Żółte przyciski na przejazdach rowerowych

W Poznaniu powstaje coraz więcej dróg rowerowych a wraz z nimi przejazdy rowerowe. Przy części z nich zamontowane są żółte przyciski. Czy rowerzysta powinien z nich korzystać? Dlaczego, pomimo że przycisku nie uaktywniamy ręcznie, pojawia się na nich napis "Czekaj"?

Zdjęcie, żółty przycisk zawieszony na słupie, w tle kamienica, drzewo i błękitne niebo. - grafika artykułu
Żółte przyciski są dodatkowym zabezpieczeniem, gdyby rower nie został wykryty automatycznie, fot. ZDM

Jadąc rowerem po mieście wielokrotnie musimy przechodzić przez przejście dla pieszych. Zgodnie z Kodeksem Drogowym rowerzyście jako osobie kierującej pojazdem, nie wolno jechać po przejściu dla pieszych. Przed przejściem należy zsiąść z roweru i przeprowadzić go przez zebrę. Za przejechanie na rowerze przez przejście dla pieszych grozi mandat. Na szczęście powstaje coraz więcej dróg rowerowych a wraz z nimi przejazdy rowerowe. 

Automatyczne wykrywanie roweru

Według przepisów rowery na skrzyżowaniach powinny być wykrywaneautomatycznie. Służą do tego czujniki, kamery lub pętle indukcyjne. Część z nich skierowana jest na miejsce tuż przed światłami, a w ważnych lokalizacjach wykrywają rowery nawet przed dojechaniem do skrzyżowania. Po co w takim razie zamontowane są żółte przyciski przy przejazdach rowerowych? Są one dodatkowym zabezpieczeniem, gdyby rower nie został wykryty automatycznie. Jeśli dojeżdżamy do takiego przycisku i podświetla się na nim napis "Czekaj" - znaczy, że zostaliśmy wykryci i wszystko jest w porządku. 

Zdarza się czasem, że rower nasz nie zostanie zarejestrowany. Można wówczas taką sytuację zgłosić np. korzystając z aplikacji SmartCity Poznań. 

Światła dla rowerów 

Rowerzysta powinien być wykrywany przez detekcję już z oddali, a na przejazdach dzielonych, przed poprzednim. Ważnym jest także odpowiednie zaprogramowanie cyklu światła dla rowerzystów. Zalecanym jest, by rowerzyści mieli na przejeździe zawsze zielone światło, gdy istnieje taka możliwość. Co więcej, rowerzyści powinni otrzymywać zielone światło z wyprzedzeniem, by móc ruszyć i wjechać na skrzyżowanie przed innymi użytkownikami ruchu. 

AL