Uczniowie z problemami - szkolenia dla nauczycieli

Nauczyciele i pedagodzy, którzy na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi trudności neurorozwojowe, będą mogli wziąć udział w bezpłatnych szkoleniach. Przeznaczone dla nich warsztaty, wykłady i konsultacje będą finansowane z budżetu Miasta Poznania. 

Zdjęcie przedstawia dzieci siedzące w ławkach w sali lekcyjnej. - grafika artykułu
Nauczyciele i pedagodzy, którzy na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi trudności neurorozwojowe, będą mogli wziąć udział w bezpłatnych szkoleniach

Celem przedsięwzięcia jest wyposażenie nauczycieli i pedagogów w odpowiednie kompetencje. Tak, by potrafili wspierać uczniów z zaburzeniami neurorozwojowymi, w tym ze spektrum autyzmu (ASD) i zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) oraz prawidłowo rozpoznawać te problemy.

Za realizację projektu będzie odpowiadać wybrana w konkursie Fundacja Laboratorium Marzeń. W planach jest przeprowadzenie w szkołach i przedszkolach interdyscyplinarnych szkoleń dla nauczycieli i pedagogów. Będą one miały formę praktycznych warsztatów dotyczących pracy z dziećmi przejawiającymi trudności neurorozwojowe, m.in. ASD i ADHD. W ramach programu przygotowany zostanie też cykl wykładów on-line umieszczonych na ogólnodostępnej platformie. Nauczyciele otrzymają również materiały edukacyjne przeznaczone do pracy z uczniem z trudnościami neurorozwojowymi oraz jego rodzicami.

Dodatkowo psychologowie i terapeuci fundacji prowadzić będą punkt konsultacyjny i superwizyjny dla nauczycieli. Jego celem będzie monitorowanie aktualnego sposobu pracy z uczniami neuroatypowymi i wsparcie w wyborze metod działania. W miejscu tym analizowane będą również problemy szkół i przedszkoli, do których uczęszczają dzieci i młodzież dotknięta zaburzeniami neurorozwojowymi, wspólnie opracowane będą też plany naprawcze.

Chęć udziału w szkoleniach mogą zgłaszać zarówno szkoły, jak i sami nauczyciele. Więcej informacji na ten temat można uzyskać pod numerem telefonu Fundacji Laboratorium Marzeń: 880 010 151lub adresem e-mail: joanna@laboratororiummarzen.pl. Dostępne są one także na stronie internetowej fundacji oraz na jej Facebooku

Zadanie "Działania zwiększające wiedzę na temat zaburzeń neurorozwojowych, w tym spektrum autyzmu i ADHD, dla nauczycieli pracujących z dziećmi i młodzieżą w poznańskich placówkach oświatowych" zostało wprowadzone do budżetu Miasta poprawką radnej Magdaleny Antolczyk. Koszt realizacji projektu to 100 tys. zł.

- W ostatnich latach coraz więcej mówi się o zaburzeniach neurorozwojowych u dzieci, zwłaszcza o ADHD i spektrum autyzmu. I bardzo dobrze - bo te zaburzenia są realne, biologiczne i wpływają na codzienne funkcjonowanie dziecka i nastolatka. Ale samo mówienie to za mało - potrzebna jest konkretna wiedza w szkole, u osób, które spędzają z dzieckiem najwięcej czasu poza domem - u nauczycieli i nauczycielek - mówi Magdalena Antolczyk.

ADHD i ASD - co to oznacza?

Zaburzenia neurorozwojowe ujawniają się zwykle na bardzo wczesnym etapie rozwoju człowieka - w okresie niemowlęcym, dzieciństwie lub w wieku dorastania. Powstają w wyniku nieprawidłowego rozwoju ośrodkowego układu nerwowego w okresie płodowym oraz w czasie wczesnego dzieciństwa.

Do zaburzeń neurorozwojowych zalicza się m. in. zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, czyli ADHD, który rozpoczyna się we wczesnym dzieciństwie i obejmuje trzy główne grupy objawów: nadmierną ruchliwość, zaburzenia koncentracji uwagi i zbytnią impulsywność. 

W tej grupie znajduje się także ASD, czyli zaburzenia ze spektrum autyzmu. Charakteryzują się one występowaniem trudności w zakresie komunikacji i interakcji społecznych oraz ograniczonych, powtarzalnych i nieelastycznych wzorców zachowań, aktywności i zainteresowań. 

Brak odpowiedniej opieki oraz wsparcia dzieci i młodzieży z ADHD lub ASD może prowadzić do wielu problemów, takich jak depresja, zaburzenia lękowe czy uzależnienia.

 AJ/ WZiSS