Rozmawiali o Warcie - relacja z I debaty

Wartostrada, rozwój nadrzecznej i wodnej infrastruktury, a także trwająca rewaloryzacja brzegów - to tylko niektóre tematy jakie poruszono podczas debaty w amfiteatrze parku Stare Koryto Warty.

Do rozmowy zaproszeni zostali mieszkańcy, radni osiedlowi, reprezentanci organizacji pozarządowych, a także przedsiębiorcy, aby z własnej perspektywy wypowiedzieli się na temat nadwarciańskich działań i związanych z nimi zmian. W debacie wzięli również udział przedstawiciele urzędu miasta, miejskich jednostek i Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

- Przez dwa lata pandemii brakowało takich spotkań. Była to zatem okazja by podsumować szereg spraw zrealizowanych nad Wartą, ale przede wszystkim omówić kolejne kroki. Dziękuję wszystkim za udział i już teraz zapraszam na kolejną debatę we wrześniu - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania, inicjator debaty.

W pierwszej części spotkania podsumowano szereg projektów zrealizowane nad Wartą w trakcie ostatnich 10 lat. Rozmawiano o inwestycjach, a także działaniach społecznych, edukacyjnych i kulturalnych. Przedstawiono również Koncepcję zagospodarowania doliny Warty w Poznaniu. To wyjątkowe opracowanie zawiera wszystkie rozpoczęte, projektowane i planowane w długiej perspektywie inwestycje miejskie.

W drugiej części spotkania uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań i wyrażenia swojej opinii. Zainteresowanie budziły plany Miasta dotyczące zagospodarowania rzeki. Dyskutowano o zmianach jakie zaszły na tym terenie w ciągu ostatniej dekady. Poruszono kwestię wpływu pandemii na rozwój nadwarciańskich brzegów. Uczestnicy debaty interesowali się także możliwymi inwestycjami w zakresie infrastruktury i urządzeń wodnych, jak np. mariny czy pomosty.

Rozmawiano również o walorach przyrodniczych terenów nadwarciańskich. Nie zabrakło głosów, że rzeka powinna być miejscem zielonymi niezabudowanym. Uczestnicy dopytywali o rozwój Wartostrady czy kontynuację wymiany opasek nadbrzeżnych. Omówiono także kwestie związane z renaturalizują brzegów.

Brzegi Warty pięknieją w oczach

Miasto od lat z sukcesem przywraca Wartę poznaniakom i turystom: inwestuje w rozwój infrastruktury, rozbudowuje Wartostradę, remontuje nabrzeże.

W tym sezonie znowu można skorzystać z wielu atrakcji także na samej rzece. Są wśród nich m.in. rejsy tramwajem czy przystań jachtowa w Starym Porcie, w której za darmo można zacumować łódź. Działa też wypożyczalnia motorówek i kajaków.

Poznaniacy mogą tego lata odpocząć w wielu miejscach na obu brzegach rzeki. Przy ul. Estkowskiego - na cyplu Warty - działa Stary Port Poznań, tradycyjnie gości zaprasza KontenerART, a przy moście Królowej Jadwigi (na wysokości osiedla Piastowskiego) po raz kolejny otworzył się Nurt. Przy ul. Przystań (na wysokości Politechniki) można już korzystać ze strefy gier i relaksu przygotowanych przez Rojber Plażę oraz z atrakcji na Plaży Wilda Eco Village przy ul. Piastowskiej. Nad Wartą czas można spędzać również w Ogrodzie Szeląg, a także w Burger Kont przy ul. Przystań.

Planowane są kolejne udogodnienia, które uatrakcyjnią przestrzeń nad rzeką. Pod koniec kwietnia ogłoszono przetarg na wykonawcę prac, polegających na budowie dwóch mostów pieszo-rowerowych nad Wartą i Cybiną - na wysokości ul. Berdychowo, następnie poprzez cypel w południowej części Ostrowa Tumskiego (Zagórze) do Chwaliszewa. Przeprawa ułatwi przejazd z okolic kampusu Politechniki Poznańskiej i Malty w południowy rejon Ostrowa Tumskiego i do lewobrzeżnej części miasta, w tym na Stary Rynek.

Trwa rewaloryzacja brzegów Warty. Realizowana wspólnie przez Miasto i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie inwestycja obejmuje odcinek między mostami Przemysła I a Rocha. Betonowe płyty zastępowane są przepuszczalnymi umocnieniami w postaci koszy i materaców gabionowych, które są wypełnione kamieniem naturalnym i humusem, a następnie pokrywane zielenią. Zmiany te ochronią brzegi przed erozją oraz zwiększą potencjał retencji gruntowej. Remontowane są także m.in. schody, tarasy, a także ścieżki.

W okolicach Bramy Poznania oraz wzdłuż Wartostrady realizowana jest również inwestycja "Brama otwarta na rzekę - edukacja ekologiczna na terenach nadwarciańskich". W ramach projektu powstała już Ekologiczna Ścieżka Edukacyjna i Eksperymentalny Ogród Dziedzictwa. W planach jest również jest przebudowa blisko stumetrowego odcinka muru oporowego na lewym brzegu Warty, w okolicy ul. Szyperskiej.

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Wybierz poniżej kolejną, żeby czytać dalej