W Krakowie wyremontowano Szczeciniaka dla Poznania

Krakowskie MPK wyremontowało historyczny wagon - tak zwany "Duży Szczeciniak". Wkrótce wróci on do Poznania i w przyszłości będzie wykorzystywany m.in. na liniach turystycznych. Tym, co wyróżnia ten pojazd sprzed prawie 100 lat, jest część niskopodłogowa.

Odrestaurowany wagon zwany Dużym Szczeciniakiem - grafika artykułu
Wyremontowany w Krakowie "Duży Szczeciniak" wkrótce przyjedzie do Poznania fot. MPK Poznań

We wtorek, 21 listopada w zajezdni tramwajowej Podgórze w Krakowie został zaprezentowany wyjątkowy tramwaj historyczny. To wagon doczepny S2D o numerze taborowym 423, wyprodukowany w Waggonfabrik Wismar w 1930 roku na zamówienie przedsiębiorstwa tramwajowego ze Szczecina. Tuż po II wojnie światowej, w 1946 roku, trafił on do Poznania - po usunięciu niewielkich zniszczeń wojennych jeszcze w tym samym roku został wprowadzony do eksploatacji.

Wagon S2D - od miejsca pochodzenia nazywany "Dużym Szczeciniakiem" - jeździł po Poznaniu do 1970 roku, kiedy został sprzedany i zaadaptowany na altankę ogrodową. I w tej właśnie postaci został odnaleziony przez miłośników komunikacji miejskiej dokładnie 20 lat temu na jednej z działek pod Poznaniem.

Na czym polega wyjątkowość S2D? Ten dwukierunkowy wagon charakteryzował się znajdującym się w połowie długości wejściem prowadzącym do części niskopodłogowej. Na końcach wagonu, na podwyższonej podłodze, znajdowały się przedziały pasażerskie wyposażone w ławki.

W Krakowie, a dokładniej w Stacji Obsługi i Remontów tamtejszego przewoźnika, wagon przeszedł gruntowny remont.

Po oficjalnej prezentacji i odbyciu pierwszego przejazdu z zajezdni tramwajowej Podgórze do pętli Borek Fałęcki wyremontowany tramwaj S2D zostanie przygotowany do wyjazdu, a następnie załadowany na specjalną lawetę, która zawiezie go do Poznania.

Podczas prezentacji w krakowskiej zajezdni wagon doczepny S2D nieprzypadkowo został połączony z wagonem silnikowym z kolekcji krakowskiego MPK - 4N o numerze taborowym 43. Ten tramwaj został zakupiony w 2017 od MPK Poznań, gdzie był nieużywany od wielu lat. Stało się tak, ponieważ w Krakowie nie zachował się ani jeden oryginalny egzemplarz tego typu.

MPK w Krakowie i MPK Poznań od kilku lat ściśle współpracują ze sobą w celu promocji komunikacji miejskiej i historii pojazdów, które w przeszłości kursowały ulicami obu miast. Przykładem tych działań jest trwająca już od dwóch lat wymiana zabytkowych tramwajów na okres wakacyjny, kiedy to są one wykorzystywane na liniach turystycznych. Ze względu na wyjątkowość tego wagonu, krakowski przewoźnik zdecydował się na stworzenie jego wiernej kopii i włączenie jej do swojej kolekcji historycznych pojazdów. 

Więcej o remoncie "Dużego Szczeciniaka" na stronie MPK Kraków.

MPK