Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Kiedy weszła w życie uchwała krajobrazowa?

Uchwała krajobrazowa weszła w życie 5 sierpnia 2023 r. Od tego momentu badana jest zgodność tablic i urządzeń reklamowych z przepisami uchwały, znajdujących się na terenie Poznania.

Co to jest uchwała krajobrazowa?

Uchwała krajobrazowa to dokument, który reguluje kwestie związane z lokalizacją ogrodzeń, obiektów małej architektury oraz różnego typu reklam. Istniejące zapisy dotyczące ogrodzeń, obiektów małej architektury oraz różnego typu reklam zawarte w wcześniej uchwalonych miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, z dniem wejścia w życie uchwały straciły ważność. Obowiązują zapisy uchwały. Jej podstawowym zadaniem jest doprowadzenie do ładu przestrzennego oraz poprawa jakości przestrzeni w mieście.

Jak powstała uchwała krajobrazowa?

Projekt uchwały krajobrazowej powstał w oparciu o obowiązujące dokumenty planistyczne (miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego), podręczniki dobrych praktyk, wytyczne konserwatorskie, regulacje w innych miastach zachodnioeuropejskich, a także liczne inwentaryzacje, wizje w terenie i analizy przestrzenne. Przy tworzeniu zapisów wzięto również pod uwagę, głos opinii publicznej wyrażony podczas otwartych spotkań, konsultacji społecznych oraz uwag złożonych w trakcie trwających wyłożeń projektu.

Czy uchwała krajobrazowa jest obowiązkowa w Poznaniu?

Tak. Uchwała krajobrazowa jest aktem prawa miejscowego, którego zasięg oddziaływania obejmuje całe miasto.

O co chodzi z reklamami w Poznaniu?

Uchwała krajobrazowa dzieli miasto na cztery obszary określające warunki sytuowania urządzeń reklamowych. Po 5 sierpnia 2023 r. niedostosowanie reklam może grozić postępowaniem administracyjnym i naliczeniem kar.

Jaką część miasta obejmuje uchwała?

Uchwała obejmuje obszar całego miasta w granicach administracyjnych, zarówno na terenach publicznych jak i prywatnych. Wprowadzono podział miasta na cztery obszary:

  • obszar staromiejski obejmujący najstarszą część miasta czyli Stary Rynek i okolice oraz Chwaliszewo i Śródkę,
  • obszar centrum i dzielnic historycznych odpowiadający nieco poszerzonej strefie ochrony konserwatorskiej,
  • obszar przyrodniczy wrysowany w klinowo-pierścieniowy system zieleni,
  • obszar zurbanizowany obejmujący osiedla mieszkaniowe oraz założenia usługowe i przemysłowe.

Czy uchwała obejmuje również nieruchomości prywatne?

Tak. Regulacje obejmują obszar całego miasta.

Czy uchwała dotyczy tylko nowych reklam, czy również tych istniejących?

Uchwała obowiązuje od 5 sierpnia 2023 r. Od tej daty wszystkie nowe reklamy, umieszczane w przestrzeni miasta muszą być z nią zgodne.

Ile wynosi okres dostosowawczy i co oznacza?

Okres dostosowawczy dla reklam wynosi rok od dnia wejścia w życia uchwały. Przedsiębiorcy i firmy reklamowe mają czas do 5 sierpnia 2024 r. na dostosowanie swoich nośników do nowego prawa. Ci, którzy tego nie zrobią, będą musieli liczyć się z dotkliwymi karami.
(*Stan na luty 2024 r. - w wyroku z dnia 25 stycznia 2024 r. WSA podzielił wskazania Trybunału Konstytucyjnego i przyjął, iż fakt uznania za niekonstytucyjny zapisu art. 37a ust. 9 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym odnosi skutek wobec uchwały krajobrazowej w ten sposób, iż sprzeczne z prawem stają są jej regulacje odnoszące się do warunków i terminów dostosowania, zawarte w § 10 ust. 1 -3 oraz ust. 6. Wyrok nie jest prawomocny.

Czy mogę umieścić baner na balkonie albo w oknie?

Nie. Zakaz dotyczy wszystkich banerów bez względu na rozmiar i sposób usytuowania. Wyjątek stanowią banery promujące wydarzenia odbywające się w przestrzeni publicznej oraz umieszczane na ogrodzeniu placu budowy na okres nie dłuższy niż 2 lata.

Czy mogę umieścić baner na własnym podwórku?

Tak, przy czym wyłącznie na ścianie ślepej budynku, na wysokości nie większej niż 20 m i odległości od zewnętrznej krawędzi jezdni drogi głównej ruchu przyspieszonego oraz głównej nie większej niż 30 m. Łączna podświetlana powierzchni ekspozycji reklamy nie może być większa niż  36 m².

Co to jest szyld?

Szyld - tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe informujące o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują (art. 2 pkt 16d Ustawy z dnia 27 marca 2003 r.o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2023.977 t.j.)).

Co muszę zrobić aby umieścić szyld?

  1. W przypadku szyldu zlokalizowanego w pasie drogowym należy złożyć wniosek o wydanie Decyzji lokalizacyjnej w Zarządzie Dróg Miejskich. Po otrzymaniu pozytywnej decyzji należy udać się ponownie do  Zarządu Dróg Miejskich w celu uzyskania pozwolenia na zajęcie pasa drogowego.
  2. Ponadto w przypadku obszaru znajdującego się w strefie ochrony konserwatorskiej lub budynku wpisanego indywidualnie do rejestru zabytków konieczne jest uzyskanie pozytywnej decyzji Miejskiego Konserwatora Zabytków.
  3. Ostatnim krokiem jest zgłoszenie zamiaru budowy, wykonania robót budowlanych złożone do Wydziału Urbanistyki i Architektury. Wyjątek stanowi lokalizacja szyldu na budynku indywidualnie wpisanym do rejestru zabytków. W tym przypadku zamiast zgłoszenia, konieczne jest złożenie Wniosku o pozwolenie na budowę.

Jak sprawdzić, czy nieruchomość, na której chcę umieścić reklamę jest zabytkiem?

Wstępna weryfikacja jest możliwa za pośrednictwem Systemu Informacji Miejskiej na stronie: http://sip.poznan.pl/sip/nmap/mapa/1/default#. wybierając zakładkę Historia i zabytki

W przypadku wątpliwości należy uzyskać informację od administracji lub zarządcy budynku, zaś ostateczna weryfikacja (w przypadku wątpliwości) nastąpi podczas opinii zgodności z uchwałą krajobrazową bądź przy dokonywaniu zgłoszenia lub uzyskiwania pozwolenia na budowę.

Co mi grozi jeśli nie dostosuje swojej reklamy?

Postępowania, jakie zostały wszczęte po wejściu w życie uchwały, dzielą się na dwa rodzaje: dla nośników, które powstały przed i po 5 sierpnia 2023 r.

Po tym czasie na właścicieli reklam niezgodnych z uchwałą lub właścicieli gruntu, na którym się reklama się znajduje zostaną nałożone sankcje wynikające z przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Dla nośników reklamowych, które zostały zamontowane po wejściu w życie uchwały, organ gromadzi dokumentację, w tym nakazuje właścicielowi reklamy przedstawienie dokumentów potwierdzających zgodność tej reklamy z zapisami uchwały.

Co zrobić aby uniknąć kary?

Wszystkie reklamy niezgodne z uchwałą powinny zostać usunięte do dnia 5 sierpnia 2024 r. Jeśli tak się nie stanie, należy usunąć je niezwłocznie. Kontrole przeprowadzane z urzędu lub na zgłoszenie będą uruchamiać od razu naliczanie kary.

Kto ponosi odpowiedzialność za reklamę umieszczoną niezgodnie z uchwałą?

Zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym odpowiedzialny jest podmiot, który umieścił tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodne z przepisami uchwały. Natomiast jeżeli nie jest możliwe ustalenie podmiotu, wówczas karę pieniężną wymierza się odpowiednio właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu lub posiadaczowi samoistnemu nieruchomości lub obiektu budowlanego, na których umieszczono tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe.

Jak sprawdzić czy reklama którą chce umieścić spełnia warunki?

Podstawowych informacji odnośnie sytuowania reklam na terenie miasta Poznania udziela Poznań Kontakt pod numerem: + 48 (61) 646 33 44

Wnioski o opinię można wysyłać na adres: krajobrazowa@um.poznan.pl  

Jakie formalności muszę spełnić, aby umieścić reklamę?

Realizacja nośnika reklamowego wymaga posiadania decyzji administracyjnej pozwalającej na umieszczenie reklamy wydanej przez właściwego konserwatora zabytków (w przypadku lokalizacji w strefie ochrony konserwatorskiej lub na budynku indywidualnie wpisanym do rejestru zabytków) oraz dokonaniu zgłoszenia robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę lub posiadaniu pozwolenia na budowę reklamy wydanego przez organ administracji architektoniczno-budowlanej. W przypadku zajęcia pasa drogowego niezbędne jest uzyskanie zezwolenia zarządcy drogi na zajęcie pasa drogowego.

Więcej informacji znajdziesz w zakładce: Dla Inwestora

Gdzie składać dokumenty?

W przypadku korespondencji tradycyjnej prosimy kierować ją na adres: Urząd Miasta Poznania, Wydział Urbanistyki i Architektury, plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań,

W przypadku formy elektronicznej korespondencję prosimy kierować przez ePUAP na adres /UMPoznan/SkrytkaESP (podpisując przesyłkę podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym).

Osobiście w poniedziałki: 7:30-17:00, od wtorku do czwartku: 7:30-15:30 oraz w piątki: 7:30-15:00 w budynku przy ul. Za Bramką 1, na I piętrze sala 1B/28

Czym różni się szyld od reklamy?

W ślad za definicjami z Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Reklama - należy przez to rozumieć upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi, przedsięwzięcia lub ruchy społeczne (art. 2 pkt. 16 a)

Tablica reklamowa - należy przez to rozumieć przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji reklamy, w szczególności baner reklamowy, reklamę naklejaną na okna budynków i reklamy umieszczane na rusztowaniu, ogrodzeniu lub wyposażeniu placu budowy, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem (art. 2 pkt. 16 b)

Urządzenie reklamowe - należy przez to rozumieć przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, inny niż tablica reklamowa, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem; (art. 2 pkt. 16 c)

Szyld - należy przez to rozumieć tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe informującą o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują (art. 2 pkt. 16 d)

sieci społecznościowe