Poznań i metropolia ma plan zrównoważonej mobilności

Radni przyjęli "Plan Zrównoważonej Mobilności dla Metropolii Poznań do roku 2040". To długoterminowa wizja, zawierająca konkretne cele w zakresie poprawy transportu na jej obszarze. Plan określa kierunki rozwoju transportu publicznego i prywatnego, które pozwolą połączyć oczekiwania mieszkańców i obecne wyzwania stojące przed Poznaniem i metropolią. 

Tramwaj na ul. Św. Marcin pośród zielonych drzew - grafika artykułu
Radni przyjęli "Plan Zrównoważonej Mobilności dla Metropolii Poznań do roku 2040"

Plany Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (Sustainable Urban Mobility Plan - SUMP) są koncepcją, która przyczynia się do osiągania europejskich celów w zakresie klimatu i energii. Łączą strategiczne podejście do planowania transportu z planowaniem przestrzennym, ochroną środowiska oraz zdrowia. 

Przyczynami tworzenia SUMP są: ewolucja kierunków rozwoju miast europejskich i zmiany w ich systemach transportowych, istotne zmiany w dziedzinie mobilności, potrzeba stawiania ambitnych celów w dziedzinie transportu, bezpieczeństwa, klimatu i zdrowia, zwiększenie dostępności transportowej, zapewnienie bezpiecznego, zrównoważonego i niskoemisyjnego transportu w ramach miejskich obszarów funkcjonalnych oraz konieczność poprawy jakości środowiska naturalnego.

SUMP dla Metropolii Poznań został opracowany przez Stowarzyszenie Metropolia Poznań we współpracy z członkami tego stowarzyszenia - Miastem Poznań, Powiatem Poznańskim, 21 gminami wchodzącymi w skład MOF Poznania. 

"Plan Zrównoważonej Mobilności dla Metropolii Poznań do roku 2040" stanowi SUMP dlastolicy Wielkopolski oraz gmin Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego (MOF) Poznania i ma służyć poprawie mobilności mieszkańców, jakości życia oraz dążenia do zrównoważonego transportu. Jednym z głównych celów dokumentu jest zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko, takiego jak: zanieczyszczenie powietrza, hałas czy emisja gazów cieplarnianych. Warunkiem tych zmian jest zwiększenie roli środków transportu przyjaznych środowisku. 

"Plan Zrównoważonej Mobilności dla Metropolii Poznań do roku 2040" powstał przede wszystkim dla mieszkańców. Ma spełniać ich potrzeby w zakresie transportu publicznego, dlatego istotne elementem były konsultacje. Na przełomie czerwca i lipca odbyły się spotkania, na które zaproszeni byli wszyscy mieszkańcy Metropolii Poznań (czyli gmin: Buk, Czerwonak, Dopiewo, Kleszczewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Luboń, Mosina, Murowana Goślina, Oborniki, Pobiedziska, Poznań, Puszczykowo, Rokietnica, Skoki, Stęszew, Suchy Las, Swarzędz, Szamotuły, Śrem, Tarnowo Podgórne). 

7 podstawowych korzyści dla mieszkańców z wprowadzenia Planu Zrównoważonej Mobilności:

  • stworzenie spójnej sieci infrastruktury rowerowej (tras i ścieżek rowerowych), w kontekście komunikacyjnym, jak i turystycznym;
  • atrakcyjniejsza i bardziej dostępna komunikacja zbiorowa, zapewnienie wszystkim mieszkańcom obszaru Metropolii Poznańskiej takich opcji transportowych, które umożliwiają łatwy dostęp do celów podróży i usług;
  • wzrost bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w szczególności pieszych i rowerzystów;
  • zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego;
  • redukcja zanieczyszczenia powietrza i hałasu, emisji gazów cieplarnianych oraz konsumpcji energii;
  • powstawanie nowych centrów przesiadkowych oraz parkingów "parkuj i jedź";
  • pozytywny wpływ na atrakcyjność i jakość środowiska miejskiego z korzyścią dla mieszkańców i gospodarki.

W latach 2021-2027 SUMP dla Miasta Poznania, po uzyskaniu pozytywnej oceny Centrum Unijnych Projektów Transportowych, będzie stanowił podstawę do występowania o środki unijne przeznaczone na jego realizację.

Umowa partnerstwa dla realizacji polityki spójności w latach 2021-2027 w Polsce uzależnia uzyskanie dofinansowania projektów od przyjęcia SUMP przez miasta wojewódzkie oraz gminy położone w ich miejskich obszarach funkcjonalnych.