Poznański Rower Miejski - podsumowanie sezonu 2021
W zakończonym sezonie rowery miejskie wypożyczano 320 497 razy. To mniej w porównaniu do sezonu 2020 o ok. 40 proc. Na taki wynik złożyło się wiele czynników, takich jak coraz powszechniejsze korzystanie z innych niż rowery miejskie, indywidualnych form przemieszczania się (hulajnogi, skutery i inne) oraz masowa przesiadka na rowery prywatne. W marcu, na początku sezonu, nie sprzyjała pogoda, co też miało wpływ na chęć do jazdy rowerem. Z kolei w kwietniu przemieszczanie się było mocno ograniczone ze względu na pandemię Covid-19.
Warto przypomnieć, że w tym roku po raz kolejny użytkownicy otrzymali dodatkowe strefy wypożyczeń i więcej rowerów bezstacyjnych. Ponadto rower miejski, jako ważny element miejskiego systemu przemieszczania się, został bardziej związany z klasycznym transportem miejskim. Posiadacze karty PEKA z ważnym biletem okresowym mogli nadal korzystać z bezpłatnych 30 minutpodróży PRM, aby wygodnie przesiadać się z roweru na autobus lub tramwaj na liniach ZTM. Użytkownicy, którzy nie posiadali biletu okresowego, za pierwsze 30 minut wypożyczenia płacili symboliczną złotówkę. Dzięki wprowadzeniu tej symbolicznej opłaty udało się odwrócić negatywny trend malejących wpływów do budżetu miasta z wypożyczeń PRM. W sezonie 2020 wpływy te wyniosły prawie 440 tys. zł, a we właśnie zakończonym - prawie 640 tys. zł.
- Spadek liczby wypożyczeń jest stałym trendem począwszy od roku 2019. Można powiedzieć, że PRM padł ofiarą własnego sukcesu. Po rekordowym sezonie 2018 wiele osób przekonało się do zdrowych i ekologicznych dojazdów rowerem, ale też mnóstwo użytkowników zmieniło rower miejski na prywatny. W dużej mierze wpływ na taki stan miał także znaczący rozwój infrastruktury rowerowej w Poznaniu w ostatnich latach - mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Mimo mniejszej liczby wypożyczeń, do systemu przystąpiło więcej nowych użytkowników (16.131), niż rok temu (14.277).
W przyszłym roku PRM zostanie rozbudowany o kolejnych 7 stref roweru IV generacji, w których znajdzie się dodatkowych 87 rowerów. Lokalizacje nowych stref są obecnie uzgadniane.
Rok 2022 będzie ostatnim rokiem obowiązywania umowy z obecnym Operatorem, dlatego Zarząd Transportu Miejskiego już od kilku miesięcy prowadzi intensywne prace analityczne, które dadzą odpowiedź w jakim kierunku i w jakiej formie zostanie zaproponowane funkcjonowanie systemu rowerów publicznych w przyszłości.
Najwięcej...
Najwięcej wypożyczeń PRM odnotowano 9 maja - 2928, a użytkownik-rekordzista wynajmował rower miejski 1191 razy. Natomiast najczęściej wypożyczanym rowerem (433 razy) był bicykl 3 generacji o numerze 68385.
Największą popularnością wśród stacji 3G PRM były (nazwa stacji i liczba wypożyczeń):
- Kórnicka - 4439
- Półwiejska - 3839
- Most Teatralny - 3219
Największą popularnością wśród stref 4G PRM były (nazwa stacji i liczba wypożyczeń):
- Kórnicka - 3121
- Półwiejska - 2155
- Plac Wiosny Ludów - 2152
Najbardziej popularne trasy przejazdu Poznańskim Rowerem Miejskim - sezon 2021 (trasa i llczba przejazdów):
- Junikowo - Plewiska Miętowa - 714
- Os. Sobieskiego - UAM Pływalnia - 540
- Kórnicka - Zielona - 468
- Os. Sobieskiego - UAM Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa - 453
- Kurpińskiego - Jasna Rola - 422
- Dworzec Autobusowy PKS - Prądzyńskiego / Kosińskiego - 388
- Zielona - Kórnicka - 377
- Malta SKI - Galeria Malta - 370
- UAM Pływalnia - Os. Sobieskiego - 354
- Poznań Główny - Rynek Jeżycki - 331
ZTM