Nowy Moderus Gamma jest już w zajezdni na Franowie

Stało się! Pierwszy dwukierunkowy tramwaj Moderus Gamma LF 04 AC BD dotarł minionej nocy do zajezdni tramwajowej Franowo. Łącznie MPK Poznań zamówiło 30 takich pojazdów. 

Na zdjęciu tramwaj wyjeżdżający z zajezdni - grafika artykułu
Przedział pasażerski jest w pełni klimatyzowany, przestronny z ergonomicznym układem siedzeń i poręczy

Gamma LF 04 jest w 100 proc. niskopodłogowa, trójczłonowa i dwukierunkowa. Pojazd długości prawie 32 metrów może pomieścić łącznie 240 osób, w tym 46 na miejscach siedzących. Przedział pasażerski jest w pełni klimatyzowany, przestronny z ergonomicznym układem siedzeń i poręczy. Tramwaj ma dwie kabiny motorniczego oraz drzwi po obu stronach - łącznie jest ich 12. Co więcej został wyposażony aż w 4 rampy umożliwiające bezkolizyjne dostanie się do wnętrza osobom na wózkach inwalidzkich lub matkom z wózkami dziecięcymi. 

Mieszkańcy Poznania na pewno zwrócą uwagę na nowy design ściany czołowej tramwaju. Duże przeszklenia w kabinie motorniczego - poza walorem estetycznym - zwiększają jego pole widzenia, a dzięki temu zapewniają jeszcze większe bezpieczeństwo. Zainstalowane w tramwaju systemy, urządzenia, komponenty to nowoczesne a zarazem sprawdzone rozwiązania. 

W porównaniu z obecnie wykorzystywanymi przez poznańskiego przewoźnika Gammami zmienione zostały także takie elementy, jak m.in. zabudowa portali drzwiowych, czy oświetlenie wewnątrz wagonu. Z myślą o osobach z niepełnosprawnością wzroku zastosowane będą zewnętrzne tablice, na których informacje wyświetlane będą w kolorze białym. 

- Dzisiaj od wczesnych godzin porannych prowadzone są próby i testy dynamiczne, następuje "wpięcie" tramwaju do infrastruktury MPK Poznań, aby był on widoczny w systemach przewoźnika. Od poniedziałku z kolei ruszy proces badań homologacyjnych oraz szkoleń dla pracowników poznańskiego MPK. Nasz wspólny cel to zabranie wiosną na pokład pierwszych pasażerów i rozpoczęcie regularnej eksploatacji w ruchu miejskim - informuje Modertrans Poznań. Spółka dodaje, że kolejne tramwaje z serii Moderus Gamma LF 04 są w fazie produkcyjnej w zakładzie Modertrans w Biskupicach. 

Kolejne tramwaje już wkrótce

Dostawy 30 nowoczesnych, niskopodłogowych i dwukierunkowych Moderusów Gamma LF 04 mają się zakończyć najpóźniej do połowy przyszłego roku. Na ich zakup MPK Poznań uzyska dofinansowanie (jest na liście rankingowej) w naborze "Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)" organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Poznański przewoźnik otrzymał najwyższą liczbę punktów, pozwalającą na otrzymanie wsparcia w kwocie ponad 215,5 mln zł (85 proc. wartości zakupu). Więcej informacji na stronie poznan.pl

Dodatkowo w trakcie oceny znajduje się projekt zakładający zakup kolejnych 30 niskopodłogowych tramwajów. W tym przypadku planowane jest finansowanie - w wysokości ok. 175 mln zł - ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Obecnie trwają przygotowania do ogłoszenia postępowania przetargowego. Planowane dostawy pojazdów mają się zakończyć do roku 2029.

Niezależnie od tego MPK Poznań zawarło umowę z przewoźnikiem z Bonn, dotyczącą zakupu używanych tramwajów NGT6D, wyposażenia specjalistycznego do ich obsługi oraz części zamiennych i eksploatacyjnych. Więcej informacji można znaleźć na stronie poznan.pl

NGT6D to pojazdy dwukierunkowe, o konstrukcji w ok. 70 proc. niskopodłogowej. Zgodnie z umową, odbiory będą poprzedzone oględzinami tramwajów, a ostateczny koszt będzie uzależniony m.in. od stanu pojazdu, czy też liczby części zamiennych posiadanych w magazynie do zakończenia dostaw. Maksymalna cena za jeden w pełni sprawny tramwaj to 46 500 euro. Przedsiębiorstwo planuje zakup 24 pojazdów, jednakże umowa daje spółce prawo rezygnacji z zakupu wagonów, które będą uszkodzone (np. w wyniku wypadków), a także takich, co do których nie zostanie osiągnięte porozumienie w sprawie obniżenia ceny. Wagony będą dostarczane do Poznania w 2025 roku.

Cel: niskopodłogowe tramwaje i ekologiczny transport

Dzięki takim zakupom Poznań będzie mógł wyeliminować tramwaje wysokopodłogowe - czyli niedostępne dla osób z niepełnosprawnościami ruchu oraz starszych i opiekunów podróżujących z dzieckiem w wózku. Dzięki inwestycjom może to nastąpić jeszcze w tym roku, choć nie jest wykluczone, że część wozów wysokopodłogowych pozostanie w firmie jako rezerwa. Obecnie MPK Poznań dysponuje ok. 230 tramwajami, a niską podłogę ma 78 proc. z nich.

Przedsiębiorstwo stawia na transport bezpieczny, dostępny dla wszystkich i ekologiczny. Dlatego inwestuje nie tylko w tramwaje, ale również w autobusy, konsekwentnie wymieniając pojazdy najbardziej wyeksploatowane i spełniające najniższe normy emisji spalin na nowoczesne. Obecnie spółka posiada ok. 330 autobusów miejskich: 58 z nich to pojazdy elektryczne, bateryjne, natomiast 25 - elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Zakup wszystkich zeroemisyjnych autobusów, z których już korzysta MPK Poznań, był możliwy dzięki uzyskaniu dofinansowań zewnętrznych. Podobnie będzie w przypadku kolejnych. 

W grudniu 2024 r. MPK Poznań podpisało umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie m.in. zakupu 9 autobusów wodorowych standardowej długości ok. 12 metrów oraz 17 przegubowych, elektrycznych o wydłużonym zasięgu (tzw. pełnobateryjnych, czyli bez pantografu). Więcej informacji na stronie poznan.pl.

Umowa na dostawy "elektryków" została już podpisana z Solaris Bus & Coach. Oferta tej firmy została również wybrana jako najkorzystniejsza w trakcie postępowania przetargowego na dostawy "wodorowców". 

Dostawa nowych zeroemisyjnych autobusów oraz budowa instalacji do ich ładowania ma się zakończyć w połowie 2026 roku. Na realizację projektu spółce przyznano środki w wysokości ok. 99,5 mln zł.

MPK/AW