Specjalna PEKA na 30 lat nocnych autobusów

W tym roku mija 30 lat, odkąd nastąpiły zmiany w nocnej komunikacji miejskiej w Poznaniu. 18 listopada przestały kursować tramwaje na liniach nocnych (z wyjątkiem linii 201), a pełną obsługę przejęły autobusy. Z tej okazji Zarząd Transportu Miejskiego wydał okolicznościową kartę PEKA na okaziciela.

Projekt kart PEKA - grafika artykułu
Z okazji 30 lat nocnych autobusów Zarząd Transportu Miejskiego wydał okolicznościową kartę PEKA na okaziciela

 30. rocznica wprowadzenia nocnej komunikacji autobusowej zostanie upamiętniona przez wyjątkową, okolicznościową kartę PEKA na okaziciela. Mam nadzieję, że nowe limitowane karty na okaziciela uatrakcyjnią zarówno mieszkańcom, jak i przyjezdnym korzystanie z transportu zbiorowego - mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Karty stanowią atrakcyjną wizualnie, a do tego bardzo praktyczną pamiątkę. Są bowiem nośnikami biletów przystankowych, bez przeszkód można z nich korzystać opłacając przejazdy na liniach organizowanych przez ZTM.

- Na awersie karty znajdują się białe piktogramy autobusu z Systemu Informacji Miejskiej na tle nocnego nieba, z księżycem i gwiazdami. Na rewersie z kolei umieszczono zapis: "30-lecie nocnej komunikacji autobusowej" - wyjaśnia Cezary Tyliński,kierownik Studia Kreatywnego UMP.

Nocne autobusy zamiast tramwajów

Początki poznańskiej komunikacji nocnej sięgają czasów powojennych. W marcu 1953 roku uruchomiono cztery linie tramwajowe o numerach: 1 (relacji Dworzec Główny - Garbary), 4 (Górczyn - Dębiec), 8 (Ogrody - Garbary), 13 (Junikowo - Rataje). Przez kolejne dekady komunikacja nocna dobrze funkcjonowała i łączyła praktycznie wszystkie dzielnice Poznania z rondem Kopernika (dzisiejszym rondem Kaponiera).

Jak można przeczytać w książce autorstwa Jana Wojcieszaka "120 lat komunikacji miejskiej w Poznaniu" - w 1991 roku przestały kursować tramwaje nocne, które zastąpiono jedenastoma nowymi autobusowymi liniami. Do tej pory autobusy kursowały jedynie na 3 liniach nocnych, stanowiąc uzupełnienie komunikacji tramwajowej: linia nr 201 (kursująca od października 1978 r. na trasie Dworzec Główny - Os. Rusa), linia nr 202 (kursy od 1982 r. na trasie Piątkowska - Sobieskiego) oraz linia nr 58 wykonująca trzy kursy. Wycofanie nocnej komunikacji tramwajowej było dużą zmianą, bo przykładowo jeszcze pod koniec lat 70. oraz w latach 80., pasażerowie mogli korzystać z sześciu linii, takich jak:

- 4N z Serbskiej na Starołękę,

- 5N z Górczyna na Zawady,

- 8N z Ogrodów na Miłostowo,

- 9N z Piątkowskiej na Dębiec,

- 10N z Wilczaka na Dębiec,

- 13N z Junikowa na Starołękę.

W roku 1991 wprowadzono reorganizację komunikacji nocnej - nastały czasy komunikacji autobusowej. Zyskali na tym nie tylko mieszkańcy - tramwaje nie zakłócały im już spokoju, ale także służby torowe, które niezbędne naprawy infrastruktury tramwajowej mogły wykonywać nocami, bez konieczności wprowadzania czasowych zmian w funkcjonowaniu komunikacji.

- Bardzo dobrze pamiętam moment wprowadzenia tych zmian. Pracowałem wówczas jako motorniczy. Na liniach nocnych kursowały tramwaje typu: N, 102Na i 105N. Jesienią 1991 roku nocne tramwaje wycofano i uruchomiono nowe linie autobusowe. Zaczynaliśmy z 11 liniami, po 30 latach mamy ich w aglomeracji już 22 - tłumaczy Waldemar Łosiak, kustosz Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK Poznań, do zwiedzania którego gorąco zachęcamy.

W nocy z 18 na 19 listopada na poznańskie ulice wyjechały autobusy na 11 liniach nocnych:

N31 - kursująca na trasie: Starołęka - Plewiska;

N32 - Kacza - Os. Rusa

N33 - Zieleniec - Rondo Kopernika

N34 - Samotna - Os. Batorego

N35 - Dworzec Główny - Os. Sobieskiego

N36 - Podolany - Rondo Kopernika

N37 - Koziegłowy - Rondo Kopernika

N38 - Rondo Kopernika - Os. Orła Białego

N39 - Rondo Kopernika- Wichrowa

N40 - Dworzec Główny - Kacza

N41 - Starołęka - Mogileńska.

Karta PEKA na okaziciela - informacje praktyczne

  • Kartę PEKA na okaziciela można kupować w Punktach Obsługi Klienta ZTM oraz w siedzibach Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej i Wydawnictwa Miejskiego Posnania. Kosztuje 27 zł, z czego 15 zł klient może wykorzystać na przejazdy z tPortmonetki, a 12 zł stanowi zwrotna kaucja.
  • Podróżując z kartą PEKA na okaziciela można wyłącznie korzystać z tPortmonetki. Opłacając przejazdy należy za każdym razem przy wejściu i wyjściu z pojazdu przyłożyć kartę do czytnika.

ZTM