Infrastruktura rowerowa w Poznaniu

Sezon rowerowy w pełni dlatego warto przypomnieć sobie, jakie rodzaje infrastruktury rowerowej możemy spotkać w naszym mieście. Czym różni się droga dla rowerów od pasa ruchu dla rowerów? Co kryje się pod tajemniczo brzmiącymi nazwami: śluza rowerowa, kontrapas i kontraruch?

znak w kształcie niebieskiego koła z białą, cienką obwódką z piktogramem roweru - grafika artykułu
Droga dla rowerów

Jadąc rowerem najwygodniej i najbezpieczniej poruszać się po drogach specjalnie do tego przeznaczonych, których jest w Poznaniu coraz więcej. Droga taka oznaczona jest znakiem drogowym C-13, czyli  znakiem w kształcie niebieskiego koła z białą, cienką obwódką z piktogramem roweru. Jeśli na naszej trasie znajduje się tak oznakowana droga, jesteśmy zobowiązani do poruszania się po niej. Może być ona jedno lub dwukierunkowa i powinna być wyraźnie oddzielona od jezdni.

Droga dla rowerów i pieszych

Trochę mniej komfortowa jest droga przeznaczona dla ruchu rowerowego i pieszego, popularnie nazywana ciągiem pieszo-rowerowym.  Rowerzysta ma obowiązek poruszania się drogą dla rowerów i pieszych, jeżeli przebiega ona w kierunku, w którym się porusza. Należy zwrócić uwagę, że rowerzysta jadący tym rodzajem infrastruktury zobowiązany jest zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Droga tak jest oznaczona znakiem C13/16 , czyli znakiem w kształcie niebieskiego koła z białą, cienką obwódką przedzielonym kreską pionową lub poziomą. Na połowie znaku naniesiono piktogram roweru, a na drugiej połowie piktogram dorosłej osoby z dzieckiem. Ruch pieszych i rowerzystów odbywa się odpowiednio po stronach drogi wskazanych na znaku - przy kresce pionowej. Jeśni znak przedzielony jest kreską wówczas ruch pieszych i rowerzystów odbywa się na całej powierzchni.

Dopuszczony ruch rowerowy

Jeśli nie ma drogi rowerowej lub pieszo rowerowej możemy poruszać się po chodniku pod warunkiem, że został on dopuszczony do ruchu rowerowego za pomocą właściwego oznakowania (pod znakiem oznaczającym Drogę dla pieszych znajduje się tabliczka z taką informacją). Rowerzysta nie ma jednak obowiązku poruszania się chodnikiem z dopuszczonym ruchem rowerowym.

Pas ruchu dla rowerów

Innym rozwiązaniem jest pas ruchu dla rowerów będący częścią jezdni do poruszania się rowerów w jednym kierunku, zgodnym z ruchem ogólnym. Pas dla rowerów oznaczony jest odpowiednimi znakami drogowymi. Rowerzysta ma obowiązek poruszania się pasem rowerowym, jeżeli występuje on w kierunku, w którym się porusza.

Kontrapas

Kontrapas jest to pas rowerowy utworzony w jezdni jednokierunkowej umożliwiający ruch rowerów "pod prąd". Kontrapas wyznacza się przy lewej krawędzi jezdni przeciwnie do kierunku ruchu ogólnego za pomocą właściwego oznakowania (w jezdniach o prędkościach nie wyższych niż 50 km/h).

Kontraruch

W jezdniach jednokierunkowych z ograniczeniem prędkości do 30 km/h może występować tzw. kontraruch - umożliwienie poruszania się rowerzystom "pod prąd" ale bez wydzielania kontrapasu. Kontraruch wyznaczany jest za pomocą właściwego oznakowania (tabliczek "nie dotyczy rowerów" oraz oznakowania poziomego P-27 "kierunek i tor ruchu roweru", tzw. sierżantów rowerowych).

Śluza rowerowa

Część jezdni na wlocie skrzyżowania, oznakowana charakterystyczną czerwoną farbą, przeznaczona do zatrzymania się rowerzystów to śluza rowerowa. Umożliwia rowerzystom zmiany kierunku jazdy lub ustąpienia pierwszeństwa.

Przejazd rowerowy

Przejazd rowerowy to część jezdni lub torowiska przeznaczona do przekraczania tych części drogi przez osoby kierujące rowerami, hulajnogami elektrycznymi i urządzeniami transportu osobistego oraz osoby poruszające się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch. Jest oznaczony odpowiednimi znakami drogowymi.

AL