Radni przyjęli Strategię Oświatową Miasta Poznania

Edukacja bliższa potrzebom rynku pracy, zapewniająca bezpieczeństwo uczniom i uczennicom, edukacja klimatyczna, a także równość, podwyższenie kompetencji nauczycieli i dyrektorów szkół, wsparcie innowacji - to tylko niektóre zagadnienia, które wyznaczają kierunki poznańskiej oświaty. To wszystko i wiele więcej znalazło się w przyjętej przez radnych Strategii Oświatowej Miasta Poznania 2030. 

Zdjęcie przedstawia wnętrze klasy. Widać na nim ławki. - grafika artykułu
Radni przyjęli Strategię Oświatową Miasta Poznania 2030

- Chcemy, aby nasze działania i środki, jakie inwestujemy w poznańską oświatę, były przemyślane - mówił podczas sesji Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Szkoła to jednak przede wszystkim ludzie - uczniowie, nauczyciele, pracownicy oświatowi. Dlatego tak ważny jest rozwój kapitału społecznego. Przyjęta strategia to drogowskaz. 

Jak zaznaczył zastępca prezydenta, za rozwojem poznańskiej oświaty idą znaczące kwoty. W ciągu ostatnich lat Miasto przeznaczyło na poprawę i rozwój infrastruktury oświatowej ok. 600 mln zł. To nie tylko bieżące remonty szkół i przedszkoli, ale też duże inwestycje - także nowe placówki oświatowe. 

Prace nad dokumentem, przedłużone za sprawą pandemii i wojny za naszą wschodnią granicą, rozpoczęły się kilka lat temu. Jego powstanie poprzedzone było wieloetapowymi badaniami, w których wzięli udział przedstawiciele i przedstawicielki wszystkich najważniejszych grup związanych z poznańską oświatą. Były one prowadzone m.in. we współpracy z zespołem naukowym Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. 

- Dziękuję osobom, które były zaangażowane w przygotowanie tego dokumentu. Będzie on naturalnie podlegał w przyszłości ewaluacji i ocenie - zaznaczył Mariusz Wiśniewski.  

Strategia nie będzie służyła jedynie wewnętrznym potrzebom Urzędu Miasta Poznania. Wręcz przeciwnie - jest to dokument przeznaczony dla wszystkich, którym bliska jest edukacja w Poznaniu. 

Jego głównym celem jest m.in. dostosowanie poznańskiej oświaty do aktualnych potrzeb uczniów i ich rodziców, nauczycieli i pracowników placówek oświatowych, poprawa infrastruktury szkół i przedszkoli czy wspieranie i promowanie nowoczesnych form edukacji.

W trakcie prac nad dokumentem zostały ustalone następujące priorytety:

1. Edukacja zapewniająca bezpieczeństwo uczniom;

2. Podwyższenie kompetencji nauczycieli i dyrektorów szkół;

3. Równość w edukacji;

4. Edukacja bliższa potrzebom rynku pracy;

5. Wsparcie instytucjonalne dla innowacji;

6. Działania na rzecz intensyfikacji współpracy pomiędzy różnymi interesariuszami;

7. Edukacja klimatyczna.

AJ