Design Thinking oraz UX/UI - kolejne szkolenia z cyklu akademii "RozwijAI się - Laboratorium Kompetencji Cyfrowych"
![Na zdjęciu widać grupę osób, które stoją, uśmiechają się i pozują z gadżetami - grafika artykułu](/mim/smartcity/pictures/obrazek,pic1,1274,225777,398046,show2.jpg&_sst=1721602860707)
Design Thinking - czego oczekują użytkownicy?
Anna Dulny-Leszczyńska i Magdalena Pitula-Szpakowska z firmy Capgemini, które poprowadziły szkolenie, zaczęły od podstaw Design Thinkingu m.in. głębokiego zrozumienia problemów i potrzeb użytkowniczek i użytkowników. Do kluczowych filarów modelu Design Thinking zaliczyły: nastawienie na potrzeby odbiorcy, multidyscyplinarny zespół oraz testowanie prototypów. W dalszej kolejności uczestniczki i uczestnicy szkolenia mieli okazję przejść przez cały proces Design Thinkingu, począwszy od empatyzacji, definiowania potrzeb, ideacji, prototypowania, aż po testowanie. Prowadzące zadbały o wiele konkretnych przykładów, w których firmy stosowały metody Design Thinking. Po części merytorycznej warsztaty przybrały praktyczną formę. Uczestniczki i uczestnicy podzieleni na grupy pracowali nad projektami, mającymi być połączeniem funkcjonalności oraz potrzeb mieszkańców. Po szkoleniu, na wszystkich czekały gadżety od firmy Capgemini.
W dalszej kolejności - UX/UI Design
Po zdobyciu wiedzy z Design Thinking, nadszedł czas na projektowanie. Anna Dulny-Leszczyńska z Capgemini zaczęła szkolenie częścią teoretyczną, podczas której uczestniczki i uczestnicy akademii poznali różnicę pomiędzy UX, czyli User Experience, a UI, czyli User Interface. Prowadząca dodała również kilka słów o dostępności cyfrowej, czyli o dobrych praktykach i zasadach w projektowaniu stron internetowych, czy aplikacji dla osób z niepełnosprawnościami. Opowiedziała również o heurystykach, które są przykładami kiedy użyteczność działa. Do takich należą m.in. pokazywanie użytkownikom statusu systemu oraz zachowanie zgodności systemu z rzeczywistością. W ostatniej fazie warsztatów, zadaniem uczestniczek i uczestników było przeprojektowanie losowych stron internetowych, tak aby spełniały one zasady dostępności cyfrowej oraz były przyjazne w użytkowaniu. Początkowo zebrane pomysły indywidualnie, w finalnej wersji zostały złączone w grupowe projekty.
"RozwijAI się" - co to takiego?
W trakcie pilotażowego programu osoby w nim uczestniczące, zaznajomią się z takimi narzędziami jak Scrum czy Kanban. Dowiedzą się, czym są skalowalne frameworki zwinne. Na szkoleniach omawiane będą również tematy ogólnej analizy danych. Projekt dostarczy nowych umiejętności i narzędzi niezbędnych do skutecznego zarządzania i wprowadzania innowacji w działalności Urzędu Miasta. Uczestniczki i uczestnicy rozwijają umiejętności zarządzania, kreatywność, zdolność rozwiązywania problemów. Ponadto, dzięki kursowi łatwiej będzie im reagować na zmieniające się potrzeby społeczności lokalnej i przyczyniać się do rozwoju miasta wykorzystując kompetencje cyfrowe i narzędzia oparte o przełomowe technologie.
Współpraca z Capgemini
Program jest realizowany z firmą Capgemini w ramach uczestnictwa Miasta Poznania w kolejnej edycji programu #100IntelligentCitiesChallenge. Capgemini jest firmą, która posiada wiedzę specjalistyczną i wieloletnie doświadczenie, pozwalające na wsparcie swoich partnerów w czterech obszarach: strategia i transformacja, aplikacje i technologia, inżynieria oraz działalność operacyjna. Capgemini dysponując wysoko kwalifikowaną kadrą, w ramach programu "RozwijAI się" dzieli się wiedzą, poszerzając umiejętności cyfrowe urzędniczek i urzędników Urzędu Miasta Poznania.
Inicjatywa przedsięwzięcia narodziła się w Poznań CityLab, a następnie ewaluowała dzięki Programowi Wspierania Inicjatyw Pracowników. Założeniem jest przeprowadzenie serii 11 szkoleń na żywo, w pierwszym półroczu 2024 roku. W ramach praktycznej części Akademii, uczestniczki i uczestnicy będą mieli możliwość sprawdzenia nabywanych umiejętności, testując nowe funkcjonalności w aplikacji Smart City Poznań. Warunkiem uzyskania Certyfikatu ukończenia Akademii "RozwijAI się - Laboratorium kompetencji cyfrowych", jest uczestnictwo w 70% zajęć oraz aktywne testowanie aplikacji.
MR
Zobacz również
![Poznańska Taksówka Poznańska Taksówka](/mim/smartcity/pictures/poznanska-taksowka,pic1,1274,0,411647,show2.jpg?_sst=1721602860707)
Poznańska taksówka- jak powinna wyglądać?
![Mieszkańcy mogą wskazać najlepszą inicjatywę pozarządową Zdjęcie przedstawia panoramę Starego Miasta w Poznaniu widzianą z lotu ptaka.](/mim/smartcity/pictures/zdjecie-przedstawia-panorame-starego-miasta-w-poznaniu-widziana-,pic1,1274,0,411321,show2.jpg?_sst=1721602860707)
Mieszkańcy mogą wskazać najlepszą inicjatywę pozarządową
![Rowerem 10 razy wokół Ziemi - podsumowanie Rowerowej Stolicy Polski 2024 Rowerem 10 razy wokół Ziemi - podsumowanie Rowerowej Stolicy Polski 2024](/mim/smartcity/pictures/rowerem-10-razy-wokol-ziemi-podsumowanie-rowerowej-stolicy-polsk,pic1,1274,0,411267,show2.jpg?_sst=1721602860707)
Rowerem 10 razy wokół Ziemi - podsumowanie Rowerowej Stolicy Polski 2024
![Funkcja ePłatności w aplikacji jest nową, wygodną formą regulacji rozliczeń z Miastem Na zdjęciu jest kobieta trzymająca telefon](/mim/smartcity/pictures/na-zdjeciu-jest-kobieta-trzymajaca-telefon,pic1,1274,0,410824,show2.jpg?_sst=1721602860707)