Cała konstrukcja mostu nad Wartą już zamontowana

W poniedziałek, 22 lipca, zamontowany został ostatni element konstrukcji mostu łączącego Chwaliszewo i Ostrów Tumski. Nieco ponad tydzień temu zakończył się montaż stalowych części krótszej przeprawy, prowadzącej na Berdychowo. Tym samym oba pieszo-rowerowe mosty mają już skompletowane przęsła.  

Galeria zdjęć z budowy mostów Berdychowskich - grafika artykułu
Zamontowano ostatni element konstrukcji mostu łączącego Chwaliszewo i Ostrów Tumski. Oba pieszo-rowerowe mosty Berdychowskie mają już skompletowane przęsła fot. PIM

- Teraz wykonawca skoncentruje się na spawaniu ostatnich elementów konstrukcji obu mostów, a następnie oczyści powierzchnię z niepotrzebnych już uchwytów niezbędnych przy montażu. Zajmie się również wykonaniem odwodnienia mostów. Wszystkie stalowe elementy konstrukcji znalazły się na swoim miejscu, więc można wywieźć dźwig z Ostrowa Tumskiego i zdemontować platformy, na których był ustawiony. Przed nami jeszcze wiele czasochłonnych, mniej widocznych prac niż budowa konstrukcji, ale niezwykle istotnych i nadających docelowy kształt mostom oraz ich otoczeniu -  mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Zakończenie budowy konstrukcji dłuższego mostu pozwoli niebawem na rozbiórkę tymczasowych podpór w nurcie Warty, które były wykorzystywane przy montażu stalowych elementów. W zamyśle projektantów mosty mają mieć lekką i dynamiczną formę, dlatego opierać będą się jedynie na przyczółkach. Taka koncepcja zwyciężyła w konkursie organizowanym przez Miasto, gdzie za najlepszy uznano projekt zespołu pod przewodnictwem ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego, w skład którego weszli architekci Błażej Szurkowski, Maciej Sokolnicki oraz Adam Turczyn. Autorom zależało na wykonaniu dwóch smukłych, zawieszonych nad lustrem wody wstęg, bez stosowania podpór pośrednich zakłócających widoki na Katedrę, Ostrów Tumski, most św. Rocha czy kampus Politechniki Poznańskiej.

- Obie części mostu charakteryzują się minimalistycznym stylem, wyrazistym w formie i oszczędnym w detalu. Dynamiczne, ekspresyjne linie łuków miękko osiadających na brzegach nawiązują do istniejących i rozpoznawalnych konstrukcji mostów św. Rocha oraz Biskupa Jordana, wpisując się tym samym w strukturę miasta. Wybrzuszenie mostów w części centralnej ma swoje uzasadnienie funkcjonalne - stworzenie przestrzeni rekreacyjnej, ale wpływa też na wizualny odbiór obiektów poprzez ich optyczne wydłużenie w skrócie perspektywicznym - wyjaśniają projektanci.

Mosty mają jednakową strukturę i tworzą spójną kompozycję przestrzenną, szczególnie czytelną z perspektywy mostu Rocha i południowych terenów nadwarciańskich. Przeprawa połączy rejon Politechniki Poznańskiej z południową częścią Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią Poznania w rejonie Chwaliszewa. Mosty będą uzupełnieniem infrastruktury rowerowej po obu stronach Warty. Dodatkowym zakładanym efektem inwestycji jest aktywizacja terenu południowego cypla Ostrowa Tumskiego. Zostanie on zagospodarowany zielenią i małą architekturą, taką jak ławki.

Zakończenie prac budowlanych przewidziane jest na wiosnę 2025 r.

PIM