Duży Szczeciniak w niedzielę na paradzie

Wagon doczepny S2D - tak zwany Duży Szczeciniak - powraca po remoncie na poznańskie torowiska. W najbliższą niedzielę będzie można go zobaczyć w trakcie parady organizowanej z okazji 125-lecia tramwaju elektrycznego w stolicy Wielkopolski, a później podczas prezentacji taboru w zajezdni Madalińskiego.

Z przodu - wagon motorowy KSW Heidelberg. Z tyłu - wagon doczepny S2D tzw. Duży Szczeciniak - grafika artykułu
W najbliższą niedzielę wagon doczepny S2D - tak zwany Duży Szczeciniak - będzie można zobaczyć na paradzie z okazji 125-lecia tramwaju elektrycznego w Poznaniu fot. MPK

- Wagon czekał na ten remont od 20 lat. Pamiętam, jak wspólnymi siłami wyciągaliśmy go z działki w Suchym Lesie, gdzie od lat 70. XX wieku służył jako altanka - mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań. 

Duży Szczeciniak został odnaleziony w 2003 roku po wspólnej akcji MPK Poznań, Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych i "Gazety Wyborczej". Ówczesny właściciel zgodził się go oddać w zamian za domek-kontener. 

Wagon doczepny S2D o numerze taborowym 423 wyprodukowano w 1930 roku w Waggonfabrik Wismar. Początkowo kursował w Szczecinie i właśnie dlatego nazywany był "Dużym Szczeciniakiem". Do Poznania został sprowadzony w 1946 roku. Po usunięciu niewielkich zniszczeń wojennych wprowadzono go do eksploatacji. Łącznie do stolicy Wielkopolski przywieziono wówczas 16 Dużych Szczeciniaków: 8 sztuk wagonów doczepnych, które zyskały numery 420-427 oraz 8 wagonów silnikowych (numery 9-16, część z nich później przerobiono na doczepy). Wagon z numerem 423 był eksploatowany do 1970 roku, kiedy został sprzedany i zaadaptowany na altankę ogrodową.

Dzięki przeprowadzonym 20 lat temu działaniom wagon został zabezpieczony, a w 2008 roku wpisano go do ewidencji zabytków ruchomych. Rozpoczęły się również starania o jego odbudowę. W minionych miesiącach wagon S2D przeszedł gruntowny remont w Stacji Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie. Na początku tego tygodnia został oficjalnie zaprezentowany, po czym przetransportowano go do Poznania. Obecnie jest już w zajezdni Franowo.

Efekty przeprowadzonych prac będzie można ocenić już w najbliższą niedzielę, 26 listopada. Wagon S2D zostanie wówczas zaprezentowany podczas parady organizowanej z okazji 125-lecia tramwaju elektrycznego w Poznaniu (pojedzie z KSW Heidelberg), a następnie - na wystawie historycznego taboru na Madalinie.

Niedzielna parada tramwajów rozpocznie się o godz. 11.00. Tramwaje m.in.: typu I z wagonem doczepnym WD, KSW+S2D, N+ND, Konstal 102N i 102Na, Duwag GT6, GT8 i GT8ZR pojadą trasą: Zwierzyniecka - Kraszewskiego - Dąbrowskiego - Roosevelta - rondo Kaponiera - Święty Marcin - Podgórna - Strzelecka - Królowej Jadwigi - Górna Wilda - 28 Czerwca 1956 roku - Pamiątkowa - Zajezdnia Madalińskiego.

Od 12.00 bramy zajezdni Madalińskiego zostaną otwarte dla wszystkich - będzie można obejrzeć tam historyczne tramwaje (w tym wagon S2D) oraz zabytkowe samochody z kolekcji Automobilklubu Wielkopolski, zajrzeć na stoisko Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych itd. Historyczne autobusy zostaną zaprezentowane przy Galerii Panorama, natomiast w zajezdni Głogowska będzie można  m.in. zwiedzić Izbę Pamięci i Tradycji MPK. Aby ułatwić dojazd do tych miejsc, uruchomiona zostanie specjalna, bezpłatna linia dowozowa: historyczne autobusy będą kursować po trasie: Panorama - Drużynowa - Dmowskiego - Krauthofera - Głogowska (przy zajezdni) - Hetmańska - Zajezdnia Madalińskiego - Hetmańska - Dmowskiego - Krauthofera - Górecka - Panorama.

Szczegółowe informacje na temat obchodów 125-lecia tramwaju elektrycznego w Poznaniu - w artykule 125 lat tramwaju elektrycznego w Poznaniu.

MPK