100 milionów dla Poznania

Na realizację pierwszego projektu Poznań ze środków Funduszu Spójności otrzyma niemal 57 mln zł. To jedna trzecia jego całkowitej wartości brutto. Przyjęty w dokumentacji aplikacyjnej harmonogram realizacji tej inwestycji zakłada prowadzenie robót budowlanych w trzech etapach - od roku 2017 do 2022.
W ramach tego projektu przebudowane zostanie torowisko tramwajowe na odcinku od przystanku Kórnicka do os. Lecha oraz od os. Lecha do ronda Żegrze. To konieczność, bo jest ono w bardzo złym stanie. Dodatkowo powstanie ok. 800-metrowy odcinek nowej trasy tramwajowej, łączącej rondo Żegrze z nową pętlą przy ul. Unii Lubelskiej, która służyć będzie zarówno obsłudze taboru tramwajowego jak i autobusów.
- Budowa nowego odcinka trasy lepiej skomunikuje z resztą miasta duże osiedla przy ul. Falistej i Unii Lubelskiej. Liczymy na to, że dzięki niemu więcej osób będzie chciało korzystać z transportu publicznego. Ważne jest również to, że za sprawą realizacji tego projektu zwiększy się atrakcyjność terenów inwestycyjnych w tym rejonie - podkreśla prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.
Poprawi się też komfort jazdy dotychczasowym odcinkiem trasy. Dzięki nowoczesnym technologiom, które zostaną wykorzystane przy przebudowie torowiska, ograniczone zostaną drgania i hałas. Nowe torowisko będzie bardziej trwałe, stabilne i bezpieczne. Zmiany dotkną również infrastruktury przystankowej na całej trasie stanowiącej przedmiot projektu. Przebudowane zostaną stare przystanki, powstaną nowe. W obu wypadkach będą one dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
- Warto podkreślić, że jest to pierwszy oceniony pozytywnie projekt o dofinansowanie w ramach Działania 6.1 "Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach" Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, spośród sześciu, jakie złożyliśmy w grudniu ubiegłego roku. Ocena pozostałych również zmierza ku końcowi, a to oznacza, że już niebawem może dojść do formalnego potwierdzenia przyznania kolejnych dotacji i - w konsekwencji - rozpoczęcia realizacji kolejnych zaplanowanych projektów - mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania
Pozytywną ocenę Centrum Unijnych Projektów Transportowych uzyskał już projekt MPK, dotyczący zakupu nowoczesnego, niskopodłogowego taboru tramwajowego. Umowa podpisana w środę pozwoli współfinansować zakup 60 nowych tramwajów niskopodłogowych. Projekt zapewnia finansowanie realizacji dwóch przetargów - na dostawę 10 tramwajów dwukierunkowych Moderus Beta, które już jeżdżą po Poznaniu oraz dostawę 50 całkowicie niskopodłogowych tramwajów z rodziny Moderus Gamma, które pojawią się na ulicach Poznania w latach 2018-2019. Wśród nich jest 20 tramwajów dwukierunkowych, które kursować będą głównie na planowanej trasie na Naramowice.
- Wśród dziś podpisywanych umów nasz projekt jest największy. Jego łączna wartość to 450,30 mln zł. Unijne dofinansowanie wynosi natomiast 50 mln zł. Nie ukrywam, że liczymy na zwiększenie tego poziomu w przyszłości, o co będziemy zabiegać. Atutem tego projektu jest jego wysoki stan zaawansowania - przetargi zostały już rozstrzygnięte, projekt uzyskał akceptację specjalistów inicjatywy Jaspers, co nieomalże gwarantuje obligatoryjne jego zatwierdzenie jako dużego, przez Komisję Europejską - mówi Wojciech Tulibacki prezes zarządu MPK Poznań Sp. z o.o.
Warto przypomnieć, że dotacja zagwarantowana przez podpisaną w środę umowę, jest kolejną, jaką udało się pozyskać poznańskiemu MPK. Pod koniec ubiegłego roku spółka podpisała umowę o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 dla projektu "Poprawa efektywności transportu publicznego i usprawnienie integracji różnych form transportu miejskiego w Poznaniu i gminie Suchy Las". Kwota ponad 67 mln zł została przeznaczona m.in. na dofinansowanie zakupu 20 jednokierunkowych Moderusów Beta.
Jacek Łakomy/biuro prasowe
Zobacz również

Weekend w Poznaniu

Poznańskie inwestycje wodociągowe nominowane w konkursie

Nowe torowisko wzdłuż al. Wielkopolskiej
