Remont i nowa pętla tramwajowa na Żegrzu

Projekt przebudowy trasy tramwajowej Kórnicka - os. Lecha - rondo Żegrze wraz z budową odcinka od ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej uzyskał dotację unijną. Umowa o dofinansowaniu tego projektu zostały podpisane w środę w siedzibie Ministerstwa Rozwoju.

Wizualizacja nowej pętli tramwajowej przy ul. Unii Lubelskiej, fot. UMP - grafika artykułu
Wizualizacja nowej pętli tramwajowej przy ul. Unii Lubelskiej, fot. UMP

Na realizację projektu modernizacji i wydłużenia sieci tramwajowej Poznań ze środków Funduszu Spójności otrzyma niemal 57 mln zł. To jedna trzecia jego całkowitej wartości brutto. W ramach tego projektu przebudowane zostanie torowisko tramwajowe na odcinku od przystanku Kórnicka do os. Lecha oraz od os. Lecha do ronda Żegrze. To konieczność, bo jest ono w bardzo złym stanie. Dodatkowo powstanie ok. 800-metrowy odcinek nowej trasy tramwajowej, łączącej rondo Żegrze z nową pętlą przy ul. Unii Lubelskiej, która służyć będzie zarówno obsłudze taboru tramwajowego jak  i autobusów.

- Budowa nowego odcinka trasy lepiej skomunikuje z resztą miasta duże osiedla przy ul. Falistej i Unii Lubelskiej. Liczymy na to, że dzięki niemu więcej osób będzie chciało korzystać z transportu publicznego.  Ważne jest również to, że za sprawą realizacji tego projektu zwiększy się atrakcyjność terenów inwestycyjnych w tym rejonie - podkreśla prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.

Poprawi się też komfort jazdy dotychczasowym odcinkiem trasy. Dzięki nowoczesnym technologiom, które zostaną wykorzystane przy przebudowie torowiska, ograniczone zostaną drgania i hałas. Nowe torowisko będzie bardziej trwałe, stabilne i bezpieczne. Zmiany dotkną również infrastruktury przystankowej na całej trasie stanowiącej przedmiot projektu. Przebudowane zostaną stare przystanki, powstaną nowe. W obu wypadkach będą one dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

- Warto podkreślić, że jest to pierwszy oceniony pozytywnie projekt o dofinansowanie w ramach Działania 6.1 "Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach" Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, spośród sześciu, jakie złożyliśmy w grudniu ubiegłego roku. Ocena pozostałych również zmierza ku końcowi, a to oznacza, że już niebawem może dojść do formalnego potwierdzenia przyznania kolejnych dotacji i - w konsekwencji - rozpoczęcia realizacji kolejnych zaplanowanych projektów - mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania    

Przyjęty w dokumentacji aplikacyjnej harmonogram realizacji tej inwestycji zakłada prowadzenie robót budowlanych w trzech etapach - od roku 2017 do 2022. 

UMP, oprac. (jg)