5 lat i więcej kursów Poznańskiej Kolei Metropolitalnej

W tym roku mija 5 lat funkcjonowania Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Od początku tego roku pociągi zaczęły dojeżdżać do Wronek, a od stycznia 2024 roku przybędzie par pociągów kursujących - z 193 do 219 par pociągów. Porozumienie w tej sprawie podpisano 11 września przy Dworcu Letnim w Poznaniu. 

Galeria zdjęć z podpisania porozumień i pięciu lat funkcjonowania Poznańskiej Kolei Metropolitalnej - grafika artykułu
Poznańska Kolej Metropolitalna, solidarnie finansowana przez 48 samorządów, działa już pięć lat

- Pięć lat funkcjonowania Poznańskiej Kolei Metropolitalnej pokazało, ile razem zrobiliśmy. Potrafiliśmy się porozumieć i wspólnie to finansować. W działalność Poznańskiej Kolei Metropolitalnej zaangażowanych jest 48 samorządów - Województwo Wielkopolskie, Miasto Poznań i Powiat Poznański, które współfinansują każdą z linii PKM, a także 9 kolejnych powiatów i 36 gmin - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Miliony osób, które korzystają z pociągów, wpływają również na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska. Zostawiają bowiem samochód w domu lub przy punktach przesiadkowych i dalej jadą koleją.  

PKM została uruchomiona w 2018 roku. Pierwsze połączenia uruchomiono na trasach z Poznania do Wągrowca, Grodziska Wielkopolskiego, Nowego Tomyśla i Jarocina, a po kilku miesiącach także do Swarzędza. Rok później nitka swarzędzka została wydłużona do Kostrzyna, a w 2020 - do Wrześni. W tym samym roku pojawiły się też połączenia na liniach do Rogoźna i Gniezna. W roku 2022 ze współfinansowania wycofał się powiat jarociński i dlatego teraz ta linia kończy się w Środzie Wielkopolskiej. Pociągi PKM pojawiły się z kolei na trasie do Kościana. Od stycznia 2023 Poznańska Kolej Metropolitalna jeździ także do Wronek.

Sieć Poznańskiej Kolei Metropolitalnej obecnie składa się zatem z linii:

  • PKM1 Gniezno - Poznań - Kościan
  • PKM2 Września - Poznań - Nowy Tomyśl
  • PKM3 Wągrowiec - Poznań - Grodzisk Wielkopolski
  • PKM4 Środa Wielkopolska - Poznań - Wronki
  • PKM5 Poznań - Rogoźno Wielkopolskie

Połączenia są obsługiwane przez Koleje Wielkopolskie oraz POLREGIO. W roku 2023 PKM to 193 pary pociągów. Od stycznia 2024 ich liczba wzrośnie do 219 par połączeń dziennie. Na obszarze działania PKM jest blisko 100 stacji i przystanków.

Więcej kursów od stycznia

Porozumienie na dodatkowe połączenia w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej podpisały współfinansujące je samorządy. Od 1 stycznia 2024 przybędzie par pociągów kursujących w centralnej Wielkopolsce na krótkich dystansach. Najbardziej zadowoleni ze zmian będą mieszkańcy korzystający z linii Poznań-Opalenica-Nowy Tomyśl, ale podpisane 11 września porozumienie oznacza też dodatkowe kursy PKM między Poznaniem a Grodziskiem Wlkp., Kościanem, Pobiedziskami, Rogoźnem, Szamotułami, Środą Wlkp. i Wrześnią.

Od początku 2024 roku mieszkańcy Metropolii Poznań i sąsiednich powiatów, będą mieli więcej pociągów do dyspozycji. Samorządy stowarzyszone i partnerskie w porozumieniu z samorządem Województwa Wielkopolskiego, który jest największym płatnikiem, postanowiły zagęścić siatkę połączeń Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Tym razem rozkład wzbogaci się przede wszystkim na najkrótszych trasach. W kilku przypadkach miejscowości pierwszy raz staną się stacjami końcowymi linii.

Zamiast dotychczasowych 18 par połączeń między Poznaniem z Nowym Tomyślem będzie ich 25, a dwa kolejne składy przybędą na odcinku Poznań-Opalenica. Do Wrześni pojedzie dodatkowa, 24. para połączeń, kolejne trzy kursy będą kończyć bieg w Kostrzynie. Grodzisk zyska 2 połączenia, Środa Wielkopolska - jedno. Kościan też jedno, ale bliższy Poznania Czempiń - dwa. Podobnie jest na trasie do Rogoźna, do którego też pojedzie jedna więcej para pociągów, za to mieszkańców wcześniejszych Obornik ucieszą dodatkowe trzy połączenia. Analogicznie do dotychczasowych składów kursujących między Poznaniem a Gnieznem dodane zostaną trzy na odcinku do Pobiedzisk, a PKM4 do Wronek będzie miała bogatszy rozkład na odcinku Poznań-Szamotuły.