekty przyczynia się do tworzenia bardziej przyjaznej i harmonijnej przestrzeni miejskiej - mówi Tobiasz Wichnowski, zastępca Architekta Miasta.
Wydział wspiera inicjatywy lokalnych przedsiębiorców, zapewniając nieodpłatne opinie w zakresie zgodności z uchwała krajobrazową oraz wskazując informacje o ewentualnych zgodach.
Dostęp do usługi, oprócz tradycyjnej formy korespondencji, możliwy jest za pośrednictwem adresu e-mail: krajobrazowa@um.poznan.pl.
Dodatkowo można też skorzystać z "Wyszukiwarki do uchwały krajobrazowej". To narzędzie umożliwia samodzielną weryfikację zgodności reklamy z obowiązującymi zapisami. Usługa dostępna jest na stronie: https://www.poznan.pl/krajobrazowa/.
Zasady umieszczania reklam
W okresie bożonarodzeniowym miasto zyskuje wyjątkowy klimat, który cieszy mieszkańców i odwiedzających. Ważne jednak, aby dekoracje w przestrzeni publicznej były zgodne z zasadami estetyki i przepisami, które pomagają zachować harmonię w miejskim krajobrazie.
W przestrzeni miejskiej w okresie świątecznym można umieszczać dekoracje, takie jak bombki, łańcuchy, światełka, renifery czy Mikołaje, pod warunkiem, że nie zawierają one elementów reklamowych.
Dozwolone są również tymczasowe stanowiska sprzedaży choinek i karpi, jednak muszą być estetyczne i zgodne z przepisami prawa. Wśród dekoracji mile widziane są także girlandy, a choinki mogą ozdabiać przestrzeń miejską, przy czym ich instalacja w pasie drogowym wymaga zgody zarządcy drogi.
Z koleinależy unikać umieszczania banerów, plandek okalających stanowiska świąteczne, namiotów, ogrodzeń oraz potykaczy, flag i innych urządzeń reklamowych.
Obiekty sytuowane tymczasowo, oprócz zgody właściciela, mogą wymagać również uzyskania zgód budowlanych. Przed ich realizacją należy dopełnić wszelkich formalności.
W przypadku gdy odpowiedni oddział Wydziału Urbanistyki i Architektury UMP zweryfikuje, że umieszczona reklama jest niezgodna z uchwałą krajobrazową, Prezydent Miasta może wszcząć postępowanie administracyjne zmierzające do nałożenia kary.
Kara jest biegnąca (i liczona w zależności od powierzchni reklamy), zatem narasta za każdy dzień niezgodności z uchwałą krajobrazową.
W przypadku pytań zachęcamy do skorzystania z miejskiej infolinii. Biuro Poznań Kontakt udziela informacji z zakresu administracji i usług miejskich pod numerem: 61 646 33 44.
HO
Zobacz również
![Spotkanie Spotkanie](/mim/wortals/pictures/spotkanie,pic1,9940,0,431112,show2.jpg?_sst=1739447336765)
Konsultacje w sprawach reklam dla Mieszkańców
![Debata Lubelska Debata Lubelska](/mim/wortals/pictures/debata-lubelska,pic1,9940,0,426519,show2.jpg?_sst=1739447336765)
Zapraszamy na Debatę Lubelską "Reklama cyfrowa w przestrzeni miasta"
![Plakat wydarzenia Plakat wydarzenia](/mim/wortals/pictures/plakat-wydarzenia,pic1,9940,0,416449,show2.jpg?_sst=1739447336765)
Rozpoczynamy cykl debat dotyczących przyszłości reklamy cyfrowej w przestrzeni miejskiej
![Uczestnicy konferencji Uczestnicy konferencji](/mim/wortals/pictures/uczestnicy-konferencji,pic1,9940,0,406153,show2.jpg?_sst=1739447336765)