Płatności kartą w tramwajach

We wszystkich tramwajach zostały już zamontowane terminale, które umożliwiają zakup jednorazowych biletów czasowych lub 24-godzinnych przy użyciu zbliżeniowej karty płatniczej lub smartfona. 

Terminal do płatności zbliżeniowych w tramwaju - grafika artykułu
We wszystkich tramwajach zostały już zamontowane terminale, które umożliwiają zakup jednorazowych biletów czasowych

Prawie 200 terminali od kilkunastu tygodni działa w autobusach podmiejskich. Właśnie zakończono ich montaż we wszystkich tramwajach i sukcesywnie trwa instalacja w autobusach MPK w Poznaniu. Urządzenia OPS (Open Payment System) są już we wszystkich pojazdach stacjonujących na zajezdni Kacza. Na przełomie kwietnia i maja dostępne będą w pozostałych autobusach, które stacjonują w zajezdni Warszawska. System płatności kartą zbliżeniową będzie już wtedy dostępny we wszystkich pojazdach w Poznaniu i gminach współpracujących z ZTM.

Pojazdy, w których system już działa, są oznaczone specjalnymi naklejkami. Mają one szczególne znaczenie w przypadku tramwajów składających się z dwóch wagonów (terminal zainstalowany jest tylko w pierwszym). Pasażerowie chcący skorzystać z systemu powinni zwracać uwagę na oznaczenie na drzwiach.   

Większa sieć sprzedaży

Nowy system znacznie rozszerza sieć sprzedaży, ponieważ nie ma potrzeby zakupu papierowego biletu przed wejściem do pojazdu. Open Payment System jest nowoczesny, bezpieczny oraz wygodny i prosty w użytkowaniu. Dla pasażerów możliwość zakupu biletu w autobusie lub tramwaju to oszczędność czasu i większa wygoda korzystania z transportu publicznego. To także rozwiązanie ekologiczne i oszczędne, ponieważ bilety ani potwierdzenia transakcji nie są drukowane - funkcjonują wyłącznie w postaci elektronicznej.

Jak to działa? 

Po wejściu do autobusu lub tramwaju, na ekranie terminala wystarczy wybrać rodzaj biletu, a następnie przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub smartfon obsługujący technologię HCE lub NFC. Akceptacja transakcji trwa tylko pół sekundy.

Pasażerowie mogą kupić jednorazowe bilety czasowe: do 15 minut (4 zł w taryfie normalnej), do 45 minut (6 zł) i do 90 minut (8 zł) oraz krótkookresowy bilet 24-godzinny w cenie 15 zł (na strefę A) lub 20 zł (na strefę A+B+C+D). Dostępne będą również bilety ulgowe.

Pakiet informacji dotyczący płatności poprzez terminal znajduje się na specjalnie stworzonym Portalu Pasażera, w którym będzie można np. sprawdzić historię zakupionych biletów, wystąpić o fakturę czy złożyć reklamację.

Jak wygląda kontrola biletów?

Jeśli transakcja została wykonana kartą zbliżeniową, to właśnie ta karta powinna zostać przyłożona do czytnika kontrolera. Jeśli podróżny będzie płacił za bilet smartfonem z podpiętą kartą, wówczas do czytnika kontrolera będzie trzeba zbliżyć telefon, pamiętając żeby mieć włączony NFC. Ważność swojego biletu będzie można sprawdzić w terminalu zainstalowanym w autobusie lub tramwaju, którym aktualnie podróżujemy.

Dla każdej transakcji zakupu biletu system generuje specjalny numer, tzw. token w postaci ciągu znaków. W przypadku kontroli uprawnienie do przejazdu można potwierdzić kartą płatniczą lub urządzeniem mobilnym, w zależności od tego w jaki sposób realizowana była transakcja. Osoba kontrolująca nie ma dostępu ani do numeru karty, ani do środków na koncie pasażera. Po zbliżeniu karty lub smartfona do czytnika kontroler dostaje jedynie potwierdzenie, czy w momencie kontroli dany pasażer ma ważny bilet. 

Bezpieczeństwo transakcji

Pasażerowie korzystający z urządzeń działających w ramach OPS mają gwarancję maksymalnego bezpieczeństwa transakcji. Dostawca usługi - Mennica Polska - systematycznie przechodzi audyty potwierdzające spełnienie rygorystycznych wytycznych międzynarodowych organizacji płatniczych Visa i Mastercard. Mennica Polska posiada ponadto specjalistyczny certyfikat PCI DSS. Potwierdza on, że wszystkie informacje powiązane z kartą płatniczą klienta, w tym dane osobowe oraz numery PIN są szyfrowane, przesyłane i przechowywane z zachowaniem rygorystycznych procedur.

ZTM