Nowe autobusy elektryczne i stacje ładowania

Otwarto oferty przetargu na dostawę 37 autobusów elektrycznych. Zgłosiła się jedna firma. Obecnie trwa weryfikacja dokumentacji. Jesienią przyszłego roku planowane są pierwsze dostawy. MPK ogłosiła również przetarg na projekt i dostawę ładowarek do tego typu autobusów.

Nowe autobusy elektryczne i stacje ładowania - grafika artykułu
Nowe autobusy elektryczne i stacje ładowania

Ofertę w przetargu na dostawę 31 standardowych, 12-metrowych, autobusów elektrycznych oraz 6 przegubowych, czyli 18-metrowych złożyła tylko jedna firma - Solaris Bus&Coach S.A. Spółka zaoferowała dostarczenie 37 autobusów za kwotę o prawie 2,5 mln zł mniejszą niż zakładało MPK Poznań. Obecnie trwa weryfikacja dokumentacji. W przypadku jej pozytywnego zakończenia pierwsze dostawy odbywać się będą jesienią 2021 roku.

Wcześniej, bo do 30 sierpnia 2021 roku ma zakończyć się instalacja nowych ładowarek do autobusów elektrycznych. Spółka MPK Poznań ogłosiła przetarg na zaprojektowanie oraz wykonanie infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego. Ładowarki te mają stanąć w zajezdni przy ul. Kaczej oraz na dworcach autobusowych Sobieskiego i Garbary oraz na Górczynie.

MPK Poznań zamawia ładowarki stacjonarne pantografowe, urządzenia stacjonarne plug-in oraz urządzenia mobilne plug-in. Zamówienie ma być realizowane przez wykonawcę w dwóch etapach. Pierwszy obejmuje prace projektowe wraz z niezbędną dokumentacją i uzyskaniem wszystkich pozwoleń, natomiast w drugim etapie wykonane zostaną roboty budowane, a urządzenia zostaną dostarczone, podłączone i uruchomione.

Termin składania ofert mija 24 marca 2020 roku.

Na dworcu autobusowym na os. Jana III Sobieskiego, gdzie już obecnie ładują się autobusy elektryczne, w ramach realizowanego zadania powstanie dodatkowo jedna dwustanowiskowa ładowarka pantografowa. Podobnie na dworcu Garbary - utworzone zostanie jeszcze jedno dwustanowiskowe urządzenia pantografowe.

W zajezdni autobusowej Kacza przewidziano montaż 18 dwustanowiskowych urządzeń stacjonarnych, umożliwiających ładowanie poprzez wtyczkę plug-in oraz jednego dwustanowiskowego urządzenia pantografowego. Dodatkowo z myślą o tej zajezdni zamówiono trzy mobilne stacje ładowania pojazdów.

Nową lokalizacją, w której pojawią się ładowarki jest też dworzec autobusowy Górczyn - tam przewidziano dwa dwustanowiskowe urządzenia pantografowe.

Zamawiane ładowarki mają być uniwersalne. Zresztą, zgodnie z wytycznymi, wszystkie zamawiane elementy infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego powinny współpracować z już eksploatowanymi autobusami z napędem elektrycznym oraz z autobusami, które zostaną dostarczone w ramach toczącego się już postępowania przetargowego.

Na całe przedsięwzięcie pod nazwą "Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu" MPK Poznań otrzyma dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, oś priorytetowa VI "Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach", działanie 6.1 "Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach".

MPK