Nowy Moderus Gamma jest już w zajezdni na Franowie
Gamma LF 04 jest w 100 proc. niskopodłogowa, trójczłonowa i dwukierunkowa. Pojazd długości prawie 32 metrów może pomieścić łącznie 240 osób, w tym 46 na miejscach siedzących. Przedział pasażerski jest w pełni klimatyzowany, przestronny z ergonomicznym układem siedzeń i poręczy. Tramwaj ma dwie kabiny motorniczego oraz drzwi po obu stronach - łącznie jest ich 12. Co więcej został wyposażony aż w 4 rampy umożliwiające bezkolizyjne dostanie się do wnętrza osobom na wózkach inwalidzkich lub matkom z wózkami dziecięcymi.
Mieszkańcy Poznania na pewno zwrócą uwagę na nowy design ściany czołowej tramwaju. Duże przeszklenia w kabinie motorniczego - poza walorem estetycznym - zwiększają jego pole widzenia, a dzięki temu zapewniają jeszcze większe bezpieczeństwo. Zainstalowane w tramwaju systemy, urządzenia, komponenty to nowoczesne a zarazem sprawdzone rozwiązania.
W porównaniu z obecnie wykorzystywanymi przez poznańskiego przewoźnika Gammami zmienione zostały także takie elementy, jak m.in. zabudowa portali drzwiowych, czy oświetlenie wewnątrz wagonu. Z myślą o osobach z niepełnosprawnością wzroku zastosowane będą zewnętrzne tablice, na których informacje wyświetlane będą w kolorze białym.
- Dzisiaj od wczesnych godzin porannych prowadzone są próby i testy dynamiczne, następuje "wpięcie" tramwaju do infrastruktury MPK Poznań, aby był on widoczny w systemach przewoźnika. Od poniedziałku z kolei ruszy proces badań homologacyjnych oraz szkoleń dla pracowników poznańskiego MPK. Nasz wspólny cel to zabranie wiosną na pokład pierwszych pasażerów i rozpoczęcie regularnej eksploatacji w ruchu miejskim - informuje Modertrans Poznań. Spółka dodaje, że kolejne tramwaje z serii Moderus Gamma LF 04 są w fazie produkcyjnej w zakładzie Modertrans w Biskupicach.
Kolejne tramwaje już wkrótce
Dostawy 30 nowoczesnych, niskopodłogowych i dwukierunkowych Moderusów Gamma LF 04 mają się zakończyć najpóźniej do połowy przyszłego roku. Na ich zakup MPK Poznań uzyska dofinansowanie (jest na liście rankingowej) w naborze "Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)" organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Poznański przewoźnik otrzymał najwyższą liczbę punktów, pozwalającą na otrzymanie wsparcia w kwocie ponad 215,5 mln zł (85 proc. wartości zakupu). Więcej informacji na stronie poznan.pl.
Dodatkowo w trakcie oceny znajduje się projekt zakładający zakup kolejnych 30 niskopodłogowych tramwajów. W tym przypadku planowane jest finansowanie - w wysokości ok. 175 mln zł - ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Obecnie trwają przygotowania do ogłoszenia postępowania przetargowego. Planowane dostawy pojazdów mają się zakończyć do roku 2029.
Niezależnie od tego MPK Poznań zawarło umowę z przewoźnikiem z Bonn, dotyczącą zakupu używanych tramwajów NGT6D, wyposażenia specjalistycznego do ich obsługi oraz części zamiennych i eksploatacyjnych. Więcej informacji można znaleźć na stronie poznan.pl.
NGT6D to pojazdy dwukierunkowe, o konstrukcji w ok. 70 proc. niskopodłogowej. Zgodnie z umową, odbiory będą poprzedzone oględzinami tramwajów, a ostateczny koszt będzie uzależniony m.in. od stanu pojazdu, czy też liczby części zamiennych posiadanych w magazynie do zakończenia dostaw. Maksymalna cena za jeden w pełni sprawny tramwaj to 46 500 euro. Przedsiębiorstwo planuje zakup 24 pojazdów, jednakże umowa daje spółce prawo rezygnacji z zakupu wagonów, które będą uszkodzone (np. w wyniku wypadków), a także takich, co do których nie zostanie osiągnięte porozumienie w sprawie obniżenia ceny. Wagony będą dostarczane do Poznania w 2025 roku.
Cel: niskopodłogowe tramwaje i ekologiczny transport
Dzięki takim zakupom Poznań będzie mógł wyeliminować tramwaje wysokopodłogowe - czyli niedostępne dla osób z niepełnosprawnościami ruchu oraz starszych i opiekunów podróżujących z dzieckiem w wózku. Dzięki inwestycjom może to nastąpić jeszcze w tym roku, choć nie jest wykluczone, że część wozów wysokopodłogowych pozostanie w firmie jako rezerwa. Obecnie MPK Poznań dysponuje ok. 230 tramwajami, a niską podłogę ma 78 proc. z nich.
Przedsiębiorstwo stawia na transport bezpieczny, dostępny dla wszystkich i ekologiczny. Dlatego inwestuje nie tylko w tramwaje, ale również w autobusy, konsekwentnie wymieniając pojazdy najbardziej wyeksploatowane i spełniające najniższe normy emisji spalin na nowoczesne. Obecnie spółka posiada ok. 330 autobusów miejskich: 58 z nich to pojazdy elektryczne, bateryjne, natomiast 25 - elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Zakup wszystkich zeroemisyjnych autobusów, z których już korzysta MPK Poznań, był możliwy dzięki uzyskaniu dofinansowań zewnętrznych. Podobnie będzie w przypadku kolejnych.
W grudniu 2024 r. MPK Poznań podpisało umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie m.in. zakupu 9 autobusów wodorowych standardowej długości ok. 12 metrów oraz 17 przegubowych, elektrycznych o wydłużonym zasięgu (tzw. pełnobateryjnych, czyli bez pantografu). Więcej informacji na stronie poznan.pl.
Umowa na dostawy "elektryków" została już podpisana z Solaris Bus & Coach. Oferta tej firmy została również wybrana jako najkorzystniejsza w trakcie postępowania przetargowego na dostawy "wodorowców".
Dostawa nowych zeroemisyjnych autobusów oraz budowa instalacji do ich ładowania ma się zakończyć w połowie 2026 roku. Na realizację projektu spółce przyznano środki w wysokości ok. 99,5 mln zł.
MPK/AW