Tramwaj w ul. Ratajczaka - pięć ofert w przetargu

Zbliża się budowa drugiego etapu trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka, od ul. Św. Marcin do węzła przy Nowym Rynku. To nie tylko nowe torowisko i przystanki, ale też gruntowna przebudowa tej ulicy. Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie otworzyła nadesłane w postępowaniu przetargowym oferty. Było ich pięć i wszystkie mieszczą się w założonym budżecie.

Wizualizacja trasy tramwjowej w ul. Ratajczaka - grafika artykułu
Otwarto oferty w przetargu dotyczącą budowy tramwaju w ul. Ratajczaka. Wpłynęło ich 5 i wszystkie są w budżecie

- Przystępujemy do analizy i weryfikacji dokumentów, by móc wyłonić najlepszą ofertę. Czujemy satysfakcję z przeprowadzonego postępowania i złożonych ofert, ponieważ ul. Ratajczaka jest teraz jednym z naszych priorytetów. Po przeprowadzeniu przebudowy ul. Wierzbięcice oraz centrum Poznania wraz ze Starym Rynkiem, to właśnie ul. Ratajczaka jest elementem, który pozostawał konieczny do uzupełnienia w wielkiej przemianie centrum naszego miasta - mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Szacowany termin przekazania placu budowy to okres wakacyjny, niemniej rozpoczęcie robót jest uzależnione od terminu podpisania umowy z wykonawcą. W międzyczasie kontynuowane będą prace przygotowujące zieleń do przesadzeń. 

Nowa trasa połączy okolicę przebudowanej ul. Św. Marcin z węzłem przy Nowym Rynku - u zbiegu ul. Królowej Jadwigi, Niezłomnych, Matyi i Wierzbięcice. Tym samym skróci dojazd z Wildy i Dębca do centrum. Dziś tramwaje muszą jeździć przez ul. Królowej Jadwigi, Strzelecką i przez pl. Wiosny Ludów oraz ul. Podgórną dojechać w okolice placu Wolności. Trasa będzie również dodatkową osią komunikacyjną w relacji północ-południe Poznania po wybudowaniu prawoskrętu dla tramwajów z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, a w dalszej perspektywie połączenia z Garbar w stronę Naramowic.

Do tej pory powstało nowe torowisko na ul. Ratajczaka między ul. 27 Grudnia i Św. Marcin z przystankiem przy Bibliotece Uniwersyteckiej. Do nowej trasy tramwajowej zostało też dostosowane skrzyżowanie ulic Św. Marcin i Ratajczaka. 

Włączenie planowanego torowiska w dotychczasową sieć linii wymaga również przebudowy skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi, Niezłomnych, Matyi i Wierzbięcice. Nowością będzie tam para przystanków tramwajowych po stronie Wierzbięcic na wysokości stacji benzynowej. Dojście na przebudowany przystanek Wierzbięcice będzie możliwe nowym, naziemnym przejściem dla pieszych z przejazdem rowerowym. Kolejna para nowych przystanków przewidziana jest na wysokości Starego Browaru.

Wyłoniony w postępowaniu przetargowym wykonawca zajmie się też przebudową jezdni, drogami rowerowymi, chodnikami, infrastrukturą podziemną, oświetleniem i wprowadzeniem nowej zieleni. Ruch na ul. Ratajczaka zostanie uspokojony, co poprawi bezpieczeństwo. Odcinek od ul. Św. Marcin do skrzyżowania z ul. Ogrodową i Powstańców Wielkopolskich będzie strefą zamieszkania. Po obu stronach ulicy na tym fragmencie przewidziano symetryczne przestrzenie obsadzone drzewami i zielenią niską.

W zakres prac wchodzą również oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami, a także mała architektura: ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe.

PIM