Inwestycje zagraniczne w Poznaniu

Szacuje się, że wartość skumulowanych bezpośrednich inwestycji zagranicznych w latach 1990-2004 wyniosła w Poznaniu 4,3 mld USD. Na statystycznego poznaniaka przypada 7,6 tys. USD zainwestowanych przez inwestorów zagranicznych od 1990 roku. Oznacza to, że co dwudziesty dolar zainwestowany w Polsce przez największych inwestorów zagranicznych jest lokowany w Poznaniu. Od 1997 roku Poznań niezmiennie zajmuje 2. pozycję wśród dużych polskich miast (po Warszawie) pod względem wielkości zainwestowanego kapitału zagranicznego liczonego na jednego mieszkańca.

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Poznaniu - grafika artykułu
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Poznaniu

Według danych Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych SA oraz informacji podawanych przez inwestorów szacuje się, że wartość skumulowanych bezpośrednich inwestycji zagranicznych w latach 1990-2004 wyniosła w Poznaniu 4,3 mld USD, czyli 7,6 tys. USD na mieszkańca. W porównaniu z danymi na koniec 2003 roku dynamika bezpośrednich inwestycji zagranicznych wyniosła 25%. Zwiększył się udział Poznania w wartości bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kraju (o 0,3 pkt. procentowe), do poziomu 5,1%. Od 1997 roku Poznań niezmiennie zajmuje 2. pozycję wśród dużych polskich miast (po Warszawie) pod względem wielkości zainwestowanego kapitału zagranicznego liczonego na jednego mieszkańca. Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych poniesionych w latach 1990-2004 w przeliczeniu na mieszkańca była w Poznaniu o1 / 5 większa niż w Krakowie, ponad1 / 4 niż we Wrocławiu, 3 - krotnie wyższa niż w Łodzi, Szczecinie oraz Gdańsku. Na koniec 2004 r. kapitał o wartości powyżej 1 mln USD zainwestowało w Poznaniu 130 inwestorów zagranicznych pochodzących z 25 krajach świata. Największym inwestorem zagranicznym w Poznaniu jest niemiecki koncern motoryzacyjny Volkswagen. Inni duzi inwestorzy zagraniczni to: GlaxoSmithKline, Bridgestone, Allied Irish Bank, Wrigley, Kronospan, Dalkia Group i SABMiller. Ponad 4/5 zainwestowanego kapitału pochodzi z 6 krajów: Niemiec (37%), USA i Wielkiej Brytanii (po 11%), Francji (9%), Japonii (7%) i Szwecji (5%). Największym zainteresowaniem inwestorów cieszyły się przedsięwzięcia związane z produkcją przemysłową (70% poniesionych nakładów), następnie handlem i usługami (23%) oraz pośrednictwem finansowym (6%). W przemyśle największe nakłady inwestycyjne poniesiono w branży motoryzacyjnej (44%), spożywczej (20%) oraz farmaceutycznej (13%). Poznań staje się jednym z większych ośrodków przemysłu motoryzacyjnego w kraju. Poza Volkswagenem inwestuje tutaj amerykański koncern Exide produkujący akumulatory samochodowe, japoński koncern Bridgestone - producent opon samochodowych i amerykańska Kimball Electronics Group - producent układów elektronicznych do pojazdów samochodowych. Najwięcej, prawie1 / 3 , inwestycji usługowych związanych jest z obsługą nieruchomości i firm. Pojawiły się pierwsze inwestycje zagraniczne związane ze świadczeniem usług z wykorzystaniem globalnych sieci informatycznych (call center Arvato Bertelsmann). Kolejne centra powstają lub zostaną uruchomione już w br. (europejskie centrum obsługi finansowej szwedzkiej firmy Duni; centrum usług analityczno-informatycznych niemieckiej firmy Analyx oraz centrum zdalnego zarządzania procesami informatycznymi dla potrzeb europejskich spółek GlaxoSmithKline). Zmienia się struktura inwestycji handlowych. Zagraniczni inwestorzy nie są już zainteresowani budową jedynie wielkich hipermarketów, lecz dużych centrów multifunkcyjnych, w których sieci handlowe zajmują jedynie część powierzchni. Obecnie w Poznaniu funkcjonują 4 takie centra (M1, King Cross Marcelin, Poznań Plaza, Centrum Auchan) należące do inwestorów zagranicznych. Powiększa się liczba supermarketów należących do sieci zagranicznych posiadających tańszą ofertę. Są to sklepy przede wszystkim sieci niemieckich Lidl i Kaufland, duńskiej Netto i portugalskiej sieci Biedronka. Po boomie lat 90-tych rynek stacji paliw ulega nasyceniu. Obecnie rocznie powstaje w Poznaniu od 2 do 5 stacji paliwowych zagranicznych koncernów. Na rynku sprzedaży paliw pojawili się nowi inwestorzy - duże zagraniczne sieci handlowe, które otwierają stacje paliwowe pod własną marką przy swoich centrach handlowych. W pobliżu dużych centrów handlowych lokuje swoje stacje bezobsługowe także fiński koncern paliwowy Neste.