Dobre praktyki w przestrzeni miejskiej na wiosnę

Wiosna to czas zmian i odnowy - także w krajobrazie miasta. Poznań przypomina o zasadach estetycznej reklamy w przestrzeni miejskiej oraz obowiązujących przepisach uchwały krajobrazowej. Odpowiednie szyldy i nośniki mogą poprawić wygląd ulic, a także przyczynić się do ich harmonijnego rozwoju.

Dekoracja na ścianie budynku. Dwa wiszące koszyki na pionowej ścianie pokrytej zielonymi liśćmi. W koszykach znajdują się sztuczne kwiaty w różnych kolorach: żółtym, fioletowym, różowym i niebieskim. Dodatkowo do liści przymocowane są małe ozdobne elementy, takie jak jajka i figurki ptaków. W tle widać beżową ścianę i część otwartych drzwi prowadzących do pomieszczenia z półkami i różnymi przedmiotami. - grafika artykułu
Wiosna to czas zmian i odnowy - także w krajobrazie miasta

Od 5 sierpnia 2023 roku w całym Poznaniu obowiązuje Uchwała Krajobrazowa, która reguluje zasady umieszczania reklam, w tym szyldów. Jej celem jest uporządkowanie przestrzeni miejskiej poprzez ograniczenie nadmiaru reklam i poprawę estetyki otoczenia. Szczególne znaczenie ma zakaz umieszczania banerów na płotach, elewacjach budynków i przy drogach. Takie nośniki często są rozmieszczone chaotycznie, niszczeją pod wpływem warunków atmosferycznych i wpływają negatywnie na wygląd miasta. Ograniczenia obejmują również samowole reklamowe, takie jak nielegalnie montowane plakaty i banery.

- Dobre praktyki reklamowe w mieście to nie tylko kwestia estetyki, ale również odpowiedzialności społecznej i ekologicznej oraz przestrzegania prawa. Dbałość o te aspekty przyczynia się do tworzenia bardziej przyjaznej i harmonijnej przestrzeni miejskiej - mówi Tobiasz Wichnowski, zastępca Architekta Miasta.

Przestrzeganie dobrych praktyk pozwala na estetyczne i skuteczne promowanie działalności. Każda nowa reklama powinna być zgodna z zapisami uchwały, a przed jej montażem warto skonsultować się z Oddziałem Uchwały Krajobrazowej. 

W przestrzeni miejskiej zaleca się stosowanie estetycznych estetycznych i spójnych wizualnie szyldów oraz ograniczenie liczby nośników, stawiając na czytelne i atrakcyjne formy reklamy. Alternatywą mogą być także ozdoby sezonowe, takie jak dekoracje świąteczne, wiosenne instalacje kwiatowe czy girlandy związane z lokalnymi wydarzeniami.

Miasto oferuje narzędzie online umożliwiające sprawdzenie zgodności planowanej reklamy z przepisami. "Wyszukiwarka do Uchwały Krajobrazowej" pozwala na wstępną weryfikację projektów.

W przypadku gdy pracownicy Oddziału Uchwały Krajobrazowej UA UMP zweryfikują, że umieszczona reklama jest niezgodna z uchwałą krajobrazową, Prezydent Miasta może wszcząć postępowanie administracyjne zmierzające do nałożenia kary oraz dostosowania reklamy do obowiązujących przepisów.

Kara jest biegnąca (i liczona w zależności od powierzchni reklamy), zatem narasta za każdy dzień niezgodności z Uchwałą Krajobrazową.

W przypadku pytań warto skorzystać z miejskiej infolinii. Biuro Poznań Kontakt udziela informacji z zakresu administracji i usług miejskich pod numerem: 61 646 33 44.

HO