Dwa brzegi mostem połączone
![Galeria zdjęć z prac przy budowie Mostów Berdychowskich - grafika artykułu](/mim/smartcity/pictures/obrazek,pic1,1016,228305,401855,show2.jpg&_sst=1739288352609)
- Bezpośrednio nad lustrem wody Kanału Ulgi widać już część konstrukcji pierwszego mostu. Na początku tego tygodnia wykonawca rozpoczął montaż stalowych elementów o długości blisko 30 metrów i wadze 32 i 34 tony. Do prac wykorzystywany jest żuraw o udźwigu 500 ton. Materiały konstrukcyjne dostarczane są też na Chwaliszewo, obecnie montowane są tam elementy o długości 24 metrów i wadze blisko 30 ton - mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Wykonawca bardzo szybko wykorzystał czas, w którym to ze względów bezpieczeństwa, wyłączony z ruchu został dolny odcinek Wartostrady po stronie Chwaliszewa. Niedostępny jest od 29 kwietnia i jeszcze tego samego dnia nad tym odcinkiem zamontowano część łuku budowanego mostu. Prace będą kontynuowane bezpośrednio nad wyłączonym fragmentem Wartostrady, jak i też w jego sąsiedztwie. W zamian od 29 kwietnia dostępny jest górny odcinek Wartostrady po tej samej stronie rzeki, który od grudnia był zamknięty.
W drugiej połowie kwietnia można było zaobserwować, jak w nurcie Warty wbijane są pale, stanowiące trzon tymczasowych podpór mostu łączącego Chwaliszewo i Ostrów Tumski. Do prac wykorzystywana jest barka ze Szczecina, składającą się z trzech jednostek: pontonu, pchacza i żurawia. Dźwig został uzbrojony w niezbędny sprzęt do pogrążania rur - wibromłot oraz młot hydrauliczny. W efekcie prac, w nurcie Warty zamontowano rury o długości 21 metrów, w sumie na budowę dwóch podpór wykorzystano 16 sztuk. W kolejnym kroku wykonawca zajmie się montowaniem stalowych klatek na wysokości odpowiadającej niemal docelowej konstrukcji mostu. Na górze klatek zamontowany zostanie oczep, który posłuży bezpośrednio do oparcia konstrukcji stalowej łuku mostu pieszo-rowerowego.
Podpory umożliwią odpowiednie tymczasowe posadowienie elementów mostów. Po zakończeniu prac konstrukcyjnych zostaną zdemontowane, a obie przeprawy będą opierać się wyłącznie na przyczółkach, co nada całej konstrukcji lekkości i unikatowego wyglądu.
Powstające mosty Berdychowskie ułatwią komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Nad Wartą i Kanałem Ulgi powstaną dwie konstrukcje o długości 165 i 117 metrów. Obie części zaplanowano jako analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym, tworzące jednolitą całość. Powstaną też chodniki, pochylnie, schody, oświetlenie i mała architektura.
PIM
Zobacz również
![Michał Łakomski, dyrektor Biura Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa oraz Pełnomocnik Prezydenta Miasta Poznania ds. Smart City Na zdjęciu mężczyzna trzymający telefon, na ekranie logo OK Poznań.](/mim/smartcity/pictures/na-zdjeciu-mezczyzna-trzymajacy-telefon-na-ekranie-logo-ok-pozna,pic1,1274,0,433623,show2.jpg?_sst=1739288352609)
Jestem OK - podatki rozliczam w Poznaniu
![Komunikat Zdjęcie przedstawia domy jednorodzinne i gęsty dym unoszący się z kominów](/mim/smartcity/pictures/zdjecie-przedstawia-domy-jednorodzinne-i-gesty-dym-unoszacy-sie-,pic1,1274,0,433628,show2.jpg?_sst=1739288352609)
Zakaz ogrzewania domów kominkami i piecami, dla posiadających inne ekologiczne źródło ciepła!
![Operatorzy monitoringu miejskiego w Poznaniu mają do dyspozycji 1493 cyfrowe kamery Zdjęcie przedstawia kamerę monitoringu miejskiego.](/mim/smartcity/pictures/zdjecie-przedstawia-kamere-monitoringu-miejskiego,pic1,1274,0,433626,show2.jpg?_sst=1739288352609)
Monitoring pomaga łapać przestępców
![Podpisano umowę na przekazanie Poznaniowi 100 mln zł. Kwota ta będzie przeznaczona na dokończenie budowy trasy tramwajowej w ulicy Ratajczaka Wizualizacja ul. Ratajczaka po przebudowie](/mim/smartcity/pictures/wizualizacja-ul-ratajczaka-po-przebudowie,pic1,1274,0,433033,show2.jpg?_sst=1739288352609)